Gå til innhold

Nå lyner det ute. Kan PCen brenne opp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nyere ting kan man godt koble fra når det lyner, men gamle, robuste saker, som 30 år gamle TVer og gamle båndopptakere uten transistorer er jeg ikke så nøye med. Hvis det blir drept av lynet vil det uansett samtidig bli så store skader på andre ting at det ikke gjør så mye fra eller til.

Lenke til kommentar

Å bare skru av maskinen hjelper lite dersom den fortsatt er tilkoblet strøm- og telenettet. Er maskin tilkoblet strømnettet, men avslått, vil PSU'en nesten garantert ryke, og resten av maskinen vil mest sannsynelig blir svidd den og. Skjermen er jo tilkoblet via egen kabel til strømnettet, og vil nok bli svidd.

Trekker man ut alt av kontakter til strømnettet, men har maskinen enda tilkoblet ADSL-modemet via ethernetkabel risikerer man at overspenningen skjer via denne, og da altså svir nettverkskortet og kanskje flere komponenter om man er uheldig.

Samme gjelder for ADSL-modem; må kobles ifra både strøm- og telenettet.

Konklusjon: Ledninger leder strøm, uavhengig om maskin/skjerm/modem/etc er skrudd av eller på, og kan dermed gi overspenning til disse dersom lynet skulle slå ned i strøm- eller telenettet.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Å bare skru av maskinen hjelper lite dersom den fortsatt er tilkoblet strøm- og telenettet. Er maskin tilkoblet strømnettet, men avslått, vil PSU'en nesten garantert ryke, og resten av maskinen vil mest sannsynelig blir svidd den og.

Så klart. :) Ein skal alltid drage ut kontakta som er tilkopla. Derfor det er greit å ha laptop. :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541
Haha....så sinnsykt bra :!:  Satt akkurat å tenkte på dette selv nå, da jeg ved en tilfeldighet fant denne tråden...lyner ute her også, bor da i Stjørdal...og det kommer bare nærmere og nærmere...! Bor på et hybelhus jeg da...skjønner ikke så mye av internett systemet her :p

6447581[/snapback]

Haha, flere stjørdalinger jo.. Kozelig. Da er vi 4-5, som jeg vet om :!:

merka det ikke før jeg leste tråden her. Så ut vindu og ble møtt av FLASH FLASH over trondheim.. Vurderer kutte alt av strøm her nå gitt..

6447656[/snapback]

*rekkeopphånd* 6stk :!: Mora mi bruker å være hysterisk om lyn og sånn når det hjelder maskina.. ikke så rart da før i tida da vi hadde fælt 56 kb modem så tok lynet å drepte den to ganger :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...