Ni kon Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Hei. Jeg har et Nikon D70s med kitlinsa 18-70 Dessuten har jeg bestilt et 18-200 vr Men problemet mitt noen ganger er at jeg føler at linsa jeg har ikke er bra nok på nært hold. Noen som kan fortelle med om Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM er den rette linsa for meg? Hvilke alternativer finnes? Edit. faznt ikke noe på søkeknappen her på forumet, og kun en som har uttalt seg på prisguiden Endret 6. juli 2006 av oivind_dahle Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Nikkor 12-24mm og Tokina 12-24mm og Tamron 10-18mm (ukjent pris, $981.95 i USA) er vel konkurrenter. Eksempel på sigma objektivet @ 10mm: http://www.pbase.com/image/59492791 Har siklet på den selv. Valget mitt står om Tokina 12-24 eller Sigma 10-20 utelukkende på grunn av prisen. Tror jeg vil gå for sigma objektivet. 2mm (3mm på dSLR...) ekstra i den vide enden er ganske betdelig i mine øyne. Sigma har også HSM... Dog har Tokina objektivet etter nærmere ettersyn F4 over hele zoom spekteret. Da ble valget plutselig vanskelig igjen Review av Sigma 10-20mm Endret 6. juli 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 nikon 12-24 og tokina 12-24 og tamron 10-18 er vel konkurrenter. Eksempel på sigma objektivet @ 10mm: http://www.pbase.com/image/59492791 har siklet på den selv 6446041[/snapback] Hvilke hadde du valgt av disse. Nikon koster jo 10k. Den er sikkert DRIT bra, men allikvel 2 x prisen av de andre Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Tror valget hadde falt på Tokina. på grunn av f4 Men jeg har ingen erfaring med noen av dem. Ser utelukkende basert på erfaringer på nettet og specs. Endret 6. juli 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Hvorfor i all verden er Nikon linsa 2x prisen av de andre? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 fordi det er Nikkor 6446177[/snapback] Så det er rett og slett samme kvaliteten? Som h&m og Kamikazze? Du får en skjorte som er av lik kvalitet, men på den ene er det klistra på en lapp med GUESS, ARMANI eller lignende som gjør at den er 10x prisen av de andre? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Den har nok optiske kvaliteter som er overlegne Tokinaen, men la oss innse en ting. Det finnes ganske mange merkevarefantaster der ute. Spør deg selv om de små forskjellene er verd dobling av prisen http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wi.../comparison.htm en meget detaljert og overraskende balansert test av en relativt godt kjent nikkormaniac. At han sier at Tokinaen er bra sier ekstremt mye på kvaliteten på det objektivet... Endret 6. juli 2006 av MrLee Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Vil bare komme med en liten kommentar til hvorfor noen merker er dyrere enn andre. Alt kan bli bedre. Skarpere. Flottere bokeh. Mindre optisk forvrengning. Mindre CA. Slik kan vi fortsette. Det blir det samme som å spørre hvorfor en Mercedes er dyrere enn en like stor Huynday, med like mange hestekrefter. Mange bekker små osv. Det samme gjelder hi fi, sykler og alle andre produkter. Jeg merker i alle fall at undertøy fra Calvin Klein og Hugo Boss holder både form og farge bedre enn H&M. Er det verdt ekstrautlegget? Det spørs hvor mye det går ut over andre ting som betyr noe for deg, som for eksempel å slippe å spise Mr Lee nudlesuppe hele sommeren. Edit: Det virker kanskje ikke like logisk for de som har pc som sin hovedinteresse. Der henger jo specs og pris relativt nøye sammen. Slik er det ikke med de fleste andre produkter, som biler, hi fi og fotografi. Endret 6. juli 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Det er meget logisk, oghadde jeg hatt nok penger hadde jeg også gått for nikon objektivet. Men så mye penger har jeg ikke til å bruke på fotografi dessverre. Det hele kommer ned til prioriteringer. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Hmmm Da skal jeg tenke lenge og vel. Går det an å låne optikk hos leverandør en dag før man bestemmer seg? Slik er det jo i hifi verden Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hmmm Da skal jeg tenke lenge og vel. Går det an å låne optikk hos leverandør en dag før man bestemmer seg? Slik er det jo i hifi verden 6446508[/snapback] Slik er det hvis du har kontakter i enhver verden. Har du et personlig og nært forhold til en fotobutikk, så får du sikkert låne. Er du bare en vanlig kunde, så får du i beste fall byttegaranti (slik enkelte hi fi-butikker har). Jeg kan huske at noen butikker har hatt depositum, men vet ikke om det er slik i dag. Rent utlån til andre enn venner og kjente tror jeg ikke forekommer ofte. Jeg vil si at du er litt fersk til å vurdere optikk til 10k, når det finnes så gode alternativer som Sigma og Tamron. Mange kresne og erfarne fotografer er fornøyd med disse. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 er litt fersk PMnormal. Dog er jeg i handlehumør Har en liten fet bonus fra jobben som er satt av til kamerakjøp Og jeg er kjent for å kjøpe dyre ting jeg ikke trenger .) Lenke til kommentar
mr. E Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Du kan lese en test av objektivene her: Test Jeg kjøpte Sigma 10-20 og er kjempefornøyd, det lille jeg har testet... Det er ikke like skarpt som Nikon 18-70mm og Nikon 50mm, men til sitt bruk er det bra. mvh fra en som ikke er helt ukjent med å kjøpe dyre ting Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Da er det lurt å bruker pengene på mer optikk i steden. Du kan jo bruke resten av pengen på noe annet du trenger. Har du skikkelig blitz, eller makroobjektiv? Hva med et lyssterkt fastobjektiv? Et godt stativ? Minnebank som kan vise rawbilder? A3+ printer? Det finnes også mye annet å bruker pengene på. Gode bøker om foto er dyre, og et lite bibliotek bestående av en god ABC og noen gode fotokunstbøker er en stor kilde til inspirasjon. Inspirasjon er nemlig det viktigste innen foto. Den kan ikke kjøpes, men kan finnes mellom permene på en bok som snakker ditt språk. Jeg synes den beste fotoinvesteringen er flybilletter til gode fotolocations. En langweekend i en storby, eller i naturen, kan skaffe deg mye tiltrengt erfaring på kort tid. Uansett synes jeg du skal forsøke å lukke lommeboken halvveis igjen av og til. Det er ikke altid man trenger den aller ypperste kvalitet. Jeg trenger ikke verdens beste optikk, og er ikke villig til å bruke for mye penger på fotoutstyr. Å bruke penger på å ta bilder, derimot, har jeg ingen motforestillinger mot. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 er litt fersk PMnormal. Dog er jeg i handlehumør Har en liten fet bonus fra jobben som er satt av til kamerakjøp Og jeg er kjent for å kjøpe dyre ting jeg ikke trenger .) 6446571[/snapback] Godt å høre at det flere av oss der ute... Lurer litt på innledningsspørsmålet ditt, der du skriver "ikke god nok på nært hold". Mener du når det er fysisk trangt, eller når du tar nærbilder med kort avstand mellom objektiv og motiv? Når det gjelder merker så beviser f.eks. Tamron 90 2,8 macro at det ikke behøver å stå Nikon på objektivet for å være bra. Ellers så må jeg si meg enig i det som blir sagt at vi kanskje ikke er så flinke til å handle utstyr og stille krav til utstyr ut ifra egne forutsetninger. Blir litt som å kjøpe ny tv (flatskjerm som er en jungel), man sammeligner til man ser mannen med ljåen i butikken, men man blir stort sett alltid fornøyd når man komme hjem uansett hva man velger. Selvfølgelig av anstendig kvalitet da. Dette gjelder minst like mye meg selv som andre Liker mottotet til en annen bruker inne her, husker ikke hvem, "Den som har flest dingser når han dør vinner" Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 huff galskapens gallop mot evig ruin, som PMnormal kaller dette. Jeg mener kort avstand mellom objektiv og motiv. Og enkelte gager opplever jeg at det er for trangt Lenke til kommentar
riktig Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Hvis det er for trangt er vidvinkel løsningen, helt klart. Sigmaen er et nydelig objektiv, hvertfall utifra de få testbildene jeg har tatt med det, og utifra tester. Skal du derimot skikkelig nært er macro løsningen, som blir noe helt annet. Lenke til kommentar
jthagesk Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Noen som har erfaring med polafilter på et slikt vidvinkelobjektiv? Jeg har selv en Sigma 10-20 og en Sigma 24-60 og vurderer å kjøpe 77 mm polafilter til disse. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Du vil sannsynligvis få ganske mye variasjon i filtereffekten på så vid vinkel, hvertfall i følge folk som har prøvd dette. Har du f.eks med himmel vil den bli veldig blå midt på, og lysere mot kantene. Jeg har ikke prøvd dette selv, altså. Det kommer an på om man liker den effekten eller ei. På 24-60 vil det funke ypperlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå