cbs77 Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 I dag ble jeg sjokkvåknet av at PC ikke ville skru seg på. Det var absolutt ingen respons i maskinen. Sjekket selvfølgelig om det var strøm i uttaket. Det var det. Jeg tror maskinen har skrudd seg av av seg selv i løpet av natten. Det har ikke vært noe tordenvær her i nord, tror jeg. Skrudde av og på PSU. Ingen respons. Det var lys i hovedkortet, så det fikk tydeligvis litt strøm. Sjekket switchene for å se om ledningen til PWR hadde løsnet. Så ikke sånn ut. Heller ikke ledningen til på-bryter var løs. Både 12 V til hovedkortet og den store strømkabelen til kortet var i. Noen som har noen andre idéer om hva som kan ha skjedd. Kan det ha oppstått feil spenning og brent hovedkortet i løpet av natten. Kan det være at PSU er ødelagt, selv om det lyser på hovedkortet? Er ganske desperat til å få det fikset.... om det så betyr nytt hovedkort eller PSU. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Svidd elektronikk er ofte gangske så lett å lukte og av og til kan en se det så det er bare å stikke hodet inni der og se/lukte Hvis det ikke funker er det bare å sjekke om de forskjellige komponentene funker på en annen fungerende maskin! (Tipper at det er HK som har tatt kvelden) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hei! Se på kondensatorene på hovedkortet. Om pcen har blitt utsatt for overspenning så skal nok disse ha sprukket og gul masse har kommet ut (ikke rør). Kanskje du kan forsøkte med clear cmos. Det kan du gjøre ved å ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn igjen. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 nForce2/3/4 bugg ? Dra ut strømkabelen fra PSU, hold startknappen inne ca. 10 sekunder, sett i kabelen og prøv på nytt, gjerne et par ganger.... Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Takk for tips. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Tenkte på å clear CMOS, men trodde at om det var BIOS feil så ville ihvertfall maskinen gi litt lyd ifra seg.. Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 hvis du eventuelt har en psu med avtagbare kabler så kan det hende at atx 12v har løsnet. dette skjedde meg i forige uke Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 I dag ble jeg sjokkvåknet av at PC ikke ville skru seg på. Det var absolutt ingen respons i maskinen. Sjekket selvfølgelig om det var strøm i uttaket. Det var det. Jeg tror maskinen har skrudd seg av av seg selv i løpet av natten. Det har ikke vært noe tordenvær her i nord, tror jeg. Skrudde av og på PSU. Ingen respons. Det var lys i hovedkortet, så det fikk tydeligvis litt strøm. Sjekket switchene for å se om ledningen til PWR hadde løsnet. Så ikke sånn ut. Heller ikke ledningen til på-bryter var løs. Både 12 V til hovedkortet og den store strømkabelen til kortet var i. Noen som har noen andre idéer om hva som kan ha skjedd. Kan det ha oppstått feil spenning og brent hovedkortet i løpet av natten. Kan det være at PSU er ødelagt, selv om det lyser på hovedkortet? Er ganske desperat til å få det fikset.... om det så betyr nytt hovedkort eller PSU. 6447168[/snapback] Akkurat det samme skjedde meg i går. Jeg bor også "nordpå". Har du funnet ut noe om hva som skjedde? Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Har kanskje Power SW løsnet litt? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Har kanskje Power SW løsnet litt? 6449489[/snapback] Han sa jo at han hadde sjekker det... Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Velkommen til klubben cbs77! Har selv samme problemet som deg, og har hatt det slik i over en uke nå.. Lenke til kommentar
qu3st Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Har skjedd mange ganger med min gamle maskin, da var det bare å dra ut strømmledningen i 5-10 min før du satt den inn igjen og da funket alt som normal. Ser ut som du har et litt mer komplisert problem dog. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Har skjedd mange ganger med min gamle maskin, da var det bare å dra ut strømmledningen i 5-10 min før du satt den inn igjen og da funket alt som normal. Ser ut som du har et litt mer komplisert problem dog. 6450841[/snapback] Lagt merke til at det faktisk funker av og til. Når jeg prøver på dette får jeg ca. 1 av 50 ganger start på maskinen, men det hele varer bare i noen sekunder før maskinen slokner igjen. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 s¤p¤1, høres ut som du har et PSU-problem. Hør med kompiser/bekjente om du kan låne PSU av de for å sjekke om maskinen starter normalt med en annen PSU. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 s¤p¤1, høres ut som du har et PSU-problem. Hør med kompiser/bekjente om du kan låne PSU av de for å sjekke om maskinen starter normalt med en annen PSU. 6451210[/snapback] Prøvd å jumpstarte psu, og det funker... Lenke til kommentar
warpzone Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Hmm, jeg har et lignende problem. Tenkte å lage egen tråd om det, men kan se om jeg får noe respons her først. Har seg slik at om pcen jobber mye, så slår den seg av. Og vil ikke starte på en halvtime ca. Kan dette være et temperatur-problem eller noe? Endret 8. juli 2006 av Traumatizer Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Leverte inn maskinen til sjekk samme dag. Angsten om å ikke ha fungerende maskin hjemme, er økende. Viser seg at PSU var ødelagt. De hadde prøvd å bytte PSU. Da startet ighvertfall vifter opp. Konklusjonen var at også hovedkortet hadde kortsluttet. Dette førte til en rask(relativ sett) demontering av PSU og hovedkort. Begge er sendt til respektive nettbutikker for service/erstatning. Satser på at det går greit, ellers så kommer det til å ta lengre tid. Har lyst til å bytte ut PSU med Tagan Easycon 530W om den er kraftig nok for mitt forbruk. Burde være det. Thermaltake 680 W bråker alt for mye pluss det faktum at jeg ikke helt stoler på den lenger. Mitt nye problem er at 4 av diskene var i RAID 0. 2X250GB + 2X250GB. Om jeg får det samme hovedkortet og jeg klarer å huske hvilke disker som var koblet mot hverandre, kan jeg sette opp nytt RAID 0 oppsett uten å miste 1 TB med data? Hadde vært veldig hyggelig siden det er et par måneder siden jeg laget backup til ekstern harddisk. Er det noen som har prøvd noe lignende? Lenke til kommentar
warpzone Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Hmm, jeg har et lignende problem. Tenkte å lage egen tråd om det, men kan se om jeg får noe respons her først. Har seg slik at om pcen jobber mye, så slår den seg av. Og vil ikke starte på en halvtime ca. Kan dette være et temperatur-problem eller noe? 6453463[/snapback] Fant svar på mitt problem. Prosessorviften hadde blitt så støvete at prosessoren ikke fikk nok kjøling. Noe som resulterte at den ble overopphetet og slo seg av. Har vært slik i et par måneder, så det er rart prosessoren ikke har tatt noe særlig skade av det. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) De fleste prosessorer drar til prosessorhimmelen ved 100-120 grader celcius. Men så si samtlige hovedkort har en 'default shut down'-temperatur på 70-80 grader, slik at det er gode marginer ved overoppheting for å unngå prosessordød. Pentium 4-prosessorer vil også begynne å hoppe over klokkesykluser (unngår å gjøre arbeid ved disse syklusene) slik at de jobber mindre og utvikler mindre varme når temperaturen blir høy. Min gamle AthlonXP 2000+ pleide å nå 90 grader og skru seg av før jeg fant ut av dette selv. Men den lever i beste velgående ennå Endret 3. august 2006 av skag1 Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Fikk nytt hovedkort i dag(selvfølgelig ikke dekket av reklamasjon pga svada.) Etter litt styr så var den ferdig bygd og alt funket fint når det gjaldt RAID-0. Trengte faktisk ikke å sette det opp igjen. Virket som om SI-kontrolleren fant info på diskene og satt de opp i samme system igjen. Woohoo. Feriebildene fra 2005 fremdeles der. Kjøpte forsåvidt en ny ekstern HD i tillegg, som ekstra, ekstra sikkerhet i tilfelle mer tull fra PSU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå