Shetil Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Det var da ikke svar på spørsmålet? Du hevdet at det var ulovlig for enkelte å konvertere dataene fra et format til et annet. Har du eksempler på dette? (Jeg snakker fortsatt om data man selv har rettigheten til og ikke data som er låst til et format fra rettighetshavers side). Jeg gjorde et forsøk på å presisere at Microsoft ikke eier dataene dine, det har jeg aldri ment, men at de kan gjøre det svært vanskelig for deg å få tak i de. Det jeg prøvde å forklare tidligere var at Microsoft kunne gjøre det ulovlig for et program og lese og skrive til MS XML og dermed nekte deg tilgang til de egne data. Et eksempel på denne problematikken er MP3 og Linux. Åpne distribusjonser har ikke codec for MP3 inkludert i sine distribusjoner pågrunn av MP3 lisensen. Så hadde jeg hele min samling enkodet i MP3 måtte jeg først konvertert disse til Ogg eller lignende en annen plass og kopiert filene over til min Linux distribusjon. Når det gjelder tilgjengelighet på data er jeg fortsatt ikke bekymret. Det er klart at et word-dokument kan inneholde mye mer enn et txt-dokument men å basere argumentasjonen på slike enkelteksempler synes jeg blir for tynt. For å avrunde litt pragmatisk: Jeg deler ikke din bekymring for tilgjengelighet på data. Hvor enkelt det blir er en sak, men at data er tilgjengelig også om hundre år, uavhengig av opprinnelig format er jeg ikke i tvil om. 6449257[/snapback] Mine opprinnelig formulering var slik: Det er ikke snakk om hvilket format som er best, men hvilken format som sikrer tilgang til dataene i fremtiden. Et åpent og veldokumentert format gjør det lettere for fremtidens brukere å få åpnet og lest dokumentene som blir laget i dag. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Som Open XML Incompatible With GPL drøfter, er det stor usikkerhet om Open XML kan brukes i programmer med GPL lisens. Realiteten er ikke klar før spørsmålet eventuelt er rettslig belyst. Men rettslig risiko (erstatningsansvar med mer), er i realiteten en kraftig hindring/restriksjon. Både kommersielle leverandører, og ikke minst utviklere som bruker GPL vil være forsiktige med å ta en slik risiko. 6449163[/snapback] Takker for nyttig link og det er en del gode poenger der. Det som står i artiklen er forøvrig ikke noen bekreftelse på at det er begrensninger i MS sin lisens i forhold til andres bruk av formatet. Det som er poenget der er at MS sin lisens er i strid med GPL lisensen og det er helt korrekt. Men altså: Hvem som helst kan ta i bruk Open XML men ikke hvis det forutsetter andre lisenser som overstyrer betingelsene i Open XML. Som sagt tidligere: Alle kan være med å leke om de bare følger våre (MS') regler. Det er, forståelig nok, en rød klut for mange og jeg har ikke noen problemer med å se betenkeligheter med dette. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg gjorde et forsøk på å presisere at Microsoft ikke eier dataene dine, det har jeg aldri ment, men at de kan gjøre det svært vanskelig for deg å få tak i de.Det jeg prøvde å forklare tidligere var at Microsoft kunne gjøre det ulovlig for et program og lese og skrive til MS XML og dermed nekte deg tilgang til de egne data. Microsoft kan gjøre det vanskelig ja, men de kan ikke gjøre det ulovlig. Det er det kun lovgivere som kan. Reverse engineering i forhold til programvare er tillatt i de fleste land og spesifisert i EU-direktiv som du kan se her: http://www.jenkins-ip.com/serv/serv_6.htm#a9 At de kan gjøre det er forøvrig ikke det samme som at de vil gjøre det, og her er nok noe av forskjellen på våre standpunkter. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) ....hentet fra slashdot, interessante kommentarer om temaet kan leses her: http://it.slashdot.org/it/06/07/06/139243.shtml 6446156[/snapback] Viser bare igjen at 90% som legger inn kommentarer på Slashdot er idioter. Åh herregud så vanskelig Micro$$$oft gjør det! M$ er onde! Linux! Linux! 6446585[/snapback] Hva angår idioti så bør man tenke over egne innlegg før man uttaler seg om andre. Ellers er det mye interessant og fornuftig å lese på slashdot, man må bare kunne lese sidene deres, hjelper å holde seg til tags og modding Det du viser til er skjermbilder av probramvare x2 i beta stadiet, ingenting tilsier at det er slik dette kommer til å se ut når nesten ms office selges neste år. Er det slik denne pluginen betaen ser ut i andre ms office versjoner også? Nok en interessant diskusjon på slashdot: http://slashdot.org/articles/06/07/07/198256.shtml En artikkel som prøver å oppsummere nyheten, interview med talsperson i ms osv: http://blogs.zdnet.com/BTL/?p=3300 Endret 8. juli 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Ok. Vi diskuterer altså graden av åpenhet. MS XML er åpent i den forstand at alle kan ta det i bruk og alle kan fritt lage programmer som benytter dette formatet. Begrensningen er at det ikke fritt kan modifiseres eller videreutvikles. Man kan bare benytte det om man tar hele pakken som den er, i motsetning til det som er vanlig i open source forøvrig. Det bekrefter imidlertid ikke påstanden om at "Lisensen har flere restriksjoner som gjør at ikke alle kan bruke det." Altså: alle kan bruke det om man følger de betingelsene Microsoft har satt. Bruk det gjerne, men ikke gjør noen endringer. 6448988[/snapback] Dersom kun MS kan endre på formatet er det ikke åpent. Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Og poenget ditt var...? 6522074[/snapback] Du prater om grad av åpehet. Enten er det et åpent format, eller så er det lukket. MS sitt format er proprietært og lukket. Kall en spade for en spade. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Du prater om grad av åpehet. Enten er det et åpent format, eller så er det lukket. MS sitt format er proprietært og lukket. Kall en spade for en spade. 6578066[/snapback] Du blander begreper her. Jeg snakker om et åpent format, ikke om open source. Det er to helt forskjellige ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå