Gå til innhold

Hva slags media til backup?

Anbefalte innlegg

Skal ta backup av familiebilder og filmer. DVD-blir tungvint da man må brenne mange plater og backup skal bli gjort jevnlig. Ekstern harddisk virker greit, men har hørt om mange problemer med disse i hennhold til backup (ustabilitet og totale kræsj).

Gjelder dette bare disker basert på USB2/firewire? Ville det vært bedre å kjøre ethernet, eller er det helt greit med USB2?

Er en gammel p4 2.53Mhz som det skal kjøres backup fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det beste er en ekstern harddisk. Har brukt en 120gb Maxtor i godt over ett år nå og den fungerer kjempebra, har ikke hatt noen problemer med den.

6445828[/snapback]

Vil ethernet være å foretrekke fremfor USB2.

Lenke til kommentar
Men husk at det kan oppstå problemer. Min eksterne er ikke helt slik som jeg venter. Jeg kan ikke flytte så mye på den før den blir defekt i omkring en uke

6445835[/snapback]

Det er sånne ting jeg har hørt. Det er derfor jeg ikke er helt sikker på om det er det rette å bruke Ekstern HD. Dersom jeg kjøper en med ethernet kobling, så blir vel den som en slags filserver. skulle tro det var mer stabilt enn en usb?

Lenke til kommentar
Men husk at det kan oppstå problemer. Min eksterne er ikke helt slik som jeg venter. Jeg kan ikke flytte så mye på den før den blir defekt i omkring en uke

6445835[/snapback]

Det er sånne ting jeg har hørt. Det er derfor jeg ikke er helt sikker på om det er det rette å bruke Ekstern HD. Dersom jeg kjøper en med ethernet kobling, så blir vel den som en slags filserver. skulle tro det var mer stabilt enn en usb?

6445849[/snapback]

Det finnes hardisker som kan koples opp mot nettverket så alle har tilgang. Har ikke testet de enda

Lenke til kommentar

hvis dette er viktige data, ville jeg ha satt opp en filserver med raid5, for så å evt. ta tapebackup av denne i ny og ne. Men tapebackup er dyrt, så jeg ville satset på å utvide med flere raid arrays med tiden istedet. Men det minsker muligheten til å ha en ekstern kopi i f.eks. brannsikkert skap.

Sikker backupløsning er dyrt.

Lenke til kommentar
det beste er å kjøpe en harddisk og legge dataene der, for så å koble den fra.

6445913[/snapback]

Det er jo så tungvint at det ville aldri bli tatt backup. En ekstern HD kan da også legges vekk når man ikke tar backup. Når det er backup tid, så er det bare plugge i kablen osv.. det var tanken, men er pga stabiliteten jeg lurer.

Lenke til kommentar
hvis dette er viktige data, ville jeg ha satt opp en filserver med raid5, for så å evt. ta tapebackup av denne i ny og ne. Men tapebackup er dyrt, så jeg ville satset på å utvide med flere raid arrays med tiden istedet. Men det minsker muligheten til å ha en ekstern kopi i f.eks. brannsikkert skap.

6445908[/snapback]

Løsningen her er (ok, det er tidkrevende å bygge raidet) å ha raid 1 med tre disker hvor du en gang i uken (eller ved anledning) bytter ut den ene disken og tar med den du bytter ut til hytta (eller et annet sted). Dermed har du fysisk backup som ligger et annet sted i tilfelle brann, og to disker som er speilet i tilfelle disk-kræsj lokalt.

Det eneste du må passe deg for er at filsystemet går til h.

Det beste er kanskje:

1) Sette opp en disk som "primær" backup-disk

2) en disk som du rsync'er mot "primær" backup-disk

3) en tredje disk som du bytter mot 2) ved anledning.

da er det veldig greit å ha ei hot-swap sata-ramme som du mater uten å åpne kabinettet :) Ala denne f.eks.:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311005

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

6445908[/snapback]

Løsningen her er (ok, det er tidkrevende å bygge raidet) å ha raid 1 med tre disker hvor du en gang i uken (eller ved anledning) bytter ut den ene disken og tar med den du bytter ut til hytta (eller et annet sted). Dermed har du fysisk backup som ligger et annet sted i tilfelle brann, og to disker som er speilet i tilfelle disk-kræsj lokalt.

Det eneste du må passe deg for er at filsystemet går til h.

Det beste er kanskje:

1) Sette opp en disk som "primær" backup-disk

2) en disk som du rsync'er mot "primær" backup-disk

3) en tredje disk som du bytter mot 2) ved anledning.

da er det veldig greit å ha ei hot-swap sata-ramme som du mater uten å åpne kabinettet :) Ala denne f.eks.:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311005

6445984[/snapback]

Vel.. seriøst. Hvor mange voksne privatfolk gjør det slik?

Lenke til kommentar

6446030[/snapback]

Jeg gjør. Hvor mange fler aner jeg ikke. Når det først er satt opp er hele prosedyren lekende lett. Når jeg husker det, så bytter jeg disk. Skulle huset brenne, så har jeg dataene et annet sted. Skulle disken min ryke, så har jeg en lokal og identisk backup som jeg kan bruke. Og hele sulamitten koster ca 3K for 250GB lagringsplass (forutsatt at du har to s-ata porter ledig). Da er du sikret mot alle uhell. Jeg kjører nattlig backup, hvor først den ene HDD'en blir mountet og kjører backup mot de områdene jeg skal kopiere. Deretter mountes HDD 2 og rsync'es mot HDD1. (rsync sørger for at innholdet på HDD2 er identisk med det på HDD1. Og innimellom så bytter jeg ut hdd2 med hdd3 og vice versa, for å få ekstern backup.) Til slutt kobles begge ned igjen. Dermed er de sårbare kun i det backup går.

Når det gjelder å bruke ekstern disk, så vil jeg anbefale deg å minst bruke to, da det er ganske mange som har opplevd at eksterne disker har røket. Og det vil være en fordel om du kobler den til maskina di _KUN_ når du tar backup. Dersom du har den koblet til hele tiden, og skulle være uheldig å få et virus, er det ingen ting som hindrer det viruset i å slette/ødelegge alle dataene dine. Da hjelper ikke "backupen" så veldig mye. Ved bruk av ekstern disk, så kan du f.eks. rullere? Bruke disk 1 i odde uker, og disk 2 i partall-uker? Skulle uhellet være ute og den ene disken ryker så har du i verste fall mistet en ukes arbeid/bilder. Og det er like lett som å kun ha en ekstern disk. (Du bør ha samme type slik at du kan gjenbruke usb-/firewire- og strøm-kabler.)

Jeg er klar over at mine forslag neppe vil passe for de fleste, men siden du først spør om backup så tenkte jeg å gi deg den sikre løsningen, så får du evt. velge å gå for en "sikker nok" løsning avhengig av dine behov :)

Glemte forresten å si at den "hot-swap" ramma fra Chieftec som jeg linket til bråker ganske mye. Den har en hissig 8cm-vifte, som jeg har byttet ut med en tilnærmet lydløs papst-vifte. Om man ikke har lyst til å operere, men likevel ønsker relativt stille hot-swap, så fins det sikkert stillere løsninger på markedet...

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Interessant å se hvordan forholdsvis enkle ting stadig blir komplisert på dette forumet ^^.

6446030[/snapback]

Jeg gjør. Hvor mange fler aner jeg ikke. Når det først er satt opp er hele prosedyren lekende lett. Når jeg husker det, så bytter jeg disk. Skulle huset brenne, så har jeg dataene et annet sted. Skulle disken min ryke, så har jeg en lokal og identisk backup som jeg kan bruke. Og hele sulamitten koster ca 3K for 250GB lagringsplass (forutsatt at du har to s-ata porter ledig). Da er du sikret mot alle uhell. Jeg kjører nattlig backup, hvor først den ene HDD'en blir mountet og kjører backup mot de områdene jeg skal kopiere. Deretter mountes HDD 2 og rsync'es mot HDD1. (rsync sørger for at innholdet på HDD2 er identisk med det på HDD1. Og innimellom så bytter jeg ut hdd2 med hdd3 og vice versa, for å få ekstern backup.) Til slutt kobles begge ned igjen. Dermed er de sårbare kun i det backup går.

Når det gjelder å bruke ekstern disk, så vil jeg anbefale deg å minst bruke to, da det er ganske mange som har opplevd at eksterne disker har røket. Og det vil være en fordel om du kobler den til maskina di _KUN_ når du tar backup. Dersom du har den koblet til hele tiden, og skulle være uheldig å få et virus, er det ingen ting som hindrer det viruset i å slette/ødelegge alle dataene dine. Da hjelper ikke "backupen" så veldig mye. Ved bruk av ekstern disk, så kan du f.eks. rullere? Bruke disk 1 i odde uker, og disk 2 i partall-uker? Skulle uhellet være ute og den ene disken ryker så har du i verste fall mistet en ukes arbeid/bilder. Og det er like lett som å kun ha en ekstern disk. (Du bør ha samme type slik at du kan gjenbruke usb-/firewire- og strøm-kabler.)

Jeg er klar over at mine forslag neppe vil passe for de fleste, men siden du først spør om backup så tenkte jeg å gi deg den sikre løsningen, så får du evt. velge å gå for en "sikker nok" løsning avhengig av dine behov :)

Glemte forresten å si at den "hot-swap" ramma fra Chieftec som jeg linket til bråker ganske mye. Den har en hissig 8cm-vifte, som jeg har byttet ut med en tilnærmet lydløs papst-vifte. Om man ikke har lyst til å operere, men likevel ønsker relativt stille hot-swap, så fins det sikkert stillere løsninger på markedet...

6447367[/snapback]

Høres veldig dyrt og tidskrevende ut. Hvor mange slike løsning har du oppe? - du nevnte 250GB som én løsning. Jeg skjønner godt hvorfor du gjør dette, om det er snakk om helt kritiske data. Dokumenter, bilder osv er dyrebare bits og bytes - kunne tenke meg en lignende løsning.

For sikker og forholdsvis effektiv lagring av data, er RAID5 en utmerket valg, hvor hele raid-oppsettet tåler én diskcrash. RAID6 er noe av det samme, men med ekstra fokus på sikkerhet. I de fleste tilfeller burde det holde med R5.

Når det gjelder backup av bilder, burde det holde med en ekstern disk om man har alle bildene på PC'en i tillegg. Mange velger å brenne ut de rå bildene, altså de urørte filene rett fra kamera, og har en komprimert variant på PC'en som ikke tar så mye plass..

Ettersom bilder ikke tar så mye plass vil jeg anbefale deg å brenne ut de ferske bildene på plater, gjerne i to eksemplarer for ekstra sikkerthet, og i tillegg lagre de lokalt på PC'en. Er du en ivrig fotograf og har mye bilder, så kjøp deg gjerne en ekstern harddisk for backup i tillegg.

Lenke til kommentar
det beste er å kjøpe en harddisk og legge dataene der, for så å koble den fra.

6445913[/snapback]

Det er jo så tungvint at det ville aldri bli tatt backup. En ekstern HD kan da også legges vekk når man ikke tar backup. Når det er backup tid, så er det bare plugge i kablen osv.. det var tanken, men er pga stabiliteten jeg lurer.

6445938[/snapback]

hørt om harddisk skuff =) litt gammeldags men fortsatt brukbart

Lenke til kommentar

Gjelder det kun backup (altså kopi av det du har på PC'en), holder en ekstern disk så lenge denne er oppdatert. Er det snakk om hva som sikkert for å lagre data, bør du uansett ha backup av dette igjen. Opplegget til daffyd er av type sikker lagring (som inkluderer backupsystem av lagringen). Men er dataene kritiske, bør du selvfølgelig ha et system som daffyd nevner med to forskjellige backupenheter som du bruker annenhver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...