Gå til innhold

Installere musikkavspillingsprogram i debian?

Anbefalte innlegg

Men den sier fortsatt "player not found"? Hva annet mangler jeg?? Har lastet ned cplay (det programmet funker fint, og ser musikkfilene), og har installert alsa. Men når jeg skal entre ei musikkfil, står det "Player not found". Hva skal jeg gjøre for å fikse det?

6454717[/snapback]

cplay er ikke en avspiller, men en frontend for andre programmer. Installer mpeg123 (ikke 100% sikker på navnet).

Bitex: OT-forumet er plassen for slike innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å stjele topicen, men har akkurat installert cplay selv nå :p

Når jeg da er i cplay og går inn i en mappe med musikk er det bare .mp3 filer som vises. .m4a filer vises ikke.. Er det noe jeg kan gjøre med dette uten og konvertere m4a filene til mp3 eller et annet format?

Lenke til kommentar
Nå har jeg installert mpd, hvordan bruker jeg dette? Hva må jeg gjøre for å få spilt av lyd? Prøvde å lese help men liten nytte...

6456868[/snapback]

Jeg fant hjelpfila på nettet og det ser ut som om syntaksen er

mpg123 file /banen/til/fila.mp3

For å spille av hele mapper kan man benytte wildcards, slik som « *». Shuffle angis med -z.

mpg123 -z file /banen/med/all/musikken/*.mp3

Dette spiller av alle filene i mappa som slutter på «.mp3» i tilfeldig rekkefølge.

Edit:

Så nå at du hadde lagt inn mpd og ikke mpg123 ...

Om du legger inn mpg123 (sudo apt-get install mpg123) skal disse kommandoene fungere.

Endret av wiley
Lenke til kommentar
Ja huff dere, så enkelt linux er :)

6453324[/snapback]

Debian er komplisert i forhold til andre distoer, som f.eks. Ubuntu, Fedora, SUSE, Mandriva, RHEL, osv.) nybegynnere bør for enkelhetens skyld begynne med f.eks. Ubuntu, den er basert på Debian, men er langt enklere å konfigurere, og den setter opp mer selv.

Så Linux er som oftest enkelt ja :) Men ikke alle distroene, noen gir større frihet, som også krever mer kunnskap, erfaringer og ansvar :)

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...