Gå til innhold

Hjelp til valg av RAID5-kontroller

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha:

4 disker i RAID5 koblet til et godt nok kontrollerkort. Dette skal foreløpig inn i hovedmaskina mi, men senere tar jeg det kanskje ut og bygger en standalone filserver.

Dette ønsker jeg fordi jeg vil at eventuelle HTPCer og lignende skal ha tilgang til alle mine mediefiler, som skal ligge samlet og ha en viss sikkerhet. Senere blir det nok Gigabit mellom alle maskiner for å kunne streame det meste uten problemer.

Hastighetskrav:

Lesehastighet: Denne vet jeg blir merkbart bedre enn én disk, så her er det ikke noe problem, det er raskt nok fra før av.

Skrivehastighet: Jeg vil anta at nedlastet/innkopiert materiale blir lagt direkte på RAIDet, og at det ikke blir så veldig mye kopiering fra andre frittstående disker og til RAIDet. En skrivehastighet oppmot det en enkelt disk klarer er selvfølgelig ønskelig, men kanskje vanskelig i enkelte situasjoner.

Jeg er usikker på:

Om dette kortet duger, og i såfall om det er noen vits i å gå for dette i stedet, siden det har PCI-E 4x kontra 1x. Kan dette ha noe å si?

Eller om det er andre billigere eller dyrere kontrollerkort jeg heller bør vurdere.

Har allerede en Samsung 250GB SATA300, og planlegger 3 til av denne.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt 4x, 1x blir litt snaut om du skal kunne utnytte det maksimalt. På den andre siden er det ikke sikkert hovedkortet ditt støtter mer enn 1x om du har 16x PCIe grafikkort.. Uansett bør du kjøpe hos PCUtstyr, siden 2310 koster mindre der enn 2300 gjør hos Komplett. Prisguiden er fin :)

Lenke til kommentar

Du må også bestemme deg for om du vil ha software eller hardware-basert RAID, til det du skal bruke serveren til er neppe ytelse noe problem uansett, og det er noen fordeler/ulemper med den ene eller andre løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg er temmelig sikker på at jeg vil ha hardware-basert. For å ha en egen BIOS å behandle, samt kunne flytte hele sulamitten til en annen PC uten større problemer.

Sidespørsmål: Trengs det noe særlig CPU-kraft for å betjene en filserver med dette RAIDet, hvis man tenker seg at alt fra 1 til 3-4 PCer skal kunne lese/skrive til filserveren samtidig? Er vel heller nettverkskort som belastes max da eller?

En Sempron 2800+ AM2 f.eks...?

Lenke til kommentar

Jeg er langt fra noen spesialist på dette, så ikke ta følgende som noen absolutt sannhet:

Om du kjører HW-basert RAID, så vil nok en hvilkensomhelst PC klare jobben. Softwarebasert trenger heller ikke allverdens datakraft, og så lenge du kun skal ha noen få klienter, tror jeg ikke du skal begkymre deg for ytelsen, all den tid det som skal gjøres, slik jeg skjønner det, er å streame media.

Om du velger HW, så er bakdelen selvsagt prisen. Et annet aspekt er hva gjør du om selve kontrolleren tar kvelden? Om du da ikke finner tilsvarende kontroller, eller i alle fall en med samme chipset, så tror jeg du har seriøse problemer. Neppe veldig sannsynlig, men i alle fall noe som er greit å tenke gjennom. Vil _anta_ at det også er ganske smertefritt å flytte et SW-basert raid mellom maskiner, i alle fall så lenge de har samme operativsystem. Men dette kan jeg ikke veldig mye om...

Er litt i samme situasjon som deg, så du kan sjekke ut tråden "Hardware til filserver", der er det noen poster som omhandler SW kontra HW - RAID. Selv har jeg bestemt meg for å kjøre Linux og SW-raid på min filserver til mediabruk. Fikk det anbefalt av en jeg kjenner som jobber med å drifte tunge Unix og Linux-systemer, så jeg stoler på at han vet hva han snakker om. Samt at han kan hjelpe meg med å få satt det opp riktig første gang;)

Ang. ytelse, så jobbet jeg for noen år siden med drifting på NTNU. Vi hadde der en Linux-server som var mail-, print- og filserver for ca 600 studenter med opptil en 60-70 samtidige klienter. Den kjørte på en noenoghundre MhZ intel-boks om jeg ikke husker helt feil. Aldri problemer med ytelse, CPU-loaden lå på noen få prosent mesteparten av tiden, men dette var dog med SCSI-disker og uten RAID.

Endret av nb
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hvis kontrolleren går fyken er det kun opp til meg å ha backup av de viktigste tingene. Det er jo ikke akkurat mesteparten av de 3-4-5 hundre GB jeg har som er veldig viktige data...

Eventuelt sette opp et RAID1 til kritiske data, fra innebygget RAID-kontroller på hovedkort.

Da har jeg nesten helt bestemt meg for et HighPoint RocketRAID 2310 4P og med PCI-E 4x. Pluss 4 Samsung Spinpoint 250GB SATA300.

Lenke til kommentar

Til privat bruk kommer jeg nok aldri til å installere en hardware RAID kontroller, grunnet EN viktig sak. Et RAID laget på kontroller X, vil KUN fungere på kontroller X, i enkelte tilfeller i andre kontrollere i samme familien, det er skummelt.

Software RAID som er opprettet i Windows/Linux fungerer så lenge du har det nevnte operativsystemet. Og ikke minst kan det plukkes fra hverandre og settes sammen slik du selv ønsker det, å kaste det inn i en annen server ved et havari er og like greit.

Ytelsesmessig er ikke software RAID det beste, men det er godt nok for de fleste privatbrukere. Men "her på huset" kjører vi software RAID hovedsakelig og det fungerer ypperlig, muligheten for å greit kunne omrokkere på ting når vi ønsker er veldig behagelig, og prosessorkraften som kreves til det er generelt ikke merkbar i forhold til andre prosesser som kjører.

Skal ikke se bort i fra en artikkel som fremlyser bla software raid senere :)

Lenke til kommentar

Veldig bra hvis vi får en artikkel om dette ja. Kanskje HW til og med gidder å sammenligne det billigste skrapet av en RAID5-kontroller, mot en dyrere en, og mot software.

Uansett: Jeg har allerede brukt opp mesteparten av mine SATA-porter på hovedkortet, og i en eventuell senere filserver kommer jeg til å gå for et m-ATX-kort, som neppe har mer enn 4-porter. 4 disker til RAID, pluss en liten en til OS, så jeg må i begge tilfeller ha et kontrollerkort.

Den eventuelle krisen ved å tråkke på kontrollerkortet under drift et halvt år etter det gikk ut av produksjon tror jeg jeg skal kunne takle uansett.

Hvis det er den eneste grunnen til å ikke velge hardware-basert, klarer du ikke å skremme meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...