Gå til innhold

Nå lyner det ute. Kan PCen brenne opp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt kan den det, har man strøm via kabler i luften kan lynet slå ned i de og gi overspenning i det meste, og det er snakk om mye energi så at branner oppstår er ikke uvanlig.

Dog er det nå mer vanlig med strøm via kabler som er under jorden, dog betyr ikke det at overspenning ikke vil skje.

Det som jeg har vært borti flest ganger er at overspenningen kommer via telefonkablene, inn f.eks et intigrert modem. Eller via telefonledningen, videre gjennom DSL modemet til maskinen. I noen tilfeller har NIC/modem dødd, i andre har alt blitt grillet.

Men, jeg er mer bekymret for elektrikerstreiken enn for lynnedslag om dagen :)

Lenke til kommentar

Som mye annet elektrisk utstyr kan også PC ta skade av lyn.

Har man ikke et nytt el-anlegg og overspenningsvern evt. en god UPS kan det være lurt å skru av maskinen + trekke ut ledningene. Husk at det er utrolig mye energi i et lyn-nedslag.

Lenke til kommentar

Klar over energien i et lyn, men tanken er at:

• det er jordkabler så langt øyet kan se
  • Sikringskapet kan hjelpe?
  • Oddsene er små for at lynet treffer "rett"
  • Trafostasjonen nedi gata hjelper.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Haha....så sinnsykt bra :!: Satt akkurat å tenkte på dette selv nå, da jeg ved en tilfeldighet fant denne tråden...lyner ute her også, bor da i Stjørdal...og det kommer bare nærmere og nærmere...! Bor på et hybelhus jeg da...skjønner ikke så mye av internett systemet her :p

Lenke til kommentar
Det som jeg har vært borti flest ganger er at overspenningen kommer via telefonkablene, inn f.eks et intigrert modem. Eller via telefonledningen, videre gjennom DSL modemet til maskinen. I noen tilfeller har NIC/modem dødd, i andre har alt blitt grillet.

6447430[/snapback]

Har akkurat den samme erfaringen jeg også, i tillegg til telefoner og faxer..

Lenke til kommentar
æ trekker altid ut rutteren når d lyner, den blir grilla med ei gang... :p sykt irriteranes :/... trekker ut pcen å, bare sånn i tilfelle... bra å være på den sikre sia :)

6447629[/snapback]

Man bør nok dra ut førstekontakten i veggen..

Lenke til kommentar
Haha....så sinnsykt bra :!:  Satt akkurat å tenkte på dette selv nå, da jeg ved en tilfeldighet fant denne tråden...lyner ute her også, bor da i Stjørdal...og det kommer bare nærmere og nærmere...! Bor på et hybelhus jeg da...skjønner ikke så mye av internett systemet her :p

6447581[/snapback]

Haha, flere stjørdalinger jo.. Kozelig. Da er vi 4-5, som jeg vet om :!:

merka det ikke før jeg leste tråden her. Så ut vindu og ble møtt av FLASH FLASH over trondheim.. Vurderer kutte alt av strøm her nå gitt..

Lenke til kommentar

Eg har heller aldri fått utstyr ødelagt som følge av lynnedslag, men er ikkje villig til å sette utstyr for fleire titals tusen på spel av den grunn. I Lotto stoler eg på flaksen, ikkje når det gjeld lynnedslag.

Lenke til kommentar
Har aldri fått skade på noen komponenter v/ lynnedslag så jeg gidder aldri ta ut noen stikkontakter som helst. Tenker knapt over det. Det er jo når det lyner jeg faktisk spiller eller ser film. Da med 18 års aldersgrense eller lignende.

6447811[/snapback]

Du er tøff ass! :dribble:

Lenke til kommentar
Eg har heller aldri fått utstyr ødelagt som følge av lynnedslag, men er ikkje villig til å sette utstyr for fleire titals tusen på spel av den grunn. I Lotto stoler eg på flaksen, ikkje når det gjeld lynnedslag.

6447834[/snapback]

Heh, det har vel mye å gjøre med hvorfor jeg ikke tar ut støpselet. Av eiendeler har jeg ingenting av VELDIG stor verdi.. Det meste er vel pc'en, som jeg kjøpte for 10 000, som nå er nede i halvparten, minst.

Lenke til kommentar
Har aldri fått skade på noen komponenter v/ lynnedslag så jeg gidder aldri ta ut noen stikkontakter som helst. Tenker knapt over det. Det er jo når det lyner jeg faktisk spiller eller ser film. Da med 18 års aldersgrense eller lignende.

6447811[/snapback]

Du er tøff ass! :dribble:

6447837[/snapback]

Pøh ! Bare redd for torden og lyn, derfor full musikk og spilling... :whistle:

Men seriøst: det er vel mye større mulighet for å bli drept av lynet enn å vinne 25 mill. i lotto..

Lenke til kommentar
Men seriøst: det er vel mye større mulighet for å bli drept av lynet enn å vinne 25 mill. i lotto..

6447969[/snapback]

I USA er oddsen for å bli drept av lynet ~1:4 509 090 (2004)

I norsk Lotto er oddsen for å vinne førstepremien 1:5 379 616

Så jo, det er større mulighet for å bli truffet av lynet når du er på ferie i et år i USA enn å spille en gang på den norske Lotto-trekningen.

Lenke til kommentar
Har aldri fått skade på noen komponenter v/ lynnedslag så jeg gidder aldri ta ut noen stikkontakter som helst. Tenker knapt over det.

6447811[/snapback]

Jeg derimot har fått ødelagt stereoanlegg, telefoner, tv, videospillere etc etc på grunn av lyn. Derfor tar jeg aldri unødvendige sjangser i tordensesongen.

Lenke til kommentar
Har aldri fått skade på noen komponenter v/ lynnedslag så jeg gidder aldri ta ut noen stikkontakter som helst. Tenker knapt over det.

6447811[/snapback]

Jeg derimot har fått ødelagt stereoanlegg, telefoner, tv, videospillere etc etc på grunn av lyn. Derfor tar jeg aldri unødvendige sjangser i tordensesongen.

6448756[/snapback]

Enig. Skal gå til innkjøp av APC beskyttelse for telefon,modem og slikt samt stikkontakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...