Gå til innhold

Nå lyner det ute. Kan PCen brenne opp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt kan den det, har man strøm via kabler i luften kan lynet slå ned i de og gi overspenning i det meste, og det er snakk om mye energi så at branner oppstår er ikke uvanlig.

Dog er det nå mer vanlig med strøm via kabler som er under jorden, dog betyr ikke det at overspenning ikke vil skje.

Det som jeg har vært borti flest ganger er at overspenningen kommer via telefonkablene, inn f.eks et intigrert modem. Eller via telefonledningen, videre gjennom DSL modemet til maskinen. I noen tilfeller har NIC/modem dødd, i andre har alt blitt grillet.

Men, jeg er mer bekymret for elektrikerstreiken enn for lynnedslag om dagen :)

Lenke til kommentar

Som mye annet elektrisk utstyr kan også PC ta skade av lyn.

Har man ikke et nytt el-anlegg og overspenningsvern evt. en god UPS kan det være lurt å skru av maskinen + trekke ut ledningene. Husk at det er utrolig mye energi i et lyn-nedslag.

Lenke til kommentar

Klar over energien i et lyn, men tanken er at:

• det er jordkabler så langt øyet kan se
  • Sikringskapet kan hjelpe?
  • Oddsene er små for at lynet treffer "rett"
  • Trafostasjonen nedi gata hjelper.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Haha....så sinnsykt bra :!: Satt akkurat å tenkte på dette selv nå, da jeg ved en tilfeldighet fant denne tråden...lyner ute her også, bor da i Stjørdal...og det kommer bare nærmere og nærmere...! Bor på et hybelhus jeg da...skjønner ikke så mye av internett systemet her :p

Lenke til kommentar
Det som jeg har vært borti flest ganger er at overspenningen kommer via telefonkablene, inn f.eks et intigrert modem. Eller via telefonledningen, videre gjennom DSL modemet til maskinen. I noen tilfeller har NIC/modem dødd, i andre har alt blitt grillet.

6447430[/snapback]

Har akkurat den samme erfaringen jeg også, i tillegg til telefoner og faxer..

Lenke til kommentar