Gå til innhold

Hva må jeg vite? -installere ubuntu


Anbefalte innlegg

Jeg har Linux ubuntu her på en cd og brenner etter å installere det på min maskin. Men jeg vet det er viktig å vite hva man skal gjøre før man går i gang med en slik installasjon.

 

Blant annet:

Hvordan partisjonere hardisken for linux?

Går det fint å ha linux og windows på samme maskin?

Er det kjente ting man BØR vite om?

Er det noen problemer man ofte vil møte på?

 

Håper på svar, om jeg får nok informasjon, vil jeg prøve å installere i kveld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har Linux ubuntu her på en cd og brenner etter å installere det på min maskin. Men jeg vet det er viktig å vite hva man skal gjøre før man går i gang med en slik installasjon.

 

Blant annet:

Hvordan partisjonere hardisken for linux?

Går det fint å ha linux og windows på samme maskin?

Er det kjente ting man BØR vite om?

Er det noen problemer man ofte vil møte på?

 

Håper på svar, om jeg får nok informasjon, vil jeg prøve å installere i kveld.

6444135[/snapback]

 

Deter bare å google det. :thumbup: Forumet her har MASSE tråder som svarer om det du spør om.

 

Men sånn kort fortalt så er Ubuntu ganske automatisert, så når det gjelder deling av partisjoner osv så gjør Ubuntu jobben for deg gjennom ett grafisk grensesnitt der du må svare på noen enkle ja- og nei-spørsmål.

Som standard "låner" og "ompartisjonerer" Ubuntu den angitte mengden med diskplass som du har definert.

Hvis det er en live-disk fra Ubuntu du har kan du jo starte den og lese hjelp-filene som ligger der mtp installasjon.

Lenke til kommentar

Det du må gjøre er å Endre størrelsen på en av dine eksisterende partisjoner. Dette bør du helst gjøre før du installerer Linux. Bruk f. eks programmer som Partition Magic eller noe. Hvilket som helst partisjoneringsprogram som kan endre størrelsen på eksisterende partisjoner.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Det du må gjøre er å Endre størrelsen på en av dine eksisterende partisjoner. Dette bør du helst gjøre før du installerer Linux. Bruk f. eks programmer som Partition Magic eller noe. Hvilket som helst partisjoneringsprogram som kan endre størrelsen på eksisterende partisjoner.

 

Lykke til.

6445038[/snapback]

 

Finnes det noen gratis partisjonsprogrammer?

Lenke til kommentar
Hva gjør jeg nå? Vil ikke slette hele hardisken, bare gjøre plass til Linux.

Takk for svar

6444894[/snapback]

partisjoner den manuelt ( nederste alternativet tror jeg)

sett en av til linux (ext3)

og en av til windows.(NTFS)

hvis du vil ha en som kan leses av begge systemene lager du en FAT-32 også.

Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at jeg har fått installert det. Men det ser ut som ting ikke er helt som det skal. Men her er hva som skjer når jeg starter opp maskinen, få valg mellom å starte mangen forskjellige linux-"ting".

Jeg velger den øverste

Billde:

img65109fq.th.jpg

 

Da skjer følgende:

img65127gm.th.jpg

 

img65144sy.th.jpg

 

img65155mg.th.jpg

 

Hvordan når jeg inn i konfigureringstedet?

Valgte feil oppløsning i installasjonen, vet ikke om det har noe å si.

 

Håper dere hjelper meg litt her :)

 

Windows funker heldigvis fint

Lenke til kommentar

Jeg kan lite om ubuntu, men stusser over at du hadde en tekstbasert installasjon. I nyeste versjon av ubuntu skal være en glimrende grafisk installerer, som er lettere å bruke.

 

Om du ikke har valgt en tekstbasert installasjon med vilje har du kanskje lastet ned en eldre versjon?

 

http://se.releases.ubuntu.com/6.06/

 

Det øverste nedlastingsalternativet i denne linken er nyeste versjon med grafisk installer og hele pakka.

 

Ellers vet jeg ikke hvor godt linux støtter 64-bitssystemer; det er godt mulig du vil få mindre problemer med en vanlig versjon.

 

Edit: rettet noen skriveleifer...

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Når du ikke har kommet lenger anbefaler jeg deg å hente ned nyeste versjon og heller installere denne.

 

Alternativt kan du få opp en konsoll (Alt+F1 evt Ctrl+Alt+F1) da kan du logge deg inn med brukernavn og passord du valgte under installasjon. Så kan du kjøre kommando som nevnt over for å konfigurere det grafiske.

 

evt kan du også kjøre

sudo apt-get update

etterfulgt av

sudo apt-get dist-upgrade

da oppgraderer den til nyeste versjon.

Lenke til kommentar

Takk FluAA,

Men hvordan installerer jeg egentlig ting?

Jeg har prøvd å laste ned aMSN for linux, men når jeg prøver å åpne filen får jeg en feilmelding.

Installerer man gjennom terminalen? Laster jeg ned riktig filtype?

 

Håper dere kan hjelpe meg litt på vei!

Lenke til kommentar

Det er tungvint å installere programmer ved å lete deg fram til en fil i nettleseren din som du så laster ned (windows-måten).

 

Åpne heller en terminal og skriv

 

sudo apt-get install amsn

 

Da vil ubuntu lete etter amsn i en database (repository), laste det ned og installere det for deg.

 

Du kan også installere via det grafiske brukergrensesnittet ved å finne "synaptic package manager" eller "add programs" eller noe slikt i menyene.

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...