karl hungus Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Spørsmålet er i tittelen; er det helt på trynet å kjøpe ny bærbar et halvt år før Vista kommer ? Lenke til kommentar
Pazman Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Nei, du kan jo kjøpte Vista og innstallere det når det kommer.. Eller kan du ikke? Lenke til kommentar
Toset Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Nei, ser ingen grunn til å vente. Hvis du bare kjøper en maskin som er kraftig nok til å kunne bruke Vista (minst 1024mb minne vil jeg anbefale, og en grei cpu), kan du jo bare installere vista på den senere. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hvorfor i all verden skule det være helt på trynet?? Uansett er det også uvisst når Vista kommer.... Lenke til kommentar
Momo Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Spørsmålet er i tittelen; er det helt på trynet å kjøpe ny bærbar et halvt år før Vista kommer ? 6443135[/snapback] Nei, langt i fra. Men du får ikke et skjermkort som er DX10 kompatibelt. Det bør ikke være et problem så lenge du ikke skal ha den som gaming-PC. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Dessuten TRENGER du ikke Vista, XP vil være mer enn godt nok i flere år til. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Jeg hadde tenkt å spille litt på pc'en, så DX10 er absolutt et poeng. Men hovedpoenget er at jeg synes en tusenlapp for Windows XP er drøyt hvis jeg må kjøpe Vista noen mnd senere ! Videre selges det mange bærbare med xp-specs i dag, vil du ha Vista-specs må du ut med en del ekstra. Vista-specs-maskinene vil nok synke merkbart i pris kort tid etter lanseringen ! Dessuten er jeg redd for å bli sittende med samme følelse som de som kjøpte Windows ME-maskin (PIII med 256 MB RAM?) et halvt år før XP kom... Endret 6. juli 2006 av karl hungus Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 erm, hadde dere nettopp kjøpt ny maskin selv, kanskje ? Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 erm, hadde dere nettopp kjøpt ny maskin selv, kanskje ? 6443430[/snapback] Hehe, det er nok der hunden ligger begravet ... Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Men hovedpoenget er at jeg synes en tusenlapp for Windows XP er drøyt hvis jeg må kjøpe Vista noen mnd senere ! 6443186[/snapback] Jeg skjønner ikke hva du skal mase sånn etter Vista for assa. Hva er det som er så nytt å spennende med Vista nå da, etter at de har fjernet ALT som skulle være nytt og revolutionerende med det. Det du får når (eller OM) Vista måtte komme er en "pimpa" versjon av XP med noe fancy utseende (à la XGL til Linux) som programmessig sett vil se ut som en sveiserost. FULL av sikkerhetshull. Om alle tenker seg om littegrann er det strengt tatt først NÅ at XP burde vært til salgs, med tanke på alle sikkerhetsoppdateringene. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) erm, hadde dere nettopp kjøpt ny maskin selv, kanskje ? 6443430[/snapback] nei, men det virker som du har bestemt deg. Det er flere faktorer her; Vista kommer ikke før i Januar 2007(tidligst) og dersom du ikke trenger maskinen før, så er det jo ikke ett problem. Jeg tror vel heller ikke at prisene kommer til å synke dramatisk(utover vanlig prisutvikling) fordi om Vista blir lansert(dvs kanskje de selger ut modeller som ikke klarer Vista). Som du ser på forsiden av HW i dag, så lanserer Intel en ny integrert skjermbrikke som skal takle Vista, så gjennomgangen er nok at maskinene med integrert grafikk trenger en opprustning. De maskinene som leveres med ATI X1400 og bedre vil neppe ha noe problem med Vista. Skjermkort med DX10 vil det nok ta en stund før vi ser, det kommer vel først med neste generasjon toppmodeller fra ATI og nVidia(Intel droppet det vel) mot Jul og i bærbare sikkert ikke før på nyåret og vil ganske sikkert koste deretter. Edit: som nevnt tidligere, så er det ikke slik at man må oppgradere til Vista. Kommer neppe til å gjøre det på min bærbare, maskinen er mer enn kraftig nok, men Vista vil senke batterilevetiden og det er ikke noe poeng i å oppgradere med mindre det melder seg spesielle behov. Den stasjonære får kanskje Vista, men det blir antageligvis i sammenheng med en større oppgradering av denne. Endret 6. juli 2006 av kindings Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Det skal ikke være noe stort problem å kjøpe bærbar nå, i forhold til om ett halvt år. Med mindre du skal ha en knallgod bærbar trenger du ikke (og du får nok heller ikke) DX10 skjermkort. Tror nok det tar litt tid før DX10 skjermkort kommer til bærbare. Men for å kjøre vista bør du absolutt ha 1gb minne+ helst core duo, og nVidia eller ATI grafikk. Så du må legge litt penger i PCen. Og selvsagt vil PCen du trenger koste en god del mindre når vista kommer. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Om alle tenker seg om littegrann er det strengt tatt først NÅ at XP burde vært til salgs, med tanke på alle sikkerhetsoppdateringene. 6443488[/snapback] Enig i at MS med fordel kunne utsatt XP til SP1 var på plass, men mange av disse oppdateringene kommer jo pga respons fra kunder, dvs MS hadde neppe funnet dem alene. Det er ikke fordi MS er spesielt inkompetente, men vi ser det innen for alle teknologiområder, dvs at man må fikse på produkter etter at de har blitt solgt(se bilindustrien). Og noen risikoer dukker opp fordi noen gjør sitt ytterste for å finne smutthull etc. Poenget er at alle teknologiselskaper før eller siden må si at ett produkt er "godt nok" for å i det hele tatt kunne lansere noe, MS vet sikkert om flere ting ved Vista som kan bedres også i det øyeblikket de bestemmer seg for en endelig versjon. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 erm, hadde dere nettopp kjøpt ny maskin selv, kanskje ? 6443430[/snapback] Jeg kjøper ny bærbar om en uke, uten noen betenkeligheter. Årsaken til det er at jeg ikke kommer til å skifte over til Vista før et år eller så etter lansering, i påvente av nye oppdateringer som fikser de groveste feilene. Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 men hvis du skal game på denne maskina da burde du ha 2gb ram. min windows vista beta2 sluker jo 600mb ram bare jeg har mirc oppe Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 erm, hadde dere nettopp kjøpt ny maskin selv, kanskje ? 6443430[/snapback] nei, men det virker som du har bestemt deg. Det er flere faktorer her; Vista kommer ikke før i Januar 2007(tidligst) og dersom du ikke trenger maskinen før, så er det jo ikke ett problem. Jeg tror vel heller ikke at prisene kommer til å synke dramatisk(utover vanlig prisutvikling) fordi om Vista blir lansert(dvs kanskje de selger ut modeller som ikke klarer Vista). Som du ser på forsiden av HW i dag, så lanserer Intel en ny integrert skjermbrikke som skal takle Vista, så gjennomgangen er nok at maskinene med integrert grafikk trenger en opprustning. De maskinene som leveres med ATI X1400 og bedre vil neppe ha noe problem med Vista. Skjermkort med DX10 vil det nok ta en stund før vi ser, det kommer vel først med neste generasjon toppmodeller fra ATI og nVidia(Intel droppet det vel) mot Jul og i bærbare sikkert ikke før på nyåret og vil ganske sikkert koste deretter. Edit: som nevnt tidligere, så er det ikke slik at man må oppgradere til Vista. Kommer neppe til å gjøre det på min bærbare, maskinen er mer enn kraftig nok, men Vista vil senke batterilevetiden og det er ikke noe poeng i å oppgradere med mindre det melder seg spesielle behov. Den stasjonære får kanskje Vista, men det blir antageligvis i sammenheng med en større oppgradering av denne. 6443568[/snapback] Takk for argumentert innspill Fikk litt å tenke på her Lenke til kommentar
Sluven Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Eneste grunnen til å vente, er å kunne få Vista inkludert i prisen da. Sikkert noe i de baner han tenker? Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Om alle tenker seg om littegrann er det strengt tatt først NÅ at XP burde vært til salgs, med tanke på alle sikkerhetsoppdateringene. 6443488[/snapback] Enig i at MS med fordel kunne utsatt XP til SP1 var på plass, men mange av disse oppdateringene kommer jo pga respons fra kunder, dvs MS hadde neppe funnet dem alene. Det er ikke fordi MS er spesielt inkompetente, men vi ser det innen for alle teknologiområder, dvs at man må fikse på produkter etter at de har blitt solgt(se bilindustrien). Og noen risikoer dukker opp fordi noen gjør sitt ytterste for å finne smutthull etc. Poenget er at alle teknologiselskaper før eller siden må si at ett produkt er "godt nok" for å i det hele tatt kunne lansere noe, MS vet sikkert om flere ting ved Vista som kan bedres også i det øyeblikket de bestemmer seg for en endelig versjon. 6443606[/snapback] Det er forsåvidt en interessant debatt om XP skulle blitt lansert før SP1 eller ikke, men la oss ikke glemme at alternativet var å fortsette med Windows ME for hjemmebrukerne Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Du skal heller vente på Intel Core 2 (merom) før du kjøper bærbar! Alt annet vil virke gammeldags etter dette. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Det er alltid noe annet lurt å vente på, er ikke vits å tenke sånn. Da vil man aldri få kjøpt noe som helst... Har testet vista selv, og har fint lite til overs for det. Det var ikke mye nyttig nytt der, bare blinkende og skinnende utseende. Jeg tviler sterkt på at du kommer til å trenge Vista før om lang, lang tid. Min anbefaling til deg er å kjøpe deg en laptop nå, hvis du trenger den nå. Kan du vente litt, vent gjerne, men ikke vent fordi du skal ha Vista. Det er nok lenge til vi får se en noenlunde brukanes Vista uansett. Windows XP er et genialt OS, og jeg kommer selv til å bruke det i mange år fremover. Hva maskin angår, ville jeg kjøpt det du trenger NÅ, og heller oppgradert den litt senere. Er uansett ikke annet enn cpu, skjermkort og minne som kanskje må oppgraderes, resten av maskinen holder lenge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå