Ni kon Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hvor ute av fokus skal bakgrunnen være? Er dette for lite? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Jeg vil si kanskje en tanke til siden både bakgrunn og håret var ganske mørkt. PS! Jeg er ingen fotoekspert Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Det var litt sparsommelig, ja. Større blenderåpning, større avstand mellom motiv og bakgrunn eller tettere utsnitt (mindre avstand eller lengre linse) gjør susen. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Dette ville jeg ha prøvd: - Clone bort de hvite spotene i bakgrunnen (iallfall tone dem ned) - Gjøre bakgrunnen mye mer uskarp - Gjøre bildet lysere - Justere hvitbalanse for å få litt varme i bildet - Skru opp saturation litt Lenke til kommentar
Linselus Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hei! :!: Dette er ett greit portrettbilde. Fordelen med å bruke lavt blendertall er at som du sier at bakgrunnen ikke kommer i fokus. Hensikten er å fremheve enkelte eller flere objekt i motivet. Det kan være vanskelig å på forhånd å kunne forutsi hvilken dybdeskarphet som blir den endelige på resultatet. Når kamera har fokusert på et punkt går dybdeskarpheten fra dette punktet og et stykke lenger bak objektet. Lavt blendertall f.eks F5,6 gir liten dybdeskarphet, mens blendertall 22 gir bedre dybdeskarphet. Lavt blendertall krever kortere lukkertid enn motsatt. Det er derfor også en utfordring i forhold til hvor gode lysforholdene er nå bildet skal tas. Derfor kan ISO innstillingen være en hjelp samt innstillingen for eksponeringskompensasjon (EV+/-) Rådet er derfor å ta flere bilder med ulik eksponering. Gjerne 10-15 stk av gangen. Dette synes jeg selv er enklest gjennom å bruke de manuelle innstillingene på kameraet. Enten M (Manuell) innstillingen som i hovedsak styrer både lukker og blender eller enda bedre A instillingen (aperture) som betyr at blenderen blir prioritert og lukkertid blir bestemt etter hvilken blender du benytter. Overnenvte mener jeg gjelder spesielt der for objektet er rolig og du selv greier å påvirke resultatet. Få til å smile, ansiktsutrykk osv. Det er verre med f.eks en hund eller et barn som ikke klarer å sitte rolig. Til slutt så kan det nenves at ulike utsnitt kan gi ulike resultater og effekter som kan dreie fokuset vekk fra om bakgrunnen er ufokusert eller ikke. Mvh Linselus Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Jo mer, jo bedre. Så lenge øynene (minst ett) er i fokus er jeg fornøyd. (men ingen 'regel' uten unntak) Dette var nokså bra Uryddig bakgrunn kunne vært ungått med mer lyssterkt objektiv, evt en litt annen komponering. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Det var litt sparsommelig, ja. Større blenderåpning, større avstand mellom motiv og bakgrunn eller tettere utsnitt (mindre avstand eller lengre linse) gjør susen. 6443844[/snapback] Synes CWalken sier det viktigste her. Vil ellers legge til at utsnittet er fint, men jeg ville ha croppet bort litt på venstre side. Bildet har en klar blikkretning, men den kan godt bli litt tydeligere. Det er ikke feil, slik du har komponert det heller. Vi snakker tross alt om veldig lite som kan croppes bort. Synes det er fint å se portretter som ikke er veldig tette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå