Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Airport express nettverk?

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart få meg mac, og deling av internett blir da faktum. hjemme har vi adsl modem koblet direkte til én pc. jeg kom på en ting, men vil dette funke eller må jeg spare til ruter? noen som har erfaring med hjemme nettverk hvor man deler linjen mellom pc og mac?

untitled3ji.gif

Endret av fuckhead88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HeHEHE.. det er beste tegningen jeg har sett på lenge. Ja, det du trenger er en router.. for jeg tipper du bare får 1 offentlig IP av nettleverandøren din. Og du må ha router for å gi datamaskinene dine private IP adresser om du vil ha mer enn 1 datamaskinen på om gangen.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Ok. Det kan være du har modem med router funksjonalitet. Dette sjekker du ved å gå på Start->Kjør. Skriv så inn CMD og trykk OK. Nå får du opp "kommandolinjen". Der kan du skrive inn IPCONFIG. Hva står det under "Ethernet-kort Lokal Tilkobling" i feltene IP-adresse og Standard Gateway?

Lenke til kommentar

Ja, du har Telenor og modem uten router funksjon. I tillegg så har du et eldre modem som betyr at om du skal ha router så må du legge inn påloggings info for PPPoE i router.

Men du må ha router for å få delt internett mellom de 2 maskinene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

fikk et tilbud på airport express..

kan jeg koble:

modem -> airport express

eller må jeg koble:

modem -> ruter-> airport express

isåfall har dette vært en major feilinvestering... :cry:

Endret av fuckhead88
Lenke til kommentar
fikk et tilbud på airport express..

kan jeg koble:

modem -> airport express

eller må jeg koble:

modem -> ruter-> airport express

isåfall har dette vært en major feilinvestering... :cry:

6527904[/snapback]

Du kan koble den på begge måter. Den har bare en ethernetport som normalt vil være tilkoblet internett (modem eller router) og spre dette videre trådløst. Skal du ha kablet tilgang til nettet så bør du fremdeles ha routeren. Routeren din har forøvrig innebygget brannmur som beskytter deg mot mye jævelskap på nettet...

https://prisguiden.no/fritekst_sok....ss&search=S%F8k

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

poenget mitt er, har airport express ruterfunksjoner som lar meg dele nettverket som den d-linken, altså vil pcen min og laptopen kunne være online samtidig UTEN at jeg vil trenge å koble til ruter før det hvis vi tar til hensyn de forrige postene ?

jeg kan eventuelt mase på telenor og få en ruter tilsendt.. hm

Endret av fuckhead88
Lenke til kommentar

Svaret på det er ja.

Airport express har en innebygget router som lar flere maskiner dele internett trådløst.

Du kobler airporten til adsl-modemet ditt og gjør evt. innstillinger hvis du trenger det.

Deretter kan mac'er og pc'er dele nettforbindelsen trådløst.

Men ikke kablet fordi den kun har én kablet utgangsport (som du f.eks. kan koble til en

switch senere hvis du vil...for så å dele kablet).

Lykke til!

:thumbup:

poenget mitt er, har airport express ruterfunksjoner som lar meg dele nettverket som den d-linken, altså vil pcen min og laptopen kunne være online samtidig UTEN at jeg vil trenge å koble til ruter før det hvis vi tar til hensyn de forrige postene ?

jeg kan eventuelt mase på telenor og få en ruter tilsendt.. hm

6529546[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...