Gå til innhold

red-bull ulovlig i norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ulovlig grunnet at det inneholder 1000mg taurin og 600mg glucuronolacton.

Taurin: Et stoff som enda ikke er fullt kartlagt, noen egenskaper er følgende: økt blodtrykk, hemming av neurotransmittere og vekttap.

Glucuronolacton: Et stoff som øker hukommelsen og konsentrasjonen. I tillegg fungerer det som et anti-depresivt middel.

6448582[/snapback]

Vekttap, økning av hukommelsen og konsentrasjonen.

Jeg ser ikke ulempene.

6449100[/snapback]

Fordi det kanskje er litt store doser å få i seg? Selv vann er farlig om man tar en overdose (jada jada, ekstremt mye vann, men dere tar poenget. :p).

Personlig kjenner jeg liten forskjell på red bull og andre drikker.

Har forresten alltid trodd det var koffeinen det var snakk om, og at koffeinen sammen med vodka ble falifali. Meeeeeen. Da ville jo antall dødsfall etter blanding av 96% og kaffe vært høyere.

6450378[/snapback]

hjemme brent og kaffi hehe. du tenker på karsk

6452192[/snapback]

Svar ja.

Har alltid hatt en forelskelse til den klassiske drikken Darkdog jeg. En rundere smak, mindre ettersmak. Noe jeg ikke liker er Battery. Alt for bitter og søt.

Lenke til kommentar

Den Redbull flaska (som ser ut som en hostesaft flaske) er som nevnt ti ganger sterkere enn vanlig redbull! :O.. Det er ulovlig i Norge men i noen land som Sverige og Thailand så er det fullt lovlig. Jeg har hørt om en butikk som selger de flaskene her i Norge (importert ulovlig) og vil derfor råde dere å IKKE kjøpe dem, ikke fordi Norge sier det ikke er lov men fordi dere kan risikere en bot på et par tusen..

Lenke til kommentar

Det er faktisk lov å ta med seg for et helt års forbruk over til Norge. Det regnes som legemiddel og derfor er det lov. Men videresalg er strengt forbudt.

Odin.dep (http://odin.dep.no) :

"

Det finnes også eksempler på matvarer tilsatt stoffer som i henhold til dagens regelverk er

klassifisert som legemiddelsubstanser i Norge. Eksempel på mat- eller drikkevarer med

legemiddelsubstanser er energidrikker med høyt innhold av koffein. Koffein kan i henhold til

næringsmiddelregelverket tilsettes aromatiserte drikker, som for eksempel energidrikker og

brus, samt aromatisert vin og aromatiserte vinbaserte drikker.

5.2.4 Import av legemidler

Det følger av § 4 d i forskrift av 30. juni 1995 om tilvirkning og innførsel av legemidler, at

privatpersoner ikke trenger importtillatelse for innførsel av en rimelig mengde legemidler.

Forutsetningen for dette er at importen skjer innenfor EØS-området, legemidlet er til

personlig bruk, og legemidlet er lovlig ervervet i innkjøpslandet. Med personlig bruk menes en persons medisinske bruk av et legemiddel til seg selv.

Ved reiser innenfor EØS-området, kan den reisende til personlig bruk medbringe legemidler

tilsvarende høyst ett års forbruk.

"

Et års forbruk er da regnet til 1 enhet pr dag rundet opp til 360 enheter.

MEN det står på Toll.no (http://www.toll.no) at du kun har lov til å importere varer med samlet verdi under 3000kr dersom du har vært i utlandet i mindre en 24 timer.

Lenke til kommentar

Pimp Juice is a non-carbonated energy drink named after a Nelly song.

10-28-energy-drink.jpg

Crunk! is a pomegranate-flavored energy drink brand that is promoted in connection to the music of Atlanta-based hip-hop artist Lil' Jon.

CrunkCan2illustratedsmall.jpg

:wee:

Lenke til kommentar

Ryddet for noen dager siden og da ble alle tomflaskene kastet, men jeg sammenlignet for en stund siden og kom fram til at verdiene for glukose (druesukker) var mangedoblet, mens koffin og taurin var ca 300% av vanlig red bull.

Den asiatiske red bullen har i tillegg en litt "seig" konsistens og ikke noe kullsyre, så den er ganske ekkel å drikke rett fra flaska.

Lenke til kommentar
Ryddet for noen dager siden og da ble alle tomflaskene kastet, men jeg sammenlignet for en stund siden og kom fram til at verdiene for glukose (druesukker) var mangedoblet, mens koffin og taurin var ca 300% av vanlig red bull.

Den asiatiske red bullen har i tillegg en litt "seig" konsistens og ikke noe kullsyre, så den er ganske ekkel å drikke rett fra flaska.

6453916[/snapback]

Jeg synes den smakte godt jeg! men men. Hadde århundrets hangover, drakk 2 flasker Krating Daeng og ble ganske raskt i fin form..

Lenke til kommentar

energi drikk i det hele tatt smaker jo batterisyre uansett så svart kaffe helst så tykk at den må tygges det gjør susen... ellers så er jo cola ganske energi bombe. men tenna forsvinner fort da :p... har vært oppi 6liter(1 4pakk) om dagen med cola kan trygt si at tannlgen holdt på å henge meg etter som tenna var borte og at jeg ikke satt rolig :p hehe.

BTW har ikke lest hele posten

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
etter jeg så litt på kagge.no etter at jeg så det på signaturen til en her på forum så gikk det opp for meg. hvorfor selges ikke redbull men kaffe kan fint selges?

selv om kaffe har mere koffein er kaffe

Koke- og filterkaffe 1,5 dl 80-90 mg

Pulverkaffe 1,5 dl 60 mg

Espresso 0,35 dl 40 mg

Koffeinfri kaffe 1,5 dl 3 mg

Te 1,5 dl 40 mg

Coca Cola 1,5 dl 20 mg

Red Bull 1,5 dl 50 mgl

Andre energidrikker (Battery, Magic) 1,5 dl 20-25 mg

6448523[/snapback]

b-vitaminer som ikke er syntetiske men laget på skallet fra brunris er også ulovlig i norge. nye lover da snakker vi over 2-5 mg

eneste de kan drepe er depresjon

Lenke til kommentar
Hørte noen rykter att det skulle lanseres Red-Bull i Norge i løpet av året!

Hørte det av noen som kanskje skulle bli sponsa av de!

6528466[/snapback]

Etter hva jeg husker har det funnes Redbull i norge før. Tror det var kanskje 5-8 år siden. Den var uten taurin og andre ulovlige stoffer og slo veldig dårlig ann så den ble fort borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...