mr. E Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Er på utkikk etter et kamera til en som ikke er så stø på hendene. Bildestabilisering er et must (tror jeg...). Prisrammen er maks 3000,- for kun kamera - veske og minnekort kommer i tillegg. Kameraet bør ikke være for lite, på størrelse med Ixus er vel et minimum, Ønsker best mulig bildekvalitet innenfor den gitte prisrammen, god byggekvalitet er også et ønske men ikke like viktig. Har funnet frem til Ricoh Caplio R3 og noen Nikon og Panasonic kameraer, men har litt probelemer med å orientere meg i jungelen av modeller og spesifikasjoner. Kameraet skal kjøpes i dag eller i morgen i Trondheim, men hvis det ikke er mulig kan jeg også bestille på nett. Alle tips mottas med takk, og spesielt konkrete anbefalinger mvh Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Canon Ixus 800IS (bra på alle områder, men ikke best på bildekvalitet og skjerm. Optisk søker) Nikon Coolpix P3/P4 (best på bildekvalitet, størst) Panasonic Lumix FX-01 (beste LCD skjermen jeg noengang har sett på et digitalkamera, selve bildet får noe mer støy enn konkurrentene) Pentax Optio A10 (minst) Står en del om disse kameraene her på forumet. Søk litt, så finner du masse info. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Nå koster vel alle kameraene nevnt over her en god slant over 3000 kr. Men Panasonic har flere brukbare kameraer med bildestabilisator til under 3000 kr. F.eks. LS2, LZ3, LZ5, FX8 og FX9. De 3 førstnevnte bruker standard AA batterier. Når det gjelder bildekvaliteten på 2 av de nevnte kameraene Canon Ixus 800IS og Nikon Coolpix P3/P4 er jeg nok ikke helt enig at Nikon er best. Jeg synes skarpheten på bildene til Ixus 800IS ligger godt over Nikon's. Se eksempelbilder på følgende linker. Se på f.eks statuen og kirken. http://www.dcresource.com/reviews/nikon/co...w/gallery.shtml http://www.dcresource.com/reviews/canon/po...w/gallery.shtml Lenke til kommentar
mr. E Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Takk for alle tips, jeg fulgte ikke noen av dem Kikket på Nikon P3, men det ble litt lite og litt dyrt, ellers hadde jeg kjøpt det. Det kostet 3900,- på Elkjøp. Internettprisen er ca. 3200,- så der kan man gjøre et varp... Samme med Ixus: For lite og dyrt. Endte opp med et Panasonic DMC-TZ1, ser ut som et meget bra kamera. Det er litt større enn de minste kompaktene og har 10x zoom - likevel er det en del mindre enn Canon s3 og lignende superzoom-kameraer. Og ikke minst er det anti-riste-funksjon. At det "bare" er 5 megapunkter spiller ingen rolle, kanskje er det en fordel med tanke på lagringskapasitet, prosesseringshastighet og støy. Min erfaringer er at 4mp holder til vanlig bruk og litt til. Edit: Glemte en ting: Sarom; ved oppskarping med unsharp mask får jeg filene fra Nikon P3 og Canon Ixus til å bli omtrent like skarpe og detaljerte, slik at det er nok noe konservativ oppskarping i Nikonkameraet. Om dette kan stilles inn vites ei, men det er ikke noe "folk flest" burde trenge å tenke på. mvh Endret 6. juli 2006 av mr. E Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Glemte en ting: Sarom; ved oppskarping med unsharp mask får jeg filene fra Nikon P3 og Canon Ixus til å bli omtrent like skarpe og detaljerte, slik at det er nok noe konservativ oppskarping i Nikonkameraet. Om dette kan stilles inn vites ei, men det er ikke noe "folk flest" burde trenge å tenke på. mvh 6446232[/snapback] Takk for at du tar opp det. Jeg har også forsøkt å få frem det poenget i lang tid. De fleste kameramerkene bruker en mer radikal oppskarping en f.eks. Nikon. Det betyr ikke at bildene er skarpere fra disse kameraene. Faktum er at det er bedre å legge til skarping selv, fordi med forskjellige printstørrelser så trenger man mindre skarping. Det er fort gjort å la seg forføre av det som ser skarpere ut, men det er slettes ikke sikkert at det er riktig. Selv synes jeg bildene fra Nikon P4 og Fuji F11 har en skarping som ligner mer på slr, og foretrekker klart dette. Det blir mer naturlig på print, selv om det ikke ser slik ut rett fra kamera. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Kan opplyse deg at TZ1 fikk veldig god omtale i siste nummer av det norske bladet Fotografi. Anbefalte deg ikke kameraet da det koster over 3000 kr. Har TZ1 selv og er kjempefornøyd. Lenke til kommentar
mr. E Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Kan opplyse deg at TZ1 fikk veldig god omtale i siste nummer av det norske bladet Fotografi. Anbefalte deg ikke kameraet da det koster over 3000 kr. Har TZ1 selv og er kjempefornøyd. 6446507[/snapback] Det var jo bra, sitter å venter på at batteriet lades opp nå... Hvordan er dine erfaringer med innendørsbilder? Diverse brukererfaringer på nettet klager på mye støy. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Du stiller ikke spørsmålet til meg, men svarer likevel. Hvor mye støy man får innendørs avhenger av hvilken følsomhet kamera er stillt inn på. Du kan forandre det fra Auto, og binde det til en lav iso, så blir det ikke mer støy enn innendørs. Antishake og litt god støtte burde sikre gode bilder, hvis det ikke er for mørkt. Kommer du til å ta mange portretter i naturlig lys inne, så er man nødt til å bruke stativ med kompaktkamera. Det fine er at siden kamera er lett og ikke har lukkergardin/speil, så trenger ikke stativet være så solid. Det holder med en av de billigste variantene fra de kjente produsentene. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Kan opplyse deg at TZ1 fikk veldig god omtale i siste nummer av det norske bladet Fotografi. Anbefalte deg ikke kameraet da det koster over 3000 kr. Har TZ1 selv og er kjempefornøyd. 6446507[/snapback] Der jeg jobber solgte vi TZ1 til 2799,-. Veldig bra kamera, god optikk, stabilisator, god skjerm osv. Kan forøvrig anbefale Panasonic Lumix FX01 også, veldig bra vidvinkel (til kompakt å være), og optisk stabilisator. https://prisguiden.no/product.php?productId=41601 Dette solgte vi til 2999,- Får ikke lov å fortelle hvor jeg jobber, men vi er uansett utsolgt for begge modellene. edit: Så ikke at du allerede hadde kjøpt. Grattis så masse med et godt kamera! Endret 6. juli 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
mr. E Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Takker, men kameraet er nok ikke til meg. HAr akkurat testet det i en halvmørk leilighet. Ble litt skuffet, men det er ved sammenligning med et Nikon D50 og 50mm fastobjektiv... Sammenlignet så med bilder jeg har tatt med et Canon S45 og bildekvaliteten er omtrent lik. Ulempen med Panasonic kameraet er svak blits, noe som gjør at ISO-hastigheten presses opp til 400 ganske fort, og det blir noe støy. Nedskalerer jeg bildene til 1024*768 ser de fine ut, og det gjør de sannsynligvis printet på 10*13 papir også. Makrobilder med skrivebordslampe som lyskilde viser at bildekvaliteten er god med godt lys. I godt lys er nok kameraet meget godt. Anti-riste-funksjonen er meget bra, får skarpe bilder ned til 1/8 s ved 35mm (35mm ekvivalent). Sånn generelt sett er nok ikke bildekvaliteten mye bedre på nye kamera, men de er fantastisk mye bedre å bruke; respons, skjerm batteritid, menyer osv. Rakk nesten å ta en kopp kaffe i tidsrommet mellom jeg trykket ned utløserknappen og bildet ble tatt på mitt gamle Canon. edit: Glemte et par ting; det er støyen som ikke er helt på topp, og anti-ristingen er kjempebra. Konklusjon: Et bra kamera, med enkelte svakheter. Men man kan ikke få i pose og sekk. mvh Endret 6. juli 2006 av mr. E Lenke til kommentar
sarom Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Kan opplyse deg at TZ1 fikk veldig god omtale i siste nummer av det norske bladet Fotografi. Anbefalte deg ikke kameraet da det koster over 3000 kr. Har TZ1 selv og er kjempefornøyd. 6446507[/snapback] Det var jo bra, sitter å venter på at batteriet lades opp nå... Hvordan er dine erfaringer med innendørsbilder? Diverse brukererfaringer på nettet klager på mye støy. 6446676[/snapback] Jeg har ikke tatt innendørsbilder med kameraet ennu. Ellers kjører jeg det kun på 80iso, og da er støy ikke noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå