Gå til innhold

Hvorfor liker vi musikk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsom tanke du har der. Ja, jeg tror faktisk dyr liker det, katten min stikker f.eks ikke av at når jeg skrur på musikk, som den gjør når den hører lyder som den ikke liker (f.eks høyfrekvente pip). Hvorfor mennesker liker musikk? Det er et spørsmål jeg også har lurt på lenge, det er jo egentlig ikke noe logikk i det. Vi liker jo stillhet og ro ellers i livet, hvorfor liker vi akkurat denne type støy? Men tror ikke livet vårt hadde vært noe dårligere uten musikk. Det blir jo som de blinde sier; De har jo aldri opplevd noe annet! Det er ditt eget utgangspunkt som definerer hva du opplever som rimelig eller urimelig.

Edit: Veldig bra svar, tjalla! Den henger jeg meg med på :yes:

Endret av eXilAz
Lenke til kommentar

Dyr liker musikk, er vitenskapelig bevist 'n shit.

Og hvorfor vi liker musikk? Det er teori bak det, ingen tvil om det. Har med harmonier og gjøre; noter som passer sammen. Spiller man foreksempel noen helt random noter på et instrument så er ikke det særlig behagelig å høre på.

Kan jo prøve å google på det, finner nok noe bra.

Lenke til kommentar

Og hvorfor vi liker musikk? Det er teori bak det, ingen tvil om det. Har med harmonier og gjøre; noter som passer sammen.  Spiller man foreksempel noen helt random noter på et instrument så er ikke det særlig behagelig å høre på.

6444498[/snapback]

snakker du om jazz:P? haha :tease:

Men ja. Det er jo noe som ofte fenger oss. Alle liker vel å gjøre noe som de blir litt revet me på :p? feks har du først kjørt berg og dalbane så vil nok de fleste opp igjen. du blir liksom litt revet med :hmm: veldig vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar
Musikken er alltid her for oss uansett hva annet drit som skjer i livet. For meg så er musikken en av de viktigste metodene for å endre en sinnstilstand ved siden av nær familie.

6443447[/snapback]

Eg må si meg enig ja.

Og det er jo behageligt å høyre på.

Men slik som metal jazz osv det er jo mye bra dr og selv om det ikke er behageligt å høyre på.

Forsnakket meeg litt der,eg har aldri falt for jazz. :p

Eg tenkte det angående dyr,pga det ser ut som bikkja mi liker a perfect circle. :p

Lenke til kommentar

Det finnes jo også mange matematiske komponenter i musikk, alt fra tempo, noteskalaer, akkorder, etc. Hvorvidt man har musikalsk talent/øre tror jeg ligger litt i om man er (ubevist) flink med disse komponenter (artister altså).

Hvor stor glede en lytter har av musikk varierer tilsynelatende fra menneske til menneske. Noen er avhengige av musikk, andre kan ikke fordra det (noen form for musikk).

Hva som styrer dette, vil jeg ikke gjette på.

Men kanskje det har noe med hvor flink hjernen er å konvertere noteforhold, rytmer o.l. til følelser..?

en.wikipedia.org/wiki/Music_theory.

Foresten, så finnes det en gruppe spesielle musikkinterreserte som "lider" av synestesia. Dette er i hovedsak sanseblanding, men mange blander ofte lyd med andre ting. F.eks blande lyd med farger (jepp, høre i farger), eller lyd og fysiske følelser (smerte, kiling, etc). Det finnes mange typer synestesia.

Tenkte dette kunne være interresant lesning for noen :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Det sies og at folk som er venstrehendte er flinkere til å komponere musikk,og at di blir lettere påvirket av musikk.

Hvor sant dette er vett eg ikke.

Eg er venstrehendt forresten. :p

6446059[/snapback]

Kjenner 2 venstrehendte trommiser og begge er tonedøve sjølv om dei er teknisk gode.

Myth busted? =P

Lenke til kommentar
Kjenner 2 venstrehendte trommiser og begge er tonedøve sjølv om dei er teknisk gode.

Myth busted? =P

6446151[/snapback]

Det viser vel kanskje bare at rytmer og noter er to forskjellige ting? :)

Perkusjon er jo ofte tone-fri instrumenter (dog, man kan inkludere toner i forskjellige typer perkusjon, samt ofte består av "tunge" og "lette" anslag), mens tone-instrumenter kan være relativt fri for anslag og rytmer (strykere, syntetiske "pads").

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Tja, virker som det er et eller annet med venstrehendte gitarister...eller er jeg på bærtur?

6446162[/snapback]

black sabbath gitarist og jimi hendrix var ventrehendt såvidt jeg husker ;) så ja, det er noe med de ;) hehe... trur ingen har slik feeling i musikken som hendrix hadde :love:

Lenke til kommentar

Jeg hadde en katt (RIP) som alltid viste stor interesse hver gang det var bra musikk på anlegget. Alice Cooper og Pink Floyd på anlegget, og katten hoppet malende opp på fanget. Så ja, jeg tror dyr kan bli like mye fenget av musikk som oss.

Musikk påvirker den mest utviklede sansen vi har. Synet er oppskrytt, ørene er nemlig et fantastisk oppfangelsesinstrument, som er mer avansert enn vi liker å tro. En sans påvirker hjernen, og fremkaller aktivitet i følelsessenteret. Ofte skaper vi assosiasjoner forbundet med hendelser som legger seg på minnet, via lyd, lukt, smak og syn. Musikk kan fremkalle gode minner, og vekke glemte følelser... Vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det er, men musikk er ofte rene narkotikaen. Sitter nå og hører på Hawkwind, og klarer ikke å holde rytmefoten i ro. Når de ekstra bra partiene dukker opp, strammer det seg i hele kroppen og diggefølelsen dukker opp. Musikk er med andre ord svært stimulerende, og oppfattes som genial kunst. Folk som ikke digger musikk, går glipp av noe stort...

Lenke til kommentar

Sånn rent biologisk så tror jeg musikk har vært en del av mennesket siden "den spede start". Sammen med linken skag1 oppga, så synes jeg denne sier det meste; http://en.wikipedia.org/wiki/Music. Spør du meg så er det rene fasit-svaret på topicen.

Musikk kan være så utrolig personlig/subjektivt fra person til person. De aller fleste i verden har et forhold til musikk, å ingen er like, så det er nødt å oppstå misforståelser/konflikter når man setter i gang en diskusjon om temaet.

Er gla i musikk. Men er mer interessert i det enn utelukkende å nyte f.eks. avslappende bakgrunns-musikk, eller å få et raskt "musikk-fix" der og da. Liker rett å slett å innvolvere meg i det. F.eks. det å oppdage interessant og kreativ musikk som skiller seg fra massene, og som bærer preg av å være "menneskelig ekte" (hvis det i det hele tatt gir noe mening).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...