bjornkn Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Her er en liten versjon av et panorama jeg laget for en liten stund siden. Det er mitt første oppdrag med kombinasjon 3D/foto-panorama. pFagertun02Bs.mov Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Inponerende, virkelig kult, det virker nesten som jeg er der! Genialt med 3D, og at du kan se der hvor en står! Skikkelig bra! Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Takk for det Her er forresten originalen, byggetomta - helt uredigert med min assistent (sønn), meg selv og skyggen av stanga med kamera på toppen. pFagertunB03.mov Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Oj, det var veldig imponerende! Det så jeg 100% sømløst ut! Har du brukt et spesielt 3d kamera? Har du tegnet huset selv? Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Nei, kameraet er en vanlig kompakt, med fisheyelinse på tuppen. Jeg tar 4 bilder og syr dem sammen etterpå. Det eneste kameraet jeg vet om som kan ta slike bilder på direkten er Spheron, og det koster vel fra 200k og oppover Jeg har ikke tegnet/designet huset selv, men modellert det ut fra 2D Autocad-tegninger (eller var det pdf/jpg på denne?). Modellert i SketchUp, teksturert og rendret i LightWave med Alpha-channel, stitchet i PTgui og kombinert i PS/CS2 med 3 layers med masker. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Nei, kameraet er en vanlig kompakt, med fisheyelinse på tuppen. Jeg tar 4 bilder og syr dem sammen etterpå. Det eneste kameraet jeg vet om som kan ta slike bilder på direkten er Spheron, og det koster vel fra 200k og oppover Jeg har ikke tegnet/designet huset selv, men modellert det ut fra 2D Autocad-tegninger (eller var det pdf/jpg på denne?). Modellert i SketchUp, teksturert og rendret i LightWave med Alpha-channel, stitchet i PTgui og kombinert i PS/CS2 med 3 layers med masker. 6447166[/snapback] Oki, jeg er riktig så imponert. Trodde det var sånn Spheron sak som eiendomsmeglere drar rundt på og lager 360 visning i leiligheter osv. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Imponerende! 360x180-panorama er moro, ingen tvil om det. Bortsett fra en skjøt på himmelen ser dette så og si perfekt ut. 4 bilder, eh? Jeg måtte ha over 30. Urettferdig. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Dette var flotte greier. Er det mye jobb, mon tro? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Med fisheye er det vel fortsatt en del jobb, men kan dele min erfaring med 17mm, det er MYE jobb. Har brukt et par dager på et slikt bilde nå, og nå er det nesten ferdig, bare et par dårlige skjøter som skal fikses i Photoshop. Over 30 bilder er brukt. Definitivt ikke noe man gjør hver dag. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Oki, jeg er riktig så imponert. Trodde det var sånn Spheron sak som eiendomsmeglere drar rundt på og lager 360 visning i leiligheter osv. 6448086[/snapback] Bruker de Spheron? Jeg trodde standard-utstyr for disse var en CoolPix med FC-E9 (FC-E8?) Nikon Fisheye som de tar 2 bilder med? Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Med fisheye er det vel fortsatt en del jobb, men kan dele min erfaring med 17mm, det er MYE jobb. Har brukt et par dager på et slikt bilde nå, og nå er det nesten ferdig, bare et par dårlige skjøter som skal fikses i Photoshop. Over 30 bilder er brukt. Definitivt ikke noe man gjør hver dag. 6448578[/snapback] Det er som er mest jobb her er å lage og rendre 3D-modellen. Selve panoet er faktisk ganske fort unnagjort. Med Fisheye er det definitivt noe man kan gjøre hver dag. Da er det vanligvis ikke noe problem å lage 30 pano på en dag eller mindre. Hvis det blåser mye og det er mange trær og andre objekter som beveger seg i vinden blir det straks litt mere problemer å få sydd dem sammen.I går tok jeg f.eks 35 pano i løpet av en times tid mens jeg var ute og luftet hunden, de fleste av dem med 4+opp og ned. Men bare 5 av dem er ferdig stitchet foreløpig. Fiksing/retusjering i PS er jo en god del jobb etterpå.. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Oki, jeg er riktig så imponert. Trodde det var sånn Spheron sak som eiendomsmeglere drar rundt på og lager 360 visning i leiligheter osv. 6448086[/snapback] Bruker de Spheron? Jeg trodde standard-utstyr for disse var en CoolPix med FC-E9 (FC-E8?) Nikon Fisheye som de tar 2 bilder med? 6448700[/snapback] Har ingen anelse hva de bruker, trodde det var Spheron da jeg vet de har mye penger og ikke så mye teknisk kunnskap. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Eiendomsmeglere er ikke rike fordi de gir bort pengene sine Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 genialt Liker sånne 3d greier Lenke til kommentar
DjN9o Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 WOW! Hvilket program brukte du for å lage det 3D bildet? Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Gik veldig fort her, altfor fort. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Gik veldig fort her, altfor fort. 6451193[/snapback] Hva gikk for fort? Til DjN9o : Modellert i SketchUp og rendret i Lightwave Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) For de som har Google Earth 4 er her en link til 3D-modell og panorama satt inn på rett plass på kloden. Ikke helt on-topic, men Google Earth er et utrolig verktøy Google Earth -modell Redigert link Endret 8. juli 2006 av bjornkn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå