eikum Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Hei folks! Under "studie" på VGS slet jeg veldig med å huske alt det jeg hadde lest før prøver etc (dog gjelder dette historie,naturfag,geografi... ser vi ett mønster ) Men nå som jeg skla starte å studere igjen, så trenger jeg litt hjelpe til studieteknikken.. Altså har dere noen tips på hvordan man burde lese stoff slik at man husker det meste? Bare rams opp alt fra en bok der man lærer forskjellige studieteknikker til egene teknikker.. Fant noe på NordicMafia, i en avis sto det om boken "Memo" Norgesmester i hukommelse lærer deg å huske bedre på bare noen timer! ... Kanskje prøve den, noen andre som har lest denne? Thanks folks Endret 7. juli 2006 av eikum Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Dette er jo noe som er veldig individuelt da! Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg laga en tråd back in the old days på dette forumet om en studieteknikk, er for trøtt til å lete nå Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Denne posten er litt feilpostet. Den hører mere hjemme under Forum -> Jobb og utdanning -> Skole/leksehjelp en den gjør i annet i Off-Topic. Posten flyttes =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 1. Les STRUKTURERT - bruk gjerne 1-3 timer hver dag, i "bolker" på 40-60 min... Før du begynner å jobbe bestemmer du deg for hva du skal gjøre, og utfører dette i en sammenhengende setting - ikke virr rundt forbi. 2. Bruk tankekart - Ofte har du flere tusen sider med stoff du skal igjennom, og da er det ekstremt greit å kunne trekke linjer på kryss og tvers, og skaffe seg et skikkelig overblikk av stoffet... Prøv gjerne FreeMind (finnes både for Win/Mac) 3. Skriv gjerne litt utfyllende notater i tillegg til tankekartet, og prøv og knytt disse opp mot hverandre... Bruk gjerne grafer o.l.... 4. Ikke les deg ihjel på stoffet i begynnelsen, men skaff deg overblikk, ta litt notater, tenk mye..... Deretter når det nærmer seg eksamen/større prøver kan du pugge notatene dine..... Just my 43226 Cents.... Lenke til kommentar
Foramannen av styret Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 hei du kan annbefalle en bok som heter "lær å lære" av Bjørn Ringom, kanskje litt gammel bok, men du kan jo ta en titt og se hva du synes, hørt om folk som har hoppet opp 2 karakter hakk av å bruke teknikkene i boka, Lykke til ihvertfall Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 hei du kan annbefalle en bok som heter "lær å lære" av Bjørn Ringom, kanskje litt gammel bok, men du kan jo ta en titt og se hva du synes, hørt om folk som har hoppet opp 2 karakter hakk av å bruke teknikkene i boka, Lykke til ihvertfall 6448732[/snapback] Kaster meg på den anbefalingen. Har nettopp lest boken selv, og på kort tid fått opp lesehastigheten/hukommelsen. Vil bare legge til at repetisjon av egne notater er essensiell. Lenke til kommentar
Vandahl Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 den der hørtes ikke så dum ut, har like god studieteknikk som.. tja.. noe med dårlig studieteknikk Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hei folks!Under "studie" på VGS slet jeg veldig med å huske alt det jeg hadde lest før prøver etc (dog gjelder dette historie,naturfag,geografi... ser vi ett mønster ) Men nå som jeg skla starte å studere igjen, så trenger jeg litt hjelpe til studieteknikken.. Altså har dere noen tips på hvordan man burde lese stoff slik at man husker det meste? Bare rams opp alt fra en bok der man lærer forskjellige studieteknikker til egene teknikker.. Fant noe på NordicMafia, i en avis sto det om boken "Memo" Norgesmester i hukommelse lærer deg å huske bedre på bare noen timer! ... Kanskje prøve den, noen andre som har lest denne? Thanks folks 6448267[/snapback] Hva skal du studere? Mye "tradisjonell" studieteknikk er ikke så matnyttig når man ikke har et "fatabasert" studium, feks matte,naturfag, der problemet er å skjønne ting, ikke huske ting. AtW Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Jeg pleier alltid å lese som en gal 3 dager før eksamen, sisten dagen tar jeg et par rolige på byn. Funker for meg Lenke til kommentar
Sander64 Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Kjenner han som har skrevet memo boken, og om den ikke hjelper på hukomelsen så vet ikke jeg ;D Han klarer å huske 5 kortstokker etter hverandre ved å bare se igjennom de en gang Lenke til kommentar
Gal Klovn Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Stiller meg skeptisk til å tro at å lese gjennom boka hans fører til at vi andre klarer å huske hvordan 5 kortstokker lå Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Stiller meg skeptisk til å tro at å lese gjennom boka hans fører til at vi andre klarer å huske hvordan 5 kortstokker lå 6602060[/snapback] Ren husking av informasjon (dvs uten å forstå ting eller få noen dypere innsikt), kan stort sett hvem som helst bli meget god til (ihvertfall i forhold til snittet), med trening og riktig teknikk. Det er bare et spørsmål om man orker å ta seg bryet med det. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå