pessimisten Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hei! har lagt merke til at det er kommet ny soket til amd (AM2), og tenkte at siden jeg (kansje) skulle ha nytt Hovedkort så ville det være en ide og bytte til AM2. sitter nå med et Gigabyte HK (litt usikker hvilket: DDR 3200, 939, PCI-e 16x, 4 sata porter,nvinda nForce noe). grunnen til at jeg vio bytte HK er at jeg trenger flere sata plasser (har 4 vil ha MIN 6), AMD 3800+, Geil PC 3200 2x1gb. er dette et system som vil klare vista uten problemer? aka: vil det være nødvendig å bytte? hvis jeg skal bytte så skal HK ha: min 6 sata plasser PCI -e 16x (til 78gt) minst 1 PCI plass (til tv kort) AM2 soket, vil da også trenger CPU ddr2, vill trenge ny RAM ATX vil gjerne høre fra utsiden hvordan dette høres ut, kan jo alltids kjøpe et ekstra PCI-kort med ekstra SATA plasser Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 kan jo alltids kjøpe et ekstra PCI-kort med ekstra SATA plasser 6446443[/snapback] Gjør det. Det er ingen store gevinster med bytte fra 939 til AM2... Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) ja...har du noengode forslag til kort da eller blir det bare å ta det billigste man finner? det skal helst være så lite som mulig Endret 7. juli 2006 av pessimisten Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 ***BUMP*** skal jeg ta det billigste kortet jeg finner eller skal det være noe bedre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 skal jeg ta det billigste kortet jeg finner eller skal det være noe bedre? Siden du tydeligvis har mye data å ta vare på ville jeg undersøkt mulighetene for et 8 eller 16 ports RAID 5 (eller 6) kort. Disse koster fra 4 lapper og oppover men du beholder data'ene selv om disker tar kvelden. Er det ikke så nøye om du mister data kan gå for billigere kontrollere. Både LSI, Adaptec, Promise og Areca lager fine kontrollere. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 skal jeg ta det billigste kortet jeg finner eller skal det være noe bedre? Siden du tydeligvis har mye data å ta vare på ville jeg undersøkt mulighetene for et 8 eller 16 ports RAID 5 (eller 6) kort. Disse koster fra 4 lapper og oppover men du beholder data'ene selv om disker tar kvelden. Er det ikke så nøye om du mister data kan gå for billigere kontrollere. Både LSI, Adaptec, Promise og Areca lager fine kontrollere. 6463660[/snapback] kan du forklare det med RAID litt nermere? mulig jeg skal endre topic på tråden og få den flytta? Lenke til kommentar
Beer£and Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Dette er et rimeli kort med 4 porter... skal du ha flere porter eller RAID må du rekne med å legge til 2000,- ++ Link Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Dette er et rimeli kort med 4 porter...skal du ha flere porter eller RAID må du rekne med å legge til 2000,- ++ Link 6469725[/snapback] ok, er nok ikke villig til å betale så mye som 2k nei, så det blir nok noe som den du foreslå Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 kan du forklare det med RAID litt nermere? For å si det punktvis: Du har X antall fysiske disker. Du ser 1 diger disk i Windows. Systemet skriver sikkerhetsdata data på ulike disker så hvis 1 ryker kan systemet opp igjen den som har røket når ny settes i. Systemet virker også i mellomtiden (før ny disk settes inn). Med RAID 6 kan 2 disker ryke samtidig uten datatap. Nye disker kan legges til uten endringer i Windows - Den store disken systemet (windows) 'ser' blir bare større. Det leses alltid fra flere disker samtidig noe som gir MYE raskere diskaccess. Når det skrives må systemet skrive mer så det gir liten (om noen) økning i skrivehastigheten. Kontrollerne kan kjedes så om en slipper opp for plasser på en kontroller kan en sette i en ny og fortsette å legge til flere disker. Eller de kan speile hverandre slik at du ved hjelp av Kontroller 2 alltid har en komplett kopi av diskene på Kontroller 1. Systemet kan ofte styres remote. Hotswapping er tillatt: ta ut en disk og sett inn en ny uten at systemet lar seg påvirke - Kjekt for å bytte gamle disker FØR de ryker. Ulempen er at det koster mye penger, dette er jo egentlig profesjonelle greier beregnet på firmaer... Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 høres bra ut, men syns nok ikke det er verdt 2k kroner Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 høres bra ut, men syns nok ikke det er verdt 2k kroner 6473128[/snapback] Nå koster den billigste SATA 8 porteren (Promise SuperTrak EX8500) ca. 4500,- Areca Arc 1220 (skal visst være den beste) ca 6500,- så du 2k kommer du ikke langt med her gitt. Som sagt, disse er ment for firmamarkedet så det er voldsomme priser. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Litten og kort gjenomgang av de mest brukte RAID systemene I RAID oppsett må diskene være like store. Har du en disk på 40gb og en på 300gb vil bege bli 40gb (om jeg ikke husker feil) RAID 0 Raid 0 lager en såkaldt stor partisjon av flere disker. Den lagrer dataen spredt på diskene som står i raid 0 systemet slik at dataen kan hentes ut raskere. Fordeler: Store og raske partisjoner Ulemper: Viss en disk krasjer så går partisjonen i oppløsning, og når daten ligger spredt på flere disker blir det nærmest umulig å finne igjen data.... RAID 1 Denne speiler diskene dine. Slik at du får en ren kopi av den andre disken. Dette gjøres automatisk og gir en sikker og trygg bakup. Fordeler: Man får automatisk en bakup av diskene som øker sikkerheten Ulemper: Man får da mindre plass og man får lav skrive hastighet. Samt at systemet blir dyrer i seg selv(mer varme, mer plass og mer strøm) RAID 2 Denne er svært lite brukt og er bassert på ECC-teknologien. Som også brukkes i RAM Jeg går ikke nermere inn på den. RAID 3 Bruker samme teknik som RAID 0 Bruker den ene disken til å lagre informasjon om partiet av data på de andre diskene. Slik at man får høy ytelse og samtidig får bra sikkerhet. For den siste disken kan brukes til å hente fram data fra den disken som evt kreskjer RAID 4 Er lik RAID 3, men gir bedre muligheter for individuell styring av datadiskene... Er lite brukt for den siste informasjons disken ender fort opp som flaske hals i systemet RAID 5 Denne er den mest brukte i servere i dag. Den bruker ikke bare en disk som informasjon lager, den bruker flere og slipper da at denne blir en flaske hals i systemet. Denne er rask og sikker løsning. Viss man tar ut en disk av systemet er dataen lagret slik at den automatisk vill bygge seg opp på den utskiftede disken. Slik blir systemet alltid det samme uansett om en disk går dunken eller ikke. Mange av disse systemene har også en ekstra disk ligende som automatisk tar over for den disken som evt skulle havarere. Slik kan man da skifte ut den som har havarert og sette i en ny, og slik vill det fortsjette. En meget god måte som har masse ytelse og plass samtidig er veldig sikker og grei å ha med å gjøre. RAID 0+1 RAID 0+1 er egentlig bare to raid som er bassert på hverandre. Slik at man har f.eks ett system med 4 disker så vill 2 disker bruke RAID 0 altså danne en stor disk. og de 2 andre er også i RAID 0 men disse speiler da de 2 andre. Dette er raskt og sikkert. men det kan fort bli dyrt med ett slikt system. håper dette hjelper deg litt i RAID forståelsen *kilde* hode mitt og litt skummlesing i bøkene fra skolåret Bilder er hentet fra wikipedia *dere kan godt rette på feil, slik at ikke det blir opplyst feil i dette innleget* *beklager skrive feil* *Noen RAID har jeg ikke tatt med* Kan legge inn viss ønske om det *God natt* Endret 11. juli 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 heftig guide du... skjønte en god del mere nå takker RAID blir nok ganske unødcvendig for jeg har ikke noe på pc'en som er av så stor viktighet at jeg vil offre 4500 kr for det , men det ser ut som et smart system hvis man har noe av stor viktighet, som f.eks: FBI's liste over terrorister (ekstremt eksempel ) tror jeg går for en av de litt mindre avanserte da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå