Gå til innhold

Hundebilder fra stranden+Blomsterbilde

Anbefalte innlegg

Nå har jeg omsider fått meg nytt objektiv.

Tamron 28-75 f2.8, dette er utrolig bra og alt slikt.Så å legger jeg ut to bilder av en hund som ikke er min/vår.

Er ikke de beste bildene jeg tok i går, men det var de jeg ble mest fornøyd med på en måte.

På bilde to er det en forstyrrende person bak, men dette tenkte jeg ikke på i går, og ikke skriv kritikk om det, for det vet jeg om selv :!:

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg omsider fått meg nytt objektiv.

Tamron 28-75 f2.8, dette er utrolig bra og alt slikt.Så å legger jeg ut to bilder av en hund som ikke er min/vår.

Er ikke de beste bildene jeg tok i går, men det var de jeg ble mest fornøyd med på en måte.

På bilde to er det en forstyrrende person bak, men dette tenkte jeg ikke på i går, og ikke skriv kritikk om det, for det vet jeg om selv  :!:

6445349[/snapback]

Fryktelig overeksponert. Få hunden bort fra sola.

Lenke til kommentar

Nei, det er lyset som treffer steinene, Hunden selv som er motivet er ikke overeksponert. Får en slags HDR følelse, eller slik at lyset må tilvennes, er slik på spill og i virkeligheten.

Når jeg tok bildet og så på hunden ble bakrunnen veldig lys, så det er ikke overeksponert, men slik det var.

Lenke til kommentar
Du har nok møtt på digitalmediets begrensninger her. Den store kontrasten med de overeksponerte steinene og den riktig eksponerte hunden blir for stor.

6445540[/snapback]

Nettopp! Fokuset fra hunden forsvinner. Den overeksponerte bakgrunnen forstyrrer bilde og man lurer på hva man tar bilde av her.

Virker litt tilfeldig tatt ...

Lenke til kommentar

Ehem , det er tilfeldig tatt.

Det jeg egentlig ville at dere skulle legge merke til er den fine hunden og detaljen i øyet dens på bilde 1.

Ja, jeg skulle ikke lagd ut disse bildene.

Jaja, hva med dette blomsterbildet jeg tok da? Samme dagen, alt ble tatt bilde av i hagen egentlig...

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
Ehem , det er tilfeldig tatt.

Det jeg egentlig ville at dere skulle legge merke til er den fine hunden og detaljen i øyet dens på bilde 1.

Ja, jeg skulle ikke lagd ut disse bildene.

Jaja, hva med dette blomsterbildet jeg tok da? Samme dagen, alt ble tatt bilde av i hagen egentlig...

6446696[/snapback]

Dette var teknisk bedre.

Kjapt tilbake til hunden. Du får bra dypdeskarpet med det objektivet du har kjøpt, det må du være obs på. Du har skarpet midt i pannen på hunden og begge øynene var tildels uskarpe pga. den smale dypdeskarpheten. Men enig, dette objektivet fanger opp veldig mye detaljer. Trikset er da å komponere bildet først; alt i fokuspunktet blir skarpt - alt annet blir uskarpt :-)

Blomsten var dermed sånn sett bedre. Du har fokusert midt på blomsten og fått den rimelig skarp utover det hele, dette var bra.

Tips til hunden; hva med å prøve å ta et nytt bilde. Du er avhengig av at hunden står helt stille og at lyse i omgivelsene er dempet. Fokuser på det ene øyet og komponer bildet på nytt. Eller aller helst, velg et annet fokuspunkt på kameraet. Du kan fort miste fokuspunkt om du komponerer (dvs. flytter kamera) også. Og sliter du med at hunden ikke står stille så kan du også kompensere med å gå ned noen blendere, men da mister du effekten fra dybdeskarpheten.

Lenke til kommentar

Synes blomsterbildet holder sånn noenlunde. Stilig med de knall fargene som står mot de duse fargene i bakgrunnen. Tenkte først at bladene kunne dempes litt, men skitt au. Kanskje det er like greit slik det er.

Ikke så værst, altså.

Hunden i seg selv er utrolig artig, forresten. Morsom rase.

Lenke til kommentar

Det med at bladene på blomsterbildet var litt sterkt lys gjorde jeg med vilje, men det var bare for å fremme blomens fokus enda mer, og JEG syntes det fungerte...

Jeg kan nok ikke ta hundebildet igjen, det er ikke min hund og jeg er ikke på stranden hehe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...