Gå til innhold

Dårlig ytelse på 7600GS?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt Asus VGA-Card GF7600GS 512MB PCI-E DVI HDTV Retail og testet det litt, men mistenker at det er noe feil et sted. Jeg har kun syntetiske tester å vise til, men dette burde vel gi en viss pekepinn likevel. Jeg har et S939 system med 3200+ og 2GB RAM.

Med mitt forrige skjermkort, et 6600GT, fikk jeg ca 8400 poeng i 3dmark03. Med det nye kortet fra Asus får jeg 6900. I 3dmark 05 fikk jeg ca 3500 med et gamle, nå får jeg ca 3000 poeng. I 3dmark06 fikk jeg 1500, nå får jeg 1700, altså en liten økning her. Har ikke testet så mye i spill enda, men Half Life 2 Episode One gikk fint på samme instillinger som med 6600GT.

Jeg trodde 7600GS skulle yte litt bedre enn 6600GT og ikke betydelig dårligere. Andre som har erfaringer? Alt er forøvrig kjørt med Forceware 91,31. Har også byttet til eldre driver, uten endring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge PSData så er "Memory Clock Speed" på 540Mhz, men jeg vet dog ikke om dette er i SDR eller DDR (Effektivt).

Hvis dette er i DDR, som nettbutikker alltid oppgir hastighetene i, er dette ganske lavt i forhold til 6600GTs 900Mhz.

Men i teorien skal dette være bedre enn 6600GTs mener jeg, så kanskje det er noe feil med innstillingene dine? :hmm:

Bruker du samme oppløsningene på de syntetiske testene som før?

EDIT: Correct me if I'm wrong når det gjelder klokkehastighetene på 6600GT.

Endret av jaynuz
Lenke til kommentar

Har du husket å slå av AA og AF i drivere? samt stille ytelsen til ytelse og ikke kvalitet?

Det er ikke sikkert kortet vil gi en stor forbedring fra 6600GT, CPUen din er litt i miste laget, samt at 512 minne på det skjemkortet er ikke noe det greier å utnytte fult ut.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Ifølge PSData så er "Memory Clock Speed" på 540Mhz, men jeg vet dog ikke om dette er i SDR eller DDR (Effektivt).

Hvis dette er i DDR, som nettbutikker alltid oppgir hastighetene i, er dette ganske lavt i forhold til 6600GTs 900Mhz.

Men i teorien skal dette være bedre enn 6600GTs mener jeg, så kanskje det er noe feil med innstillingene dine?  :hmm:

6452523[/snapback]

Jeg ble litt usikker selv om 540MHz på minnet er effektivt, er enig i at det i så fall er svakt. 6600GT kortet er forøvrig et overklokka kort fra Gigabyte som kjører 1125MHz på minnet...

Har ikke endret noen instillinger i de syntetiske testene.

Har du husket å slå av AA og AF i drivere? samt stille ytelsen til ytelse og ikke kvalitet?

6452556[/snapback]

Hvis dette må slås av manuelt i driveren, er nok ikke dette gjort. Kan gå gjennom instillingene der, men jeg mistenker egentlig at kortet bare er så svakt :(

Lenke til kommentar

Men i teorien skal dette være bedre enn 6600GTs mener jeg, så kanskje det er noe feil med innstillingene dine?  :hmm:

6452523[/snapback]

Jeg ble litt usikker selv om 540MHz på minnet er effektivt, er enig i at det i så fall er svakt. 6600GT kortet er forøvrig et overklokka kort fra Gigabyte som kjører 1125MHz på minnet...

Har ikke endret noen instillinger i de syntetiske testene.

6452556[/snapback]

Hvis dette må slås av manuelt i driveren, er nok ikke dette gjort. Kan gå gjennom instillingene der, men jeg mistenker egentlig at kortet bare er så svakt :(

6453844[/snapback]

Ut fra egen erfaring (gikk fra 6600gt til 7600gs) og benchmarks jeg har sett skal 7600gs kort være ~10% raskere enn 6600gt kort, hvis et av kortene er overklokket

vil dette selvsagt påvirke resultatet.

Minneklokken på 540 må nødvendigvis være gitt som SDR (Mitt kjører 450 så ditt må være klokket endel), noe annet ville være rart

Lenke til kommentar

Husk på at 6600GT nok er bedre optimalisert for 3dmark 05 enn 7600GS er, mens det er motsatt i 3dmark 06, og nye spill. Når du får bedre score i 3dmark 06, og like bra i half life2, betyr nok det at 7600GS er best på moderne spill.

Mange som har klaget over at R9800pro har fått nesten samme res. som 6600GT i 3dMark 03.

Lenke til kommentar

Traktormannen: Flott at du har erfaring med samme kortbytte som meg! Mente også å ha hørt at det var ~10% ytelsesøkning.

Husk på at 6600GT nok er bedre optimalisert for 3dmark 05 enn 7600GS er, mens det er motsatt i 3dmark 06, og nye spill. Når du får bedre score i 3dmark 06, og like bra i half life2, betyr nok det at 7600GS er best på moderne spill.

Mange som har klaget over at R9800pro har fått nesten samme res. som 6600GT i 3dMark 03.

6453888[/snapback]

At det er bedre optimalisert for nye spill høres jo logisk ut, da kan jeg sikkert forvente en liten ytelsesøkning likevel.

Jeg ser at PSdata har en ganske likt skjermkort basert på samme GPU HER, som er høyere klokket og benytter ReverseCool technology. Er dette verdt den ekstra femtilappen + frakt tilbake på det gamle?

Lenke til kommentar
Traktormannen: Flott at du har erfaring med samme kortbytte som meg! Mente også å ha hørt at det var ~10% ytelsesøkning.

6453888[/snapback]

At det er bedre optimalisert for nye spill høres jo logisk ut, da kan jeg sikkert forvente en liten ytelsesøkning likevel.

Jeg ser at PSdata har en ganske likt skjermkort basert på samme GPU HER, som er høyere klokket og benytter ReverseCool technology. Er dette verdt den ekstra femtilappen + frakt tilbake på det gamle?

6454041[/snapback]

Spesifikasjonene så en del mer lovende ut på det som kostet femtilappen ekstra.

Så hvis du har pengene, så hadde det vel ikke vært en så altfor dum ide.

Kjernehastigheten var jo 150Mhz. ekstra :ohmy:

Minnehastigheten var jo også en del mer, men jeg vet sannelig ikke om det du har nå har hastigheten oppgitt i SDR :hmm:

EDIT: Typo :whistle:

Endret av jaynuz
Lenke til kommentar

Hehe nei det er ikke godt å si. Da blir det nok angrerett på kortet også bestiller jeg heller det med litt bedre spesifikasjoner.

Takk for hjelp og veiledning :)

Edit: Liten oppdatering.

Nytt kort er mottatt og testet. Score er som følger:

* 3dmark03: 10700

* 3dmark05: 5000

* 3dmark06: 2600

Det er altså betydelig forskjell på disse to kortene, men prisforskjellen er per nå kun 50kr. Dette er verdt å merke seg for de som eventuelt vurdere 7600GS.

Endret av Sylteagurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...