fuckhead88 Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Jeg skal snart få meg mac, og deling av internett blir da faktum. hjemme har vi adsl modem koblet direkte til én pc. jeg kom på en ting, men vil dette funke eller må jeg spare til ruter? noen som har erfaring med hjemme nettverk hvor man deler linjen mellom pc og mac? Endret 21. juli 2006 av fuckhead88 Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 nei.. du må bruke hub, switch eller router Lenke til kommentar
fuckhead88 Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 ok.. er switch det billigste alternativet? Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) HeHEHE.. det er beste tegningen jeg har sett på lenge. Ja, det du trenger er en router.. for jeg tipper du bare får 1 offentlig IP av nettleverandøren din. Og du må ha router for å gi datamaskinene dine private IP adresser om du vil ha mer enn 1 datamaskinen på om gangen. Endret 6. juli 2006 av NoWiSee Lenke til kommentar
fuckhead88 Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 hehe.. aha, så en svitsj gjør bare at man kan bruke en maskin om gangen, dersom man bare har en IP? jeg har forresten statisk IP, den forandrer seg hver gang jeg logger meg på nettet.. denne så veldig grei ut: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=104030 Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Ok. Det kan være du har modem med router funksjonalitet. Dette sjekker du ved å gå på Start->Kjør. Skriv så inn CMD og trykk OK. Nå får du opp "kommandolinjen". Der kan du skrive inn IPCONFIG. Hva står det under "Ethernet-kort Lokal Tilkobling" i feltene IP-adresse og Standard Gateway? Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Ja, du har Telenor og modem uten router funksjon. I tillegg så har du et eldre modem som betyr at om du skal ha router så må du legge inn påloggings info for PPPoE i router. Men du må ha router for å få delt internett mellom de 2 maskinene. Lenke til kommentar
fuckhead88 Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 aha, takk for hjelpen, men jeg har et siste spørsmål før jeg kjøper: Vil denne fungere? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320466 Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Jepp. Den vil fungere greit. Lenke til kommentar
fuckhead88 Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) fikk et tilbud på airport express.. kan jeg koble: modem -> airport express eller må jeg koble: modem -> ruter-> airport express isåfall har dette vært en major feilinvestering... Endret 20. juli 2006 av fuckhead88 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) fikk et tilbud på airport express..kan jeg koble: modem -> airport express eller må jeg koble: modem -> ruter-> airport express isåfall har dette vært en major feilinvestering... 6527904[/snapback] Du kan koble den på begge måter. Den har bare en ethernetport som normalt vil være tilkoblet internett (modem eller router) og spre dette videre trådløst. Skal du ha kablet tilgang til nettet så bør du fremdeles ha routeren. Routeren din har forøvrig innebygget brannmur som beskytter deg mot mye jævelskap på nettet... https://prisguiden.no/fritekst_sok....ss&search=S%F8k Endret 20. juli 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
fuckhead88 Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) poenget mitt er, har airport express ruterfunksjoner som lar meg dele nettverket som den d-linken, altså vil pcen min og laptopen kunne være online samtidig UTEN at jeg vil trenge å koble til ruter før det hvis vi tar til hensyn de forrige postene ? jeg kan eventuelt mase på telenor og få en ruter tilsendt.. hm Endret 21. juli 2006 av fuckhead88 Lenke til kommentar
steveak Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Svaret på det er ja. Airport express har en innebygget router som lar flere maskiner dele internett trådløst. Du kobler airporten til adsl-modemet ditt og gjør evt. innstillinger hvis du trenger det. Deretter kan mac'er og pc'er dele nettforbindelsen trådløst. Men ikke kablet fordi den kun har én kablet utgangsport (som du f.eks. kan koble til en switch senere hvis du vil...for så å dele kablet). Lykke til! poenget mitt er, har airport express ruterfunksjoner som lar meg dele nettverket som den d-linken, altså vil pcen min og laptopen kunne være online samtidig UTEN at jeg vil trenge å koble til ruter før det hvis vi tar til hensyn de forrige postene ? jeg kan eventuelt mase på telenor og få en ruter tilsendt.. hm 6529546[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå