Onkel Kompost Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Heisann. Jeg har lenge vært fascinert av etterlatenskaper etter tidligere tider, minner om hvordan folk en gang levde. Deriblant har jeg fått en spesiell interesse av forfalte kystbygninger så som naust etc. Jeg var for et år siden på gamle tomter, nærmere bestemt lengst sør på Sotra (min nylig avlidne mormor bodde på Forland). Der kom jeg over følgende naust, og følte jeg måtte ta et bilde. Dette bildet er tatt med et analog speilreflekskamera, type Canon, med kit-line. Det ble brukt en 200 ISO-film, og det hele ble tatt i point-n-click-modus. Dernest har det bltit digitalisert hos fotobutikken samtidig som de fremkalte filmen min. Jeg vil gjerne ha tips for fremtidige bilder av samme sort, samt hva jeg kunne forbedret i ettertid med et program. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Det er ikke så verst. Det er litt vanskelig å studere skarphet på denne monitoren, men det virker rimelig skarpt. Motivet er flott og landlig, og det gule skiltet er en grei fargeklatt. Skulle ønske jeg hadde nett på den andre maskinen nå, for dette ble vanskelig å vurdere. Dette er kanskje et bilde jeg kunne tatt selv. Dårlige kår for Håkonsund? Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Det er ikke så verst. Det er litt vanskelig å studere skarphet på denne monitoren, men det virker rimelig skarpt. Motivet er flott og landlig, og det gule skiltet er en grei fargeklatt. Skulle ønske jeg hadde nett på den andre maskinen nå, for dette ble vanskelig å vurdere.Dette er kanskje et bilde jeg kunne tatt selv. Dårlige kår for Håkonsund? Du verden. Positiv tilbakemeldinger settes pris på, men det er nok helt sikkert noe man kan klage på. Håkonsund begynner å bli fraflyttet av fastboende, men stadig flere kjøper seg gamle hus der som brukes som hytter. Et av mine store sorger er at jeg er student og ikke i jobb, for om jeg hadde hatt jobb skulle jeg prøvd å få kjøpt mormor sitt hus, men nå blir det mest sannsynlig kjøpt for en stygg sum av noen som moderniserer det. Nok et sommerhus liksom. Vel vel. Det jeg ville vise med dette bildet (forutenom at jeg likte motivet) var liksom dette fraflyttede, forfalne. Det er mengder av gamle naust der, og de færreste er i bruk. Når det skiltet var ødelagt fra før av så skrek nesten motivet mot meg... Edit: Om det er ønskelig kan jeg alltids legge opp link til en større versjon. Endret 6. juli 2006 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Da har du lykkest med dine hensikter. Kommer du på en beskrivende tittel så er det en fin illustrasjon på fraflyttingen av distrikten. "Har du hammaren, Edvard, du treng han vel no. No som døra skal spikrast igjen". Litt distriktspropaganda mot utflytting, dyrtid og EEC fra tidlig syttitall der. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Da har du lykkest med dine hensikter. Kommer du på en beskrivende tittel så er det en fin illustrasjon på fraflyttingen av distrikten."Har du hammaren, Edvard, du treng han vel no. No som døra skal spikrast igjen". Litt distriktspropaganda mot utflytting, dyrtid og EEC fra tidlig syttitall der. Jeg har lagt dette bildet ut på foto.no under navnet "stedet gud forlot", men det bærer vel litt for tunge religiøse konnotasjoner for mange (meg selv inkludert). Men kommer noen på en god tittel så skal jeg da alltids kalle bildet for det. Det blir desverre ikke annet å tjene på dette enn heder og ære (i den forstand slikt finnes på akam.no), men HVILKEN heder og ære da dere. Uansett, jeg vil gjerne ha flere innspill på dette bildet, ros, ris og annet, men det er vel slikt som gjelder for alle bildene her på bildekritikken. Jeg har tenkt å lære meg litt strategisk bruk av Photoshop (fikk med Elements 2.0 når jeg kjøpte meg scanner), og om alt går etter planen og jeg tjener såpass med penger som jeg vil, så kommer jeg til å kjøpe meg et digitalt speilrefleks-kamera i midten av August. Sigma SD10 mest sannsynlig. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Etter min smak var kanskje bildet litt for "gulaktig", men det har nok noe med sollyset. Men det er riktig nok min mening. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Etter min smak var kanskje bildet litt for "gulaktig", men det har nok noe med sollyset. Men det er riktig nok min mening. Det er et godt poeng. Dette bildet var tatt ganske fort etter at snøen var vekke, så det er vel gjerne det visne gule gresset i for- og bakgrunn som gir det et ekstra gult preg. Er det det du mener? Eller mener du at jeg skulle prøve å tweake fargene litt vekk fra den gule delen av spektrumet? Personlig kan jeg se at det kanskje kan være verdt å prøve (og det skal jeg faktisk ta og gjøre), men på den andre siden synes jeg at det visne gresset bringer en ekstra dose nedslitthet (er dette egentlig ett ord?) og kanskje en anelse mer oppgitthet (enn dette da) til bildet. Men, prøve skal jeg. Blir det bra kan jeg kanskje laste opp en modifisert versjon.. Takk for kritikk uansett. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Sigma SD10 mest sannsynlig. 6447745[/snapback] Har merket at prisene på det kameraet har dalt en del i utlandet. Mener å ha sett kit til under 600 pund. Den medfølgende 18-50 er slettes ikke verst, og er det objektivet jeg har brukt til bildene fra Åkrasand. Interessant valg. Er spent på dine opplevelser med det kameraet. Regner med at du kommer til å studere farger i fremtidige bidrag her på forumet. Endret 6. juli 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Sigma SD10 mest sannsynlig. Har merket at prisene på det kameraet har dalt en del i utlandet. Mener å ha sett kit til under 600 pund. Den medfølgende 18-50 er slettes ikke verst, og er det objektivet jeg har brukt til bildene fra Åkrasand. Interessant valg. Er spent på dine opplevelser med det kameraet. Regner med at du kommer til å studere farger i fremtidige bidrag her på forumet. Har du et slikt kamera og eller? Det er klart at jeg valgte dette kameraet utelukkende på grunn av foveon-sensoren. Jeg har sett et par bilder som noen (muligens deg) har linket til, og fargene var fantastiske. Det er klart, det kan være litt kreativ bruk av photoshop som er kilden til det, men igjen.. De utenlandske kameraen du har sett, er det nypris eller? Jeg lurte på å kjøpe fra fotobutikken eller foto&video-magasinet, siden disse to er de eneste som fremdeles fører dette kameraet. Jeg har også sett på en småfrekk linse med 18-50 mm og F2.8 over hele spekteret. Det er forøvrig DENNE linsen. Vi får bare se hvor mange kroner jeg klarer å få de fete fingrene mine på i sommer. Om det blir mindre enn jeg tror og håper på er det godt mulig at jeg prøver å klare meg med kit-linsen til å begynne med. Særlig etter du snakker såpass rosende om dett. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Det fungerer i alle fall ypperlig for meg. Det kommer neppe til å bli skiftet ut, hvis jeg får meg en anstendig normal snart. Den zoomen du sikter til er veldig bra. Har bare testet den på KM, men den er skarp og forvrenger ikke så veldig mye. En av mine klare favoritter. Det er forøvrig ingen fare for kompabilitetsproblemer, he he. Har ikke et slik selv, men noen av bildene jeg har sett har nesten hatt mellomformatkvalitet. Der er faktisk lett å tro det er mellomformat, med den enorme fargedybden og dynamikken. De jeg har sett annonse for er nye. Kjøp et engelsk blad som f.eks. Popular Photography og sjekk selv. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Det fungerer i alle fall ypperlig for meg. Det kommer neppe til å bli skiftet ut, hvis jeg får meg en anstendig normal snart.Den zoomen du sikter til er veldig bra. Har bare testet den på KM, men den er skarp og forvrenger ikke så veldig mye. En av mine klare favoritter. Det er forøvrig ingen fare for kompabilitetsproblemer, he he. Har ikke et slik selv, men noen av bildene jeg har sett har nesten hatt mellomformatkvalitet. Der er faktisk lett å tro det er mellomformat, med den enorme fargedybden og dynamikken. De jeg har sett annonse for er nye. Kjøp et engelsk blad som f.eks. Popular Photography og sjekk selv. Er ikke helt sikker på hva du mener med en anstendig normal, men jeg tolker det som at du har et slikt ett og er godt fornøyd. Hvis ikke så er det ikke så farlig, jeg tror at så sant det finnes slike igjen på lager her i Norge så ramler nok dette ned i postkassen min om en måned-halvannen. Og jeg gleder meg allerede. Polariseringsfilter hadde også vært morsomt (jeg ble overbevist når jeg så et av de landskapsbildene her på bildekritikken), men hvordan er det med slike. Er det å velge et som passer dimensjonen på linsen, eller er det, på samme måte som objektiv, forskjellige måter å feste et slikt til linsen avhengig av kameramodellen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Nei, du må kjøpe et som passer til objektivet. Du må huske på at det objektivet de selger i kit med SD10 (i GB) ikke har intern fokus, så frontelementet rotere. Det betyr at du må låse fokus før du justerer pola-effekten. Det er lurt å kjøpe et filter som passer til ditt største objektiv, og bruke stepring ned til de mindre. Et annet alternativ er Cokin/Lee-varianten. Det et et system som består av en brakett med utskiftbare adapter til riktig filterfatning. Da kan du bruke alle filtrene dine på alle objektivene dine. Jeg har et slik sett, men synes det blir litt klønete i forhold til et vanlig filter. Med normal mener jeg et objektiv i 28 til 35mm-størrelsen på APS-C. Sigma har en 28mm 1,8 som vil fungere flott på SD10, siden det har 1,7-crop sensor. Det vil da tilsvare 47 komma et eller annet, og er veldig skarpt. En slik kombinasjon kunne jeg tenkt meg. De har også videre fastoptikk som også vil være gode walkaround normalobjektiver for den modellen. Et slik sensor fortjener fastoptikk når du virkelig mener business med bildene dine. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Med normal mener jeg et objektiv i 28 til 35mm-størrelsen på APS-C. Sigma har en 28mm 1,8 som vil fungere flott på SD10, siden det har 1,7-crop sensor. Det vil da tilsvare 47 komma et eller annet, og er veldig skarpt. En slik kombinasjon kunne jeg tenkt meg. De har også videre fastoptikk som også vil være gode walkaround normalobjektiver for den modellen. Et slik sensor fortjener fastoptikk når du virkelig mener business med bildene dine. Ah. Disse fotografiske forkortningene gitt. Men da er jeg med på dette med Normal. Så, finnes det linser med intern fokus til Sigmaen eller? Virker nemlig noe knotete først å låse fokus, så ta ned kamera, sette på filter og så opp med kameraet igjen. Forresten, godt mulig jeg er blind, men det står ikke noe om et SD10 på infoen din. Du har jo så mye stæsj at jeg blir rent misunnelig her jeg sitter. Men men, detaljer. Skal se på dette med fastoptikk etterhvert, får bare håpe at det fremdeles selges linser med sigma-innfatning i et par år slik at jeg kan få et respektabelt utvalg. Tenkte det at et digitalt speilrefleks vil være fint for å lære meg mer tricks med speilrefleksene, så kan jeg, om jeg føler for det, bruke film i canon-kameraet mitt for å få det den gode litt analoge feelingen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Jeg har ikke en SD10, men kunne godt tenkt meg en. Mye stash har jeg, hvis du regner samlingen som stash. Eller er mitt nest nyeste kamera fra åttitallet, og det er en Lomo. Til min 20D har jeg nok ikke så mye stash, en normalzoom fra Sigma, en 50mm og en 550EX blitz. Ikke så veldig mye å være misunnelig på. Det er bare den billigste zoomen fra Sigma som ikke har intern fokus. Du trenger ikke ta av filteret mellom bildene. Du bare fokuserer før du stiller effekt, enkelt og greit. Filteret kan stå på under fokusering, og du trenger ikke nødvendigvis stille effekt, hvis du ikke skal fjerne noen spesielle reflekser. Det har jo effekt over hele linjen, men den kan bli sterkere eller svakere. Det er med andre ord ikke noe som burde holde deg borte fra Sigma, fordi det gjelder alle billige zoomer. Du trenger neppe være redd for at Sigma forsvinner med det første. En annen sak er at på et tidspunkt har du den optikken du trenger. Slik er i alle fall jeg. Jeg har ikke behov for å kjøpe et objektiv i halvåret, når jeg har fått meg en bedre normalzoom, et normalobjektiv og evt en smart, kort telezoom. Å bygge et system har jeg gjort før, og av erfaring slutter jeg å samle på glass etter en stund, og konsentrerer meg om fotograferingen. Endret 8. juli 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Du trenger neppe være redd for at Sigma forsvinner med det første. En annen sak er at på et tidspunkt har du den optikken du trenger. Slik er i alle fall jeg. Jeg har ikke behov for å kjøpe et objektiv i halvåret... Stille effekt? Dette er fototermer jeg ikke er så sjef på, men forstår jeg det rett i at filteret bare kan stå på mens jeg driver og velger utvalg, for så å fokusere? Det ville jo vel egentlig vært logisk, siden et filter ikke trenger å være så tungt at det hindrer objektivet å snurre. Når det gjelder linser er jeg ikke redd for at sigma forsvinner, men sigma-objektiver med sigma-fatning derimot, det er ting jeg ikke vet hvor stor fremtid har. Ihvertfall ikke i Norge, siden det sikkert ikke er det største markedet. Vel vel. Det jeg kunne tenkt meg av linser ville være det jeg linket til, samt kanskje det 30 mm du nevnte. I tillegg hadde det vært greit med en linse som kunne zoome litt mer, og en fisheye i tillegg. Hadde jeg hatt det tror jeg jeg skulle vært vel forspent for de fleste situasjoner, så lenge jeg har linser med grei lysømfintlighet... Lenke til kommentar
Bjoernstad Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Dette er et portrett jeg å bare hadde måtte ta! Liker slike forfalte bygg. Er som andre har nevnt enig i at bildet er litt gult og at fargene er litt blasse. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Tror ikke de kommer til å forråde sin egen fatning, så det kan du ta med ro. Regner med at du ønsker en zoom med mer tele, når du nevner at du ønsker noe som kan zoome mer. En 30mm kan jo ikke zoome i det hele tatt, så det kan ikke være den du ønsker noe som zoomer mer enn. Sigma har jo ypperlige telezoomer i forskjellige prisklasser, så det burde ikke være noe problem. Lange teler er det nok neppe mange som bruker på SD10. Det kameraet har sin styrke i landskap, makro, gatebilder og portrett. Tror ikke det er noen som bruker et slik til fuglefoto og viltfoto. Fisheye ser jeg ikke store bruktsområdet for for noen andre enn eiendomsselgere og bjornkn, men hvis du insisterer så er den som Sigma har neppe så dyr. Å stille effekten = å justere effekten. Forskjellen blir altså at man må justere effekten av filteret etter man har fokusert, ikke før. Man justerer et polafilter ved å vri den ytterste ringen, som er festet til det ytterste glasset. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Tror ikke de kommer til å forråde sin egen fatning, så det kan du ta med ro. Regner med at du ønsker en zoom med mer tele, når du nevner at du ønsker noe som kan zoome mer. En 30mm kan jo ikke zoome i det hele tatt, så det kan ikke være den du ønsker noe som zoomer mer enn. Sigma har jo ypperlige telezoomer i forskjellige prisklasser, så det burde ikke være noe problem. Hehe, jeg tror jeg manglet fullstendig kontroll over norsk når jeg skrev den setningen. Selvfølgelig mener jeg mer tele. Skal ikke ha noe monstrøst, men jeg tror det kan være fint å fange litt dyreliv i bildeform når jeg er ute i båt eller lignende. Da er det greit med en litt bedre tele enn 85 mm på det lengste (50 mm * 1.7 crop factor). Den 30 mm var mer tenkt som en portrettlinse ja, siden den jeg så hadde veldig god lysømfintlighet, og en fin "lengde" (~50 mm) for den bruken. Fisheye er tenkt som mer "funky" bruk, og jeg vil gjerne ha en vanlig vidvinkel utenom dette. Men men, vi får se hva jeg får til etterhvert. Når det gjelder det med å forråde sin egen fatning, så er grunnen til det at jeg er noe engstelig med tanke på produksjonskostnader. De selger garantert mest med canon- og nikon-fatning, og når de da ønsker å effektivisere driften kan det jo hende at de tenker "æsj. Vi dropper vår egen fatning, den selger vi så lite av" eller konverterer den til en annen fatning. Men vi får se. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Det hadde i alle fall ikke bekymret meg, men du skal ikke stole på meg heller. Du så jo hvordan det gikk da jeg rådet alle til å stole på at KM Alpha-fatningen kommer til å overleve..... På SD10 blir jo 50mm et enda mer anvendelig portrettobjektiv enn på Canon og Nikon. Som standardzoom tror jeg nok jeg hadde satset på 17-70, hvis man ikke får 18-50 kastet etter seg i form av billig kitløsning. Det er i såfall ingen skandale, fordi den er i alle fall mye bedre enn Canons 18-55. Jeg er spent på dine fremtidige erfaringer med foveon. Du er i så fall den første av den harde akam-kjernen som får en. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 På SD10 blir jo 50mm et enda mer anvendelig portrettobjektiv enn på Canon og Nikon. Som standardzoom tror jeg nok jeg hadde satset på 17-70, hvis man ikke får 18-50 kastet etter seg i form av billig kitløsning. Det er i såfall ingen skandale, fordi den er i alle fall mye bedre enn Canons 18-55.Jeg er spent på dine fremtidige erfaringer med foveon. Du er i så fall den første av den harde akam-kjernen som får en. Vel, knapt en del av den harde kjernen. Har holdt meg vekke fra å poste på forumet i noen større grad det siste halve året. Men som sagt, regner med at jeg skal ha kameraet i hende innen utgangen av august. Må legge vekk litt penger på sommerjobben i tillegg til å vente på første del av studielånet. Om jeg klarer å legge vekk 14 000 til sammen har jeg vurdert å kjøpe den linsen jeg linket til i en av mine første poster. 18-50 mm, f2.8. Hvis ikke får det holde med kit-linsen. Eller kanskje ene pakkeløsningen fotovideo.no tilbydde meg. med en 18-200 mm linse. Desverre var den litt låghalt når det kom til lysømfintlighet, så... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå