Gå til innhold

En "ulyd" i mitt helt nye Sigma 1:2.8 50mm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte meg endelig et macro objektiv i dag, men når jeg kom hjem og fikk brukt det litt så fant jeg ut at det er en "ulyd" under fokusering.

Serlig på vei "inn" mot den siste delen.

Skjønner ikke hva det kan være for noe rart.

Eller det rett å slett jeg som er for "perfeksjonist", og at det skal bråke litt.

Dette er kjøpt i Gibraltar(deler av England) så da lurte jeg på om hva slags garanti osv... som gjelder.

Hvordan oppfører ditt macro objektiv seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ulyden der både ved manuell fokusering og på auto? Prøv å sette den over på manuell fokus og sjekk om lyden ennå er der. Det burde ikke være noen ulyder med manuell fokus - ved autofokus vil imidlertid fokusmotoren bråke endel, kanskje spesielt mye på slike makroobjektiver...

Min Sigma 105mm lager endel lyd under autofokusering, men den høres rimelig lik ut uansett hvor på fokusskalaen jeg er.

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe som kanskje kan være det samme, på Sigma 30mm 1.4.

Den kom kun når kamera var tiltet ned (fra ca 60 grader). Grunnen, vil jeg tro, var at den bevegelige delen av objektivet når en fokuserer gnisset mot chassiet. Det er nok ikke noe problem og siden jeg sjelden lar kamera peke ned var det i praksis et ikke-tema, men litt irriterende selvsagt. For din del kan det jo virke som det er der hele tiden, så da er det vel litt kjipere.

Sigma er jo kjent for å lage god optikk i heller tvilsomme konstruksjoner, tidligere. EX objektivene er betraktlig bedre, men likevel. Kvalitetssikringen kunne vært bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...