Gå til innhold

Spørsmål rundt booting av Ubuntu over USB

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått meg ekstern HDD og har noen spørsmål. Dersom jeg har støtte for USB-booting i bios, da kan jeg bruke den eksterne HDD-en som systemdisk, aight? Videre; går det an å installere Ubuntu på den interne HDD-en, i tillegg som en Ubuntu på den eksterne, slik at en til vanlig booter datamaskinen fra den interne, men at enogså kan ta med deg den eksterne HDD-en til andre datamaskiner og boote fra den eksterne HDD-en der?

Hørte at dette går dårlig med Windows, men lurte på om det gikk bedre med Ubuntu ...

Si ifra om det var for kronglete forklart, så kan jeg prøve på nytt.

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har fått meg ekstern HDD og har noen spørsmål. Dersom jeg har støtte for USB-booting i bios, da kan jeg bruke den eksterne HDD-en som systemdisk, aight? Videre; går det an å installere Ubuntu på den interne HDD-en, i tillegg som en Ubuntu på den eksterne, slik at en til vanlig booter datamaskinen fra den interne, men at enogså kan ta med deg den eksterne HDD-en til andre datamaskiner og boote fra den eksterne HDD-en der?

Hørte at dette går dårlig med Windows, men lurte på om det gikk bedre med Ubuntu ...

Si ifra om det var for kronglete forklart, så kan jeg prøve på nytt.

Goscinny ;)

6447782[/snapback]

Joda, dette skal gå an. Live CD booter jo på "alle" maskiner f.eks. men du må jo passe på at alle maskiner du bruker støtter boot fra usb-disk i bios, ellers er du nødt til å konfigurere en bootloader på alle maskinene som kan laste inne fra den usb disken...eller noe sånt vil jeg tro. Ikke prøvd det selv, men det skal være mulig.

Prøv å google, kanskje det fins en guide en plass...lykke til! Og post gjerne en HOW-TO her på forumet om du får det til!

Fant en guide HER som kanskje hjelper deg!

Endret av GA75
Lenke til kommentar

Jeg tror det skal gå greit, men du kan vel ikke installere Grub/Lilo på MBR tror jeg. Du må installere den på root. Husker ikke hvordan det er i Ubuntu, men under installasjonen av Slackware får man spørsmål om dette, hvor man vil installere bootloader.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...