GeirHansen Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Er ny på forumet her, og kanskje dette allerede er diskutert: Har en samling Nikon optikk som jeg lurer på om jeg kan ha glede av hvis jeg kjøper et D50 hus. Objektivene er : Nikon Lens Series E 28 mm 1:2.8 Nikkor 105 mm 1:2.5 Micro-Nikkor 55mm 1:2.8 Jeg har forstått det slik at objektivene passer til kamerahuset (D50), men at lysmålingen ikke vil fungere. Man må da "knipse seg inn" til et brukbart resultat, men er denne metoden egentlig brukbar i praksis, eller skal jeg pensjonere disse objektivene for godt og satse på nye? Jeg vil håpe at de kan brukes til bilder som ikke er av action type, da jeg fotograferer mest landskap, blomster og natur. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Denne metoden er brukbar i paksis. Du har jo f.eks. histogrammet å forholde det til også. To av objektivene du har er virkelig gode. Det er 105mm'eren (som regnes som det småbildeobjektivet med vakrest bokeh), og Micro-Nikkor'en. De er begge klasseobjektiver. 28mm Serie E er sikkert også et ok objektiv, men denne type brennvidde jeg foretrukket med AF og lysmåling. Det er også et mye billigere objektiv enn de to andre. Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 hvis du senere går over til D200 vil du kunne bruke blenderprioritert spotmåling på i hver tfall 105 mm'ern, sikkert på microen også Selv vil jeg nok gå over på D200 om ikke alt for lenge og gleder meg til å kunne bruke lysmåling på 105 mm'eren Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Enig med Mikkle. Med så god mf-optikk som dette, vil du føle at en slik investering vil gi mye glede. Som førsteinvestering er det nok overkill, men den optikken du har er et kjempegodt argument for å kjøpe Nikon. Nå skal det sies at også Canon-hus kan utnytte disse objektivene, hvis du investerer i et adapter. Da vil du få ekstra funksjonalitet i form av lysmåling på nedblending. Hvis du ønsker full funksjonalitet på disse objektivene, så er D200 eller bedre å foretrekke. Med tid og stunder kan du plukke opp en brukt D200 til en anstendig pris. For å kunne bruke disse objektivene med fullt utbytte, så ønsker du nok på sikt litt bedre søker enn det Eos 30D kan tilby, så Nikon blir nok det mest fornuftige valget på sikt. Endret 6. juli 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Mangel av lysmåling er ikke så ille hvis lyset ikke forandrer seg så mye. Da kan man bruke litt til på å finne rett innstillinger og ta mange bilder med de samme innstillingene. Manuell fokus er litt pes på D70/D50 på grunn av den lille søkeren så til ting som beveger seg er det nok litt vanskelig. Behold objektivene og se. Hvis du ikke får noe glede av de når du får D50 kan du heller selge de da, eller spare de hvis du tenker på å kjøpe et bedre hus senere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Manuell fokus er noe herk på D50, men med fastoptikk uten AF er den manuelle fokussnekken mye mer nøyaktig. Spesiellt når det gjelder makro vil det svare seg. På makro er marginene så små, at man likevel må ty til manuell fokus. Da kan et mf-objektiv være å foretrekke enn et med AF. Fokussnekken på 105'en er også flott. Poenget mitt er at det er mye bedre å fokusere manuellt med et objektiv som er laget for det, enn et AF-objektiv. Fokussnekken på sistnevnte er ofte lovlig kort. Lenke til kommentar
GeirHansen Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 HM! My fin info her. Takk til alle. Regner med at jeg går for et D50 hus (D200 blir for dyrt denne gang) (og ikke kjøper de vanlige kit'ene) og skaffer meg et objektiv i tillegg - det bør være en zoom fra 70 - 200? som sammen med en fornuftig blitz er ok til scenefotografering (teater, revyer etc.) Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Regner med at jeg går for et D50 hus (D200 blir for dyrt denne gang) (og ikke kjøper de vanlige kit'ene) og skaffer meg et objektiv i tillegg - det bør være en zoom fra 70 - 200? som sammen med en fornuftig blitz er ok til scenefotografering (teater, revyer etc.) 6464791[/snapback] Når det gjelder gamle Nikkorer, så blir det frarådd å bruke pre-AIS på D50 etc. Jeg har gjort det likevel, og det har gått helt greit, men du bør sjekke hvordan objektivfatning og kamerahuset passer sammen. AIS og seinere er det ingen problemer med, men det kan jo gå ganske treigt med fokusering og eksponeringsbestemmelse. Jeg anbefaler at du tar med kitobjektivet hvis du velger D50, særlig hvis du går for en 70-200/2.8 eller (evt brukt) 80-200/2.8. Jeg har 80-200/2.8, men fordi den er diger og tung, skal jeg komplettere med 18-200 VR II-Nikkoren som walkaroundobjektiv. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Det er helt klart at trådstarter må kjøpe kit. De to objektivene, pluss en telezoom, vil være en langt fra tilfredstillende kombinasjon til daglig fotografi. De objektivene er noe man finner frem til spesielle bilder, som makro og portrett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå