Gå til innhold

Strandidyll etter solnedgang - nye versjoner

Anbefalte innlegg

Igjen krasjet konkurransen med andre gjøremål, men jeg fikk likevel tatt noen bilder av vann i helgen. Jeg klarte bare ikke å nå deadline.

Bildene er tatt like etter solen gikk ned. Det ble en serie bilder som var overraskende gode, og dette er bare to av dem. Hvis responsen blir god, så legger jeg kanskje ut noen flere lenger ned i tråden.

Begge bildene er tatt med Sigma 18-50/3,5 osv. Øvrige data får dere finne i exif. Jeg har forsøkt å ikke dra for hardt i spakene under konvertering fra raw, fordi jeg synes fargene er flotte nok som de er. Timen før og etter solnedgang er den beste tiden mht lys. Da er det kjekt med dSLR og lavt støynivå, når man som meg ikke drar rundt på et skikkelig stativ. Det siste skulle jeg dog ønske at jeg hadde den kvelden.

Edit: Det virket som om det var enstemmig enighet om at jeg skulle fjerne to blåser som fantes i det første bildet, så det gjorde jeg. For de som leser tråden for første gang, vil jeg bare opplyse om at de var der før. Det er ikke noe galt med øynene dine, eller de andres. Har altså bøyd meg for flertallet, og fjernet de oransje fargeklattene. Det andre bildet trengte en ramme, slik at den utblåste himmelen ikke forsvinner ut i ingenting. Synes personlig at tekniske feil i bilder er sjarmerende, men forstår at det bør være tydelig. Derfor har det andre bildet nå ramme. Takk for innspill alle sammen

post-76334-1152568362_thumb.jpg

post-76334-1152568379_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan vel ikke komme med noen konstruktiv kritikk til deg, men vil bare si at bilde nummer to falt i smak!  :) Likte spesielt vinklingen du har fått til her, samt at du fikk med grønnfargen fra algene.

6445201[/snapback]

Klart du kan komme med konstruktiv kritikk til meg. Jeg er jo ikke ufeilbarlig, selv om jeg er et tilnærmet kunstnerisk geni :whistle:

All kritikk tas i mot med takk, også fra dem som ikke har noe å utsette på bildene mine. Det gleder tross alt å lese at noen liker det jeg gjør. Jeg setter også pris på tips om hva andre ville gjort annerledes. Det finnes ingen fasit på hvordan et bilde skal tas.

Fint at du likte det bildet, fordi jeg følte sterkt behov for stativ da jeg tok det. Var spent på dybdeskarpheten da jeg kom hjem.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg likte bilde nr to best. Det hadde en interessant komposisjon, som utfordret meg til å oppdage deltajene horisonten. Bilde nr en synes jeg ble litt kjedelig og midtstilt. Kanskje det hadde vært bedre med litt mer luft til venstre for båten?

Lenke til kommentar
Bilde nr en synes jeg ble litt kjedelig og midtstilt. Kanskje det hadde vært bedre med litt mer luft til venstre for båten?

6445346[/snapback]

Her var det vel harmoni jeg forsøkte å formidle ved å midtstille objektet i et klassisk bildeformat. Likevel skal du få det du ønsker, et bilde med klar retning (retning = bevelgelse, i motsetning til midtstilt = stillestående). Her har du i alle fall et annet bilde, med et annerledes utsnitt.

post-76334-1152202710_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg likte bilde 1 godt sett bortfra de forstyrende orange "greiene" (husker ikke hva de kalles :p ) De tok bort litt av stemmningen i bilde for meg.

På bilde to får ikke øynene mine helt bestemt seg om de skal se på båten eller på algene i forkant. Dette ble derfor litt rotete for meg.

Ellers tror jeg trygt du kunne "kjørt på med litt mer fres" når du konverterte RAW filen evnt i PS i etterkant.....

Lenke til kommentar

Bare for å gå mot strømmen; bilde 1 falt best i smak hos meg. Båten danner en del av en diagonal med en vannrett horisont. Flott bilde som får meg til å høre klukkingen fra bordgangene. :thumbup:

Nr 2 er jeg ikke helt fortrolig med. Tror det er litt for mye forgrunn, og på denne skjermen jeg sitter på nå ser mellomtonene for mørke ut.

Nr 3 ble for kjedelig.....hehe......

Lenke til kommentar

Enig i det med bilde nr 3. Synes selv bilde nr 1 har en flott ro som jeg håper dere oppfatter. Det ligger nok litt i formatet jeg har valgt, som jeg synes er veldig vakkert. 8:10 er et klassisk storformat som bringer tankene til Ansel Adams. Elsker det formatet, og planlegger ofte å kroppe til det i Rawshooter Premium. Der er det preset for cropping til 8:10/10:8. Et format som det er verdt å leke med, i disse panoramatider. Det blir liksom å gå tilbake til det formatet Da Vinci og gutta brukte.

Mht fargene så føler jeg at jeg har truffet 100%. Et av poengene med å fotografere i akurat den timen på døgnet er å få de flotte, duse fargene. Kraftige farger forbinder jeg med dagslys. Det er likevel ok å lese at folk kunne tenkt seg mer jazz i fargene på disse bildene. Det fristet nemlig fryktelig å gjøre det, da jeg konverterte.

Kommer kanskje noen flere bilder senere, hvis interessen for tråden holder seg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Bilde 1 og 3 var ganske kjedelige synes jeg - ordinære solnedgangsbilder?

Nr 2 var annerledes, og med en fin linjeføring med disse krumme linjene som omslutter båten. Men båten var jo litt skral da? ;)

Og den utblåste himmelen skulle vel ikke forekomme på en "rawshooters" bilder?

Lenke til kommentar

Jeg kunne selvsagt fått mer struktur i den øverste delen av himmelen, men jeg er ikke så flink til etterarbeid enda. Der er jeg enda tidlig i læreprosessen. Var litt mer redd for å ødelegge det fine lyset og fargene nærmere jorden. Mulig jeg ser om det er mer å få ut av det. Eksponeringen var i utgangspunktet så mørk som den kunne bli.

Lenke til kommentar

Som en av de andre posterene sa, når man først er oppmerksom på de oransje blåsene (noe man sikkert fort hadde blitt hadde bildet vært større) så blir det litt irriterende. Veldig fine farger på himmelen på bilde nr 1, typisk sommer-rosa skyer.

Jeg er veldig glad i maritime bilder da, så jeg er vel kanskje ikke den beste kritikeren. Men jeg synes du fikk frem en veldig rolig "nå ror vi ute på det stillet havet, midtsommers" stemning på bilde 1.

Lenke til kommentar
Men jeg synes du fikk frem en veldig rolig "nå ror vi ute på det stillet havet, midtsommers" stemning på bilde 1.

6447694[/snapback]

Da har i alle fall midtstillingen i bunnen av en klassisk 8:10/4:5-komposisjon hatt riktig effekt på deg, altså. Takk for at du bekreftet det for meg.

Er virkelig de blåsene så plagsomme? Jeg vurderte et sekund å klone dem bort, men jeg valgte heller å holde meg til en strengt dokumentarisk stil. Er det ingen som liker dem, slik at jeg bør fjerne dem? Utgjør de ikke en liten fargeklatt, eller to?

Til alle tekniske naturfotografer så vil jeg opplyse om at det sideformatet var det som Ansel Adams og Edward Weston brukte i sine storformatbilder. Selv om de brukte s/h, er det verdt å merke seg. Ingen andre landskapsfotografer har betydd mer for kunsthistorien enn dem, og bildene regnes av de fleste "forståsegppåere" å være de mest perfekte landskapsbildene som er tatt. Desverre koster det en formue å ta bilder med de kameraene som de guttene brukte, men vi kan jo leke storformat med croppeverktøyet også ;)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Er virkelig de blåsene så plagsomme? Jeg vurderte et sekund å klone dem bort, men jeg valgte heller å holde meg til en strengt dokumentarisk stil. Er det ingen som liker dem, slik at jeg bør fjerne dem? Utgjør de ikke en liten fargeklatt, eller to?

Som et strengt dokumentarisk bilde så funker de nok, men om du forsøker å fremme en meditativ stemning synes jeg at de blir litt for brutale. Det du kunne forsøkt (om det er mulig) er å tone ned oransjen et par hakk. Jeg tror nemlig at blå blåser eller litt mer nøytrale varianter ikke ville ha stjelt så mye oppmerksomhet.

Men hey, som fotograf kan man bare dokumentere og ikke bestemme så mye, ihvertfall ikke når man lager bilder av denne sorten.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med dem som sier at de orange blåsene er litt forstyrrende. På min skjerm virker det også som om de er utbrennt i rødkanalen, kan det hende at dette har skjedd når du har hentet frem rødfarge i himmelen i raw-konverteringen?

Foruten dette synes jeg både bilde en og to er veldig fine. Liker veldig godt formatet på bilde 1, himmelen synes jeg er finere på bilde 2 jeg liker også algene i forgrunnen. Hvis bildet er tatt i Haugesundsområdet tror jeg at jeg har et bilde av himmelen fra samme kveld dog mest for dokumentering.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at oransjefargen sprenger litt for mye. I tillegg er den _nesten_ utbrente himmelen på bilde 2 litt vanskelig å skille fra hvit bakgrunn, så jeg ville lagt på en supertynn ramme for å sette en grense der.

Bilde 2 fikk jeg mest sansen for, nydelig komposisjon og stemning. Bra fanget, til tross for en vanskelig lys-situasjon.

Lenke til kommentar
Bilde 1 og 3 var ganske kjedelige synes jeg - ordinære solnedgangsbilder?

Nr 2 var annerledes, og med en fin linjeføring med disse krumme linjene som omslutter båten. Men båten var jo litt skral da?  ;)

Og den utblåste himmelen skulle vel ikke forekomme på en "rawshooters" bilder?

6446309[/snapback]

Kopierer inn bjornkn innlegg fordi han har skrevet omtrent det jeg også mener.

I tillegg synest jeg bildene generellt burde fått litt mer skarphet i etterarbeide.

Vet ikke om du er raw shooter nå, men en dobbelt prosessering med påfølgende blending av bilde 2 kunne vært på sin plass, evt bare kuttet ned til strukturen i skyene kommer.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at oransjefargen sprenger litt for mye. I tillegg er den _nesten_ utbrente himmelen på bilde 2 litt vanskelig å skille fra hvit bakgrunn, så jeg ville lagt på en supertynn ramme for å sette en grense der.

Bilde 2 fikk jeg mest sansen for, nydelig komposisjon og stemning. Bra fanget, til tross for en vanskelig lys-situasjon.

6448548[/snapback]

Vurderte å legge på ramme, og det kommer jeg til å gjøre. Liker det utvaskede området litt, så kanskje en ramme vil være prikken over i'en. Jeg får se på om jeg kommer til å klone bort de blåsene. Jeg jobber slik jeg ville gjort med diasfilm, og tenkte egentlig dias da jeg tok bildene.

Ser at flere enn meg liker formatet på bilde nr 1. Det er ikke så rart, fordi jeg mener at det er et naturlig format. Det faller lett for øyet å se på det.

Bilde nr 3 er en variant jeg ikke hadde tenkt å publisere, men på oppfordring lot jeg det slippe ut. Synes selv at det er et kjedelig utsnitt, men med digitalkamera kan man lett sløse en ramme eller to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...