catsam Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Har et Canon 350D og kit-objektivet på 18-55 som fulgte med, og gjorde vel noe uklokt når jeg i tillegg kjøpte et Sigma 18-200... I hvert fall er vel ikke bildene det jeg vil kalle helt skarpe. Prøver meg på et kjøp igjen... hva gir meg mest for pengene ? Max 5000 tenkte jeg da. Klar over at dette ikke er noe stort beløp i denne sammenheng, men tenkte å ta det igjen på et mindre område. Mere opptatt av noe vidvinkel enn tele ! Lenke til kommentar
modin Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Har et Canon 350D og kit-objektivet på 18-55 som fulgte med, og gjorde vel noe uklokt når jeg i tillegg kjøpte et Sigma 18-200... I hvert fall er vel ikke bildene det jeg vil kalle helt skarpe. Prøver meg på et kjøp igjen... hva gir meg mest for pengene ? Max 5000 tenkte jeg da. Klar over at dette ikke er noe stort beløp i denne sammenheng, men tenkte å ta det igjen på et mindre område. Mere opptatt av noe vidvinkel enn tele ! 6447582[/snapback] Nye Tamron 17-50mm f2.8 kjøp det på Japan Foto er tilbud denne måneden. Er det slik at du er misfornøyd med Kitzoomen og Superzoom objektivet, hva angår skarphet og ønsker et nytt og skarpere objektiv med samme brennvidden så er det i hvertfall et godt alternativ. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Og du er selvsagt klar over at bilder tatt med speilrefleks ikke er like "klare" som med et kompakt kamera. Det er det du må redigere etter på med Photoshop eller lignende.... Når det gjelder vidvinkel sjekk ut: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX eller Tokina ATX 4,0/12-24mm Begge koster under 5000, og finnes i Canon utgaver også. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hvis det er skarphet du er ute etter, så vil enten Tamron 17-50/2,8 eller Sigma 18-50/2,8 være gode alternativer. De er ganske mye skarpere enn de to du har fra før, og mer lyssterke i tillegg. Tror du får begge for under 4k. Tamron koster i alle fall 3500 på Japan Photo. Den er min favoritt for tiden. Et annet alternativ er et fast normalobjektiv. Da tenker jeg enten på en 28 eller en 30mm. Det vil dekke de fleste fotobehovene dine, så kan du bruke de andre objektivene til de bildene fastbrennvidde ikke strekker til. Canon har en 28mm 2,8 som jeg synes gir flott optisk ytelse til små 1700 kr. Det er ikke så mange som tenker på den lille perlen, som enkelte mener er hakket skarpere enn sin dyrere storebror med blender 1,8. Det er nemlig lett å lage en god 28mm med såpass moderat lysstyrke. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hva med denne Sigma 28-70 mm F2.8 DF Canon, gir deg også F2.8 i hele fokus området, og Mamoz har den på tilbud til 2.395. En god del billigere enn andre steder. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 du skal være sikker på, at det du har købt er skarpt nok - sigmas kvalitetskontrol er desværre ikke altid optimal. jeg har selv 18-200 og det gør det faktisk ikke så dårligt specielt ikke hvis man sørger for at blænde ned til f/8-11. Er det ikke godt nok, så må det jo retur til sigma ! Lenke til kommentar
catsam Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Hvis det er skarphet du er ute etter, så vil enten Tamron 17-50/2,8 eller Sigma 18-50/2,8 være gode alternativer. De er ganske mye skarpere enn de to du har fra før, og mer lyssterke i tillegg. Tror du får begge for under 4k. Tamron koster i alle fall 3500 på Japan Photo. Den er min favoritt for tiden.Et annet alternativ er et fast normalobjektiv. Da tenker jeg enten på en 28 eller en 30mm. Det vil dekke de fleste fotobehovene dine, så kan du bruke de andre objektivene til de bildene fastbrennvidde ikke strekker til. Canon har en 28mm 2,8 som jeg synes gir flott optisk ytelse til små 1700 kr. Det er ikke så mange som tenker på den lille perlen, som enkelte mener er hakket skarpere enn sin dyrere storebror med blender 1,8. Det er nemlig lett å lage en god 28mm med såpass moderat lysstyrke. 6447657[/snapback] Ble godt hjulpet jeg... takker og bukker. Synes vel forslaget om et Canon på 28 mm høres greit ut. Gjelder mest barnefotografering, så da tror jeg jeg går fot dette. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg tar også en del bilder av barn, og fant ut at 50mm F1.8 ble litt knotete å bruke. Barn sitter skjeldent stille i for lang tid, og hvis du skal ha noe annet en potrett bilder, må du nok ha et zoom objektiv og ikke et fast objektiv. Var på stranden i dag, og hadde med meg en aktiv fem åring. Brukte 50mm fast objektivet litt, men fant ut at 18-125mm objektivet ble mest brukende. Men en 28mm ville kanskje vært hakket bedre, siden 50mm ble litt for trangt. Lenke til kommentar
catsam Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg tar også en del bilder av barn, og fant ut at 50mm F1.8 ble litt knotete å bruke. Barn sitter skjeldent stille i for lang tid, og hvis du skal ha noe annet en potrett bilder, må du nok ha et zoom objektiv og ikke et fast objektiv.Var på stranden i dag, og hadde med meg en aktiv fem åring. Brukte 50mm fast objektivet litt, men fant ut at 18-125mm objektivet ble mest brukende. Men en 28mm ville kanskje vært hakket bedre, siden 50mm ble litt for trangt. 6450820[/snapback] Tror jeg utvider prisrammen litt og går for et Canon 17-40 F/4 L USM, ser dette blir skamrost på nettet... liten vits med et godt kamerhus hvis ikke objektivet henger med.. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Har 17-40 selv, og det er et supert objektiv bortsett fra at jeg innimellom mangler mer tele Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå