Gå til innhold

Mye strøm bruker en pc?

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg traff riktig kategori, men jeg gjør et forsøk likevel. Har akkurat flyttet inn i en ny hybel og her betaler jeg 2500+strøm. Det er også internett og dermed står maskinen på så og si hele døgnet, men så kom jeg til og tenke på strømregningen. Vil strømregningen fly i taket hvis maskinen står på konstant, eller kan jeg forvente meg en relativt normal strømregning på rundt 500kr?

Er ikke helt sikker på hvilken strømforsyning jeg har, men denne maskinen er fra år 2000 og er sikkert ikke blant de største mtp maskinvaren min :blush:

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis sier den bruker ca 300w. så blir det:

300w på 1 timer

1kw på 3timer og 20min

3kw på 10 timer

4,5kw på 15 timer

7,2kw på 24 timer (døgn)

50,4kw uka

216kw i måneden

sier vi stømprisen er på 40øre pr. kWh så blir det 40øre * 216kw : 100 = 86,40kr i måneden

Hvis jeg har regna riktig da :ermm:

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

EDIT: Nå er det bare bruken på en måned som er feil som skal være 201,6kWh.

Med strømpris+nettleie på 75 øre (kan godt dette er helt på nebbet) blir det 151,20 kroner.

Men 300W vil jeg tro også er altfor mye for en normal PC. Strømbruk kan godt i gjennomsnitt være (40+20+20+35+10+10= >150) watt for selve maskinen og 100/50W for skjerm som er påskrudd 1/3 av døgnet. Da blir strømbruket på en måned(28) mellom 100 og 150 kWh og 75-120,-

En annen viktig ting er at i høst og vintermånedene er utgiftene ofte 0,- fordi siden ~100% av energien maskinen bruker blir omgjort til termisk energi (varme) vil panelovner med termostat bruke tilsvarende mindre energi.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...