Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan dette fraværet ha noen konsekvens senere?

Anbefalte innlegg

Åssen klarer man å få 90 timer fravær? Må være veldig mye skulk ute å går da... ser ut som du kommer og går som du vil. 8 dager er også relativt mye. Ikke ha mer enn 2-3 dager folkens... Men serriøst 90 timer vil IKKE se bra ut uansett karakterer... ser ut som du kommer og går som det selv passer deg.

6463970[/snapback]

Nei, kan ha noe med saken å gjøre at mange av dagene bare blir talt som timer. Må dra ned til høsten for å fikse det.

Dessuten er jeg ingen A-menneske. Derfor sliter jeg med å komme opp om morgenen. Og da ender det med at jeg tar hele dagen fri fordi jeg ikke rekker å komme til første time :p Ikke at jeg lærte noe mindre av den grunn (faglig altså).

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man er borte så mye i løpet av et arbeidsår så tror jeg det blir lagt veldig godt merke til. Folk som støtt og stadig er borte skaper misstemning hos de andre ansatte som da ofte må jobbe ekstra, og slikt vil alle arbeidsgivere unngå.

6463862[/snapback]

Men settingen er her ikke jobb. En må se på helheten: om inntrykket som sitter igjen er av en dvask slapping som har brukt for lite tid på skolen og har et karakterkort som viser det vil dette kunne bli lagt vekt på. Om karakterene derimot bærer preg av det motsatte vil nok ikke fraværet, som i dette tilfellet tross alt er beskjeden ifht til skolesituasjonen, bli vektlagt.

Lenke til kommentar

Nei mulig det, men du vil oppleve å måtte forklare hvorfor fraværet ditt var så høyt. Og problemet da er å ikke legge feller for seg selv ved å si at du ikke gikk godt sammen med klassekamerater eller mistrivdes. Det intervjuer da tenker er "Hm, vil han ikke gå bra sammen med arbeidskameratene sine? Klarer han ikke å tilpasse seg nye miljøer? Da er han uaktuell".

Vi har en på jobb som støtt og stadig blir sykemeldt "ut uka" fordi han får vondt i magen. Det er en stor irritasjon fordi vi da blir for få til å dekke opp et helt skift (jobber 3 skift) og da må en enten jobbe helt alene for 2 stk, eller låne folk fra andre steder for å hjelpe til. Man får etterhvert en følelse av ansvar for de man jobber sammen med, det gjelder ikke bare en selv lengre i jobbsituasjon.

Du gjemmer deg bak en sovepute at du ikke er A-menneske.

Men du lurer egentlig bare deg selv. 90% av det norske samfunn er basert på "a-menneske jobber", og hvem som helst kan lære seg å stå opp i riktig tid for å rekke jobben. Det bare blir helt naturlig etter noen dager å stå opp tidlig og legge seg middels sent. Er ikke a-menneske jeg heller (snur fort døgnet i helger/ferie), men jeg har ikke problemer med å dra på jobb når jeg først må.

Ikke ødelegg for deg selv ved å bare tenke "bah, jeg er jo ikke A-menneske, det er ikke MIN feil". Hvem sin feil er det da?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Du får ikke fiksa det til høsten, Lanka. Det kan fikses maks 2 uker senere av klassestyrer.

6465018[/snapback]

Jojo, jeg får det. Jeg dro til skolen en uke etter utdeling av vitnemål for å klage på dette. Det var på en fredag kl.15. Administrerende undervisningsinspektør sa at han ikke hadde tid fordi han akkurat skulle ta ferie, men at han skulle huske det til høsten så skulle han skrive ut nytt vitnemål til meg. Så han skrev ut en hel liste med fraværet mitt :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde 14 dager og 88 timer fravær på VK1. Jeg sto likevel i alle fag, med snitt på 4,5. På VK2 hadde jeg kanskje litt mer.. (det var endel skulk ja..)

Hadde ingen problemer med å få meg jobb etterpå. Har nå begynt i ny jobb (ingen problemer der heller). Må legge til at jeg kun har 6 dager fravær på de siste 4 årene, og det har vært når min datter har vært syk..

Kanskje det er de timene jeg skulka skolen som har gjort mine ferdigheter innen data bra nok? :hmm: Men selvdisiplin nok til å ikke ligge bak de andre i fagene er et 'must'.. :innocent:

Lenke til kommentar

For å gjøre ting helt klinkende klare her. Har selv nettopp fullført 3-årig allmenn på vgs. Følgende fravær hadde jeg gjennom de tre åra;

GK: 2 dager og 11 timer

VK1: 14 dager og 51 timer

VK2: 27 dager og 65 timer

For de som tror at det kun er siste året så teller, så er det bare bollshit. Alle tre årene kommer på vitnemålet.

Grunnen til at jeg det siste året kom og gikk som jeg ville, var at jeg var drittlei. Og om man har planer om å studere 3 år eller mer etter endt vgs, så vil ikke vitnemålet fra vgs telle i det hele tatt. Si at du har studert juss i 5 år, og når dagen kommer da du skal på jobbintervju, så vil arbeidsgiver kun se vitnemål fra universitetet, og ikke fra vgs. Det teller kun om man skal rett ut i jobb etter vgs. Går man derimot på yrkesrettet studieretning, da er saken en annen. Da bør man ha minst mulig fravær, og mitt fravær hadde nok ikke holdt til å få tilbud om lærested.

Noe mer dere lurer på, så bare fyr løs... ;)

Lenke til kommentar
Omtrent samme situasjon som Gnomenz her, ble drittlei rett og slett. Har også rådført meg med f.eks bedøklæreren min, han sa at om jeg skaffer meg en utdannelse så gir arbeidsgiver ffaen i vgs. Sikker satt litt på kanten men :p )

6484407[/snapback]

Det er faktisk rein og skjær fakta. Arbeidsgiver driter regelrett i hvor mye fravær du hadde på vgs, og vedkommende driter i hvilke karakterer du hadde på vgs. Det eneste som teller, er at du har klart å gjennomføre studiet med et bra resultat. I tillegg vil arbeidsgiver også se attester fra steder du tidligere har arbeidet, slik at han kan ta kontakt med dem for å forhøre seg om hvordan du var på jobb. Om du møtte opp til tiden, om du hadde mye fravær o.l. :)

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar

Arbeidsgiveren min, som er ein av dei største i landet.

Dei sa at timer først og fremst var det verste fraværet som var.

Ikke at dager var så mye verre da.

Eg hadde 14 dager og 6-7 timer fraver på 2 år.

Men la med legeattest på 7 dager.

Eg fekk jobben. Hadde 4 i snitt på studieretningsfaga.

Lenke til kommentar

jaja, da er det bra at jeg fikk rabatt på fraværet mitt :)

jeg VET at jeg har vært borte 3uker el. noe (sykdom) og en del timer.

på karakterkortet sto det: NULL! jippi!! :)

er jo fett at dem fjernet fraværet mitt på GK elektro, håper jeg ikke får noe på VK1 elektro. ;)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Det ække for å skryte eller noe. Men blir det lagt merke til hvis jeg har 0 dager og 0 timer borte?

6504110[/snapback]

Er alltids en positiv ting det. Hadde jeg vært arbeidsgiver og fått valget mellom en med 4 i snitt og null fravær og en med 5 i snitt og masse dager/timer i fravær ville jeg valgt førstnevnte.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ta høyere utdannelse er det jo ikke engang sikkert arbeidsgiver bryr seg om vitnemålet ditt fra vgs.

Og om det er noen trøst hadde jeg 13 dager og 28 enkelttimer i fjor.. Tror ikke det er verdens undergang, selvom det unektlig ser noe stygt ut. Men tre av dagene var et seminar pappa ville jeg skulle gå på, i tillegg har jeg gått opp som privatist i et par fag, og har formelt sett hatt 42 uketimer i løpet av året. Satser på at jeg kan bortforklare det om noen henger seg opp i det.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Pappa(for å dra inn ham..) sier han aldri gidder å se på, langt mindre be om, vitnemål fra vidregående når han ansetter økonomer eller jurister som har fem år+ utdannelse ETTER videregående..

Som sagt, jeg har 13 dager og 28 timer, og har ikke tenkt å la det gå inn på meg. Skal selvsagt prøve å gjøre kurven nedadgående, men orker ikke sett himmel og jord i bevegelse for det.

Lenke til kommentar

Vet veldig godt at arbeidsgivere som skal ansette folk med 4-5 år ++ høyskole-/universitetsutdanning ikke ser så altfor mye på vgs. fravær. De fleste driter rett og slett i det. Men de hører jo ofte med andre folk som har kjennskap til de som skal ansettes. Lærere, tidligere arbeidsgiver o.l. Har han/hun hatt veldig mye fravær der så blir de ikke tatt opp til vurdering en gang. Disse referansene teller mye mer enn vgs. fravær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...