Gå til innhold

Gamerpc til rundt 20k

Anbefalte innlegg

En kammerat skal ha seg ny gamer-bombe og det første jeg tenkte var i baner av:

*Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16

*Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM

*Asus GeForce 7900GTX 512MB GDDR3, HDTV, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, 650/1600MHz

*Crucial DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit w/two matched DDR2 PC4200 1024MB CL4

*Eizo 21" LCD FlexScan S2100K TCO-03 Black 1600x1200,8ms,1000:1,VGA/DVI-D

*AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte

Varenr.: 320790

*Cooler Master Stacker Kabinett Sort (Uten Strømforsyning)

*Seasonic S12 Strømforsyning 500W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

Totaltprisen kommer på ca 23.000,- for dette. Er det noe jeg gjør feil, eller er dette et supert oppsett? Hva kan jeg spare på uten å miste for mye ytelse? Det er ei stund siden jeg satte opp en maskin i denne prisklassen, så det er godt mulig jeg er litt på jordet.

DrE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville droppet den dyre raptoren, og heller gått for en raskere prosessor, samt en MIST 500w strømforsyning. Ville også gått for 7950gx2.

6446898[/snapback]

Må si meg enig der. Siden maskinen skal brukes til spilling, vil det kun være innlasting av brett som vil gå noe raskere, selve spillopplevelsen blir ikke påvirket av den harddisken i forhold til en vanlig SATA disk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til slutt ble det:

- asus A8N32-SLI Deluxe hovedkort

- X2 4200+ (2.2ghz) cpu

- 4x1024 Corsair Twinx-3500LL (CL 2-3-2-6-1T) minne

- Asus 7950GX2 1GB DDR3 grafikkort

- Samsung 21" LCD (214T) skjerm

- WD SE16 320GB SATA2 harddisk

- Hiper 580W, 18dB psu

- Chieftec CH-03 kabinett

- floppy :love:

- XP Pro SP2

- NEC ND-3550 brenner

- Zalman CNPS9500LED cpu kjøler

Har bygget hardwaren nå og hovedkort og grafikkort er det mest forsegjorte og råeste hardwaren jeg har bygget med til dags dato. Det grafikkortet ser enormt ut! Håper bare ikke det bråker like mye.

Under psu ligger det en 19dB papst som blåser ut. Setter på en 12dB på siden forran som blåser over harddisken, så regner jeg med at kjølingen skal være adekvat til noe overklokking.

Usikker dog på hvor godt hovedkortet takler fire stykk 1GB minnebrikker mht overklokking. Time will shåw.

DrE

Lenke til kommentar
Det skal bli spennende å se hvor langt du får overklokket det oppsettet. Kommer du til å legge resultatene ut på forumet?

6509898[/snapback]

Det kommer litt an på hvor fort jeg klarer å gjøre ferdig maskinen. Den tilhører jo en spillhungrig kammerat som sikkert ikke lar meg forske så veldig lenge.

Således hadde det vært ypperlig om noen med samme hovedkortet kunne gitt noen korte råd hva angår minnespenning, cpuspenning, HT frekvens osv så jeg hadde et utgangspunkt. Det har blitt sjeldnere og sjeldnere at jeg bruker timesvis på testing av forskjellige bios-settinger og lignende, så jeg er litt utdatert på området. Jeg hadde min "storhetstid" på overklokking i tbird/tbread tider...

DrE

Lenke til kommentar

maskinen er oppe og går med siste final BIOS til hovedkortet, men jeg har problemer med å få windows til å forstå at det er hele 4GB minne tilkoblet hovedkortet.

Er det noe jeg ikke har forstått, og må stille inn for å få det til å fungere?

Et kjapt blikk på systemegenskaper viser 2.75GB minne.... Litt irriterende.

DrE

Lenke til kommentar
Windows støtter ikke mer enn 3GB RAM på XP Home versionen iallefall! Usikker omkring XP Pro

6516680[/snapback]

Det stemmer nok det sikkert. Windows XP pro støtter 4GB, men da bare hvis hovedkortet også støtter windows xp pro òg 4GB.

Asus A8N32-SLI deluxe støtter kun 4GB minne hvis du forer det med Windows XP 64bit edt og skriver i sin manual at dersom man bruker 4GB minne med windows XP 32bit kan man forvente at maskinen bare finner mellom 2 og 3GB av de 4.....

Stusslig, men sånn er det.

Bestilling på 64bit windows xp er sendt, så da får vi bare se....

DrE

Lenke til kommentar
Jeg ville droppet den dyre raptoren, og heller gått for en raskere prosessor, samt en MIST 500w strømforsyning. Ville også gått for 7950gx2.

6446898[/snapback]

Du dropper ikke raptoren, men du kan kjøpe en raptor på 74 gb. Pcen virker utrolig mye raskere med Raptor hdd. Ram og Hdd har mer å si enn prosessoren.

Lenke til kommentar

6446898[/snapback]

Du dropper ikke raptoren, men du kan kjøpe en raptor på 74 gb. Pcen virker utrolig mye raskere med Raptor hdd. Ram og Hdd har mer å si enn prosessoren.

6517446[/snapback]

Sannhet med modifikasjoner. Som tidligere nevnt i tråden, så vil en Raptor hjelpe under innlasting av brett etc, men i selve spillet vil prosessoren være viktigere. Personlig ville jeg investert tid i riktig softwareoppsett, og partisjonering av harddisk. Dette kan gi større utslag enn Raptor i RAID, og er dessuten gratis.

Lenke til kommentar

6517446[/snapback]

Joda, hvis du ser siste post med oppramsing så ser du at jeg droppet raptoren :cool:

Jeg gikk for en av testvinnerne i hw.nos siste roundup og vet fra før at den er helt ok i hastighet. Nok ram er det i alle fall. Så mye at Vista Beta2 (64bit) og windows xp (32bit) bare finner 2,7GB av de 4... Det er mildt sagt irriterende.

Leste i manualen til hovedkortet at det støtter 4GB ved bruk av 64bit versjonen av windows xp, så jeg har bestilt det. I påvente av levering la jeg inn vista beta2 (husker ikke helt versjonnr, men tror det var 56xx et eller annet)?

Regnet automatisk med at vista ville finne all rammen, men der tok jeg feil. Bios oppdatering er også utført.

I manualen sto det at dersom man hadde 4GB på hovedkortet i kombinasjon med 32bit xp så ville maskinen rapportere alt mellom 2 og 3GB minne pga en eller annen mangel jeg ikke husker (som går på os)

*har vista en "bug" i forhold til dette, siden det jo åpenbart er 64bit det også?

*har jeg mulighet til å stille noe i BIOS som indirekte eller direkte styrer måten oset finner minne på?

*har jeg muligens minnefeil? (dette må jeg sjekke med memtest, men har ikke kommet så langt enda)

Vel, bør vel få svar på dette når 64bit xp ankommer.

En annen irriterende detalj med hensyn til vista er at det ikke er kommet betadrivere engang som støtter 7950 serien. 7900 serien er det siste vista støtter. :hrm:

Så: Over til overklokkingen. Prøvde N.O.S. klokkingen på 10% og det var ikke noe problem, men 10% kaller jeg ikke overklokking... Heller "feilmargin". 2.5Ghz så hadde jeg vært veldig fornøyd (og gamerbuddyen min som eier maskinen), men det er jo ikke så kult å klokke uten at man vet at minnet (alt av det!) er med...

DrE

Lenke til kommentar

6509856[/snapback]

Hva syns du om skjermen? Jeg har tenkt å kjøpe meg ny skjerm etter sommeren. Den skal brukes mye til Photoshop, 3Ds og Videoredigering, så det er viktig at bildet har gode farger. I tillegg skal det spilles en del på den.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

6509856[/snapback]

Hva syns du om skjermen? Jeg har tenkt å kjøpe meg ny skjerm etter sommeren. Den skal brukes mye til Photoshop, 3Ds og Videoredigering, så det er viktig at bildet har gode farger. I tillegg skal det spilles en del på den.

6530056[/snapback]

Det aner meg at jeg har gått på en liten smell med skjermen hva spill angår. Den ser veldig bra ut i 2d, typisk desktop apps, men etter hva jeg har lest på nett er det ikke en veldig god skjerm til video og spill. Den er vistnok litt utsatt for ghosting.

Siden nvidia ikke har laget driver for 7950 til vista så får jeg heller ikke testet så mye spilling på den før jeg får tilsendt nytt OS.

DrE

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten update. Etter å først ha prøvd:

windows xp 32bit m/original bios = 2.8Gb minne i bios, 2.8Gb minne i win

windows vista beta2 m/original bios = 2.8Gb minne i bios, 2.8Gb minne i win

windows vista beta2 m/nyeste bios = 2.8Gb minne i bios, 2.8Gb minne i win

windows xp 64bit m/nyeste bios = 2.8Gb minne i bios, 2.8Gb minne i win.

... prøvde jeg nå i dag å oppdatere til siste beta-bios for hovedkortet. Det medførte at bios fant 3.9 av de 4Gb installert (regner med det er GiB vs Gb) altså alt minnet ble funnet i bios.

Uansett så finner xp kun 2.8Gb av de 4. Jeg har fortsatt ikke funnet ut hva jeg skal gjøre for å få winxp til å forstå at det har mere minne å menge seg med.

Leste i brukermanualen til hovedkortet at man måtte ha 64bit OS for å kunne bruke 4stk 1024Mb minnebrikker. Både Vista og winxp64 er jo 64bit OS, men ingen av dem finner alt.

Hva har jeg gjort feil her?

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...