mintman Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Ja her kommer et nytt bilde som jeg var ute og tok i dag. Har aldri forsøkt meg på denne type bilde før. Endret 8. juli 2006 av gstavdal Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Kult bilde. Hvor lang lukker brukte du? Litt uskarpt enkelte steder, men alt i alt veldig bra resultat. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Brukte 1 sekund. Skulle ønske jeg hadde funnet en litt større bekk, men finnes dessverre ikke så mange i umiddelbar nærhet. Men dette ga mersmak til å prøve mer. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Litt teknisk småpirk som skarphet osv. Eksponeringen er grei, men motivet er kanskje litt monotont. Godt gjennomført med dine forutsettninger. For å få til slike bilder perfekt må man ha stativ, og et nøytralt gråfilter. Det siste hadde du neppe trengt her, men det er visst greit å ha til slike bilder i skarpt lys. Jeg har ikke studert exif, men av og til kan det være greit å øke iso litt, slik at man kan få litt mer dybdeskarphet. Ikke så mye at støyen blir synlig, men man trenger ikke altid ta bilder på laveste iso. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Helt enig at det er monotont, men som sagt det var den beste "bekken" jeg fant Men når det gjelder skarpheten, hva kan jeg gjøre der? Bruke manuell fokus? Videre brukte jeg stativ men ikke noe slags filter. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Når det gjelder det uskarpe, er det ikke så at alt som er i bevegelse i alle fall garantert vil være uskarpt når man bruker lukkertider på 1 sekund? Personlig synes jeg vanneffekten var temmelig stilig, der ser det nesten litt ut som et maleri. Nå er jeg ikke så bevandret i tekniske ting som andre her inne, så om du tar det fra en gjengs bruker så synes jeg det var stilig. Du kunne kanskje vært litt dristigere med beskjæring og slikt, slik at du får vannet veldig tydelig frem. Jeg har ikke funnet helt ut om det er mulig å lese exifinfoen, men jeg kan likegodt spørre her. Hvilket kamera tok du bildet med? Edit: Personlig synes jeg de små uklarhetene gir det en ganske interessant stemninger, monotont vet jeg ikke, men erketypisk "Norsk" på en måte... Endret 6. juli 2006 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Vannet skal være uskarpt her, men det er mulig at ikke stativet stod helt støtt, eller at det ikke er så stødig. Hvilken optikk har du brukt. Slike ting er vesentlig å vite, av og til. Har fremdeles ikke sjekket om det er exif, men jeg synes det er greit når man oppgir slikt i teksten av og til. På et sekund er det ikke mye som skal til før det går litt galt. Brukte du selvutløser? Manuell fokus er ofte et must. I dette tilfellet kunne det kanskje vært å foretrekke. Årsaken kan ligge i et lite avvik i fokus også. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Mye bra tilbakemeldinger her. Nå er jeg på jobb og kan ikke lese exif selv, men kameraet er et Nkon D50 med standard kit linse. Jeg brukte ikke selvutløser men det var nok en ide jeg skal bruke neste gang siden det lett kan bli bevegesle i bildet. Brukte autofokus men vil forsøke med manuell neste gang. Lukkertid var 1 sekund og det var med vilje for å få til vanneffektene. Men en ting er sikkert; turen igår ga mersmak til å ta flere bilder, selv om det ble mye mygg og mye gåing og få bra bilder Menmen learning by doing! Edit: Skrivefeil Edit2: Ser nå at jeg har brukt ukomprimert bilde på 1,56 MB . Fikse når jeg kommer hjem. Endret 7. juli 2006 av gstavdal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå