Gå til innhold

Hvilke filmer vil du se anmeldt på kulturo?

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Derfor er også feature-saker av typen "vi pløyer gjennom imdb topp 10 på en helg" avhengig av at vår skribent har, eller skaffer, seg filmene på egenhånd.

6514138[/snapback]

Jeg ser ikke problemet med at flere skribenter går sammen for å lage en lang artikkel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Derfor er også feature-saker av typen "vi pløyer gjennom imdb topp 10 på en helg" avhengig av at vår skribent har, eller skaffer, seg filmene på egenhånd.

6514138[/snapback]

Jeg har alle topp 10 filmene på topp 250. Det er ikke et hint, men det er ikke unormalt å ha alle disse filmene. Det er tross alt snakk om noen av de viktigste verkene i filmhistorien.

Lenke til kommentar
Først og fremst må jeg beklage veldig at det ikke har vært anmeldelser av "Pirates" her på Kulturo.

6514138[/snapback]

Beklager å pirke, men du er på et filmforum. "Pirates" er en film med et helt annet tema enn "Pirates of the Caribbean: Dead man's chest".

Klippet fra en side jeg helt sikkert ikke bør linke til:

From the award-winning director Joone comes the biggest epic in the history of adult films. This electrifying, swashbuckling sex-adventure takes you on a humorous and mystical journey through haunted seas and deep into the abyss of our most lustful desires… Pirates features deadly swordplay against skeleton warriors, Jesse Jane™ in her first girl/girl scene with Janine & Carmen Luvana, dirty pirate whores (Teagan Presley, Devon, Jenaveve Jolie and many more), awe-inspiring Incan magic, grandiose sea battles, loads of special features & hot extras within a 3 disc set, and 10 of the most arousing sex scenes in the history of erotic cinema!

EDIT: Vil også svært gjerne ha en anmeldelse på den sistnevnte!

6514175[/snapback]

Har en mistanke om at det ikke var noen tvil, men presiserer for det; selvfølgelig var det Pirates of the Carribean: Dead Man's Chest det var snakk om. Er bare trøtt og lei av sånne lange filmtitler. Fra nå av blir det heller PotC:DMC, siden "Pirates" tydeligvis var noe bittelitt annet:)

Og poenget mitt var verken å si at kun en skribent kan skrive hver sak hos oss eller at det var tvilsom at noen hadde topp ti imdb, men at dette er en problemstilling vi må ta med i betraktningen når det gjelder å skrive anmeldelser av gamle utgivelser.

EDIT: siste avsnittet

EDIT 2: Med fare for å være litt blunt: jeg lurer på hva folk tenker er hensikten med å skrive en "anmeldelse" av topp ti IMDb. Alle som er interessert har sett disse filmene hundre ganger hver (siden de er så mainstream), og de som ikke er interessert gidder neppe å pløye gjennom en gjennomgang av ti gamle filmer? Eller tar jeg feil? Vi bør vel i tilfellet gjøre et grep for at teksten skal få en snert, ellers blir det vel bare mental onanering og kappløp om trivia-informasjon?

Lenke til kommentar

EDIT 2: Med fare for å være litt blunt: jeg lurer på hva folk tenker er hensikten med å skrive en "anmeldelse" av topp ti IMDb. Alle som er interessert har sett disse filmene hundre ganger hver (siden de er så mainstream), og de som ikke er interessert gidder neppe å pløye gjennom en gjennomgang av ti gamle filmer? Eller tar jeg feil? Vi bør vel i tilfellet gjøre et grep for at teksten skal få en snert, ellers blir det vel bare mental onanering og kappløp om trivia-informasjon?

6515143[/snapback]

Ville kanskje vært mer interessant å fokusere på de gamle klassikerne på IMDB, de som kom før 70-tallet. Veldig mange som nok ikka har sett de, spesielt det unge publikum. Således kan slike anmeldelser være et lite spark for at folk får med seg gamle godbiter :)

Lenke til kommentar
Veldig mange som nok ikka har sett de, spesielt det unge publikum.

6515478[/snapback]

For nåkke tull! :hrm:

6515509[/snapback]

Javel? Jeg har et sterkt inntrykk av at den jevne 15-25 åringen ikke har sett Casablanca, Shichinin no samurai , Rear Window, 12 Angry Men, Citizen Kane og Paths of Glory for å nevne noen av klassikerne. Spurte et dusin på MSN nå som er i den alderen, eneste noen sa de hadde sett var Citizen Kane og Casablanca, men det var begrenset til 4-5 av 13 spurte.

Men kanskje din omgangskrets består av unge gutter/jenter som anskaffer seg klassikere fra 50 og 60 tallet for å se dem. Men for den store majoriteten av de jeg kjenner som er under 30 er ikke dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Hehe, det var ment litt ironisk. Var ikke meningen at du skulle lage statistikk på det og gi meg et så 'hissig' svar. Jeg velger å kjøpe filmer som Clockwork Orange fremfor The Fast And The Furious.

Det er ikke slik at 'det unge publikum' bare ikke har sett de gamle filmene fra 50/60-tallet, men veldig mange filmer på Top250 er usett av mange ungdommer. Kanskje de har sett Shindlers List på skolen - og hatet den. Mest sannsynelig er Ringenes Herre sett, det kommer man ikke utenom. Matrix også for den saks skyld. Virker på meg som mange unge unngår å se de filmene og ser mye heller en splitter ny bluckbuster fra Hollywood.

Det er derfor jeg er enig i at man bør skrive artikler om de filmene på 250-listen, for at unge skal få øynene opp for dem.

Lenke til kommentar
Hehe, det var ment litt ironisk. Var ikke meningen at du skulle lage statistikk på det og gi meg et så 'hissig' svar. Jeg velger å kjøpe filmer som Clockwork Orange fremfor The Fast And The Furious.

Det er ikke slik at 'det unge publikum' bare ikke har sett de gamle filmene fra 50/60-tallet, men veldig mange filmer på Top250 er usett av mange ungdommer. Kanskje de har sett Shindlers List på skolen - og hatet den. Mest sannsynelig er Ringenes Herre sett, det kommer man ikke utenom. Matrix også for den saks skyld. Virker på meg som mange unge unngår å se de filmene og ser mye heller en splitter ny bluckbuster fra Hollywood.

Det er derfor jeg er enig i at man bør skrive artikler om de filmene på 250-listen, for at unge skal få øynene opp for dem.

6515647[/snapback]

Jeg er langt på vei enig med deg i det du skriver i de siste avsnittene her, men samtidig må vi spørre oss; hvilken type tekster vil "blockbuster-fans" lese? Jeg tror det i slike tilfeller har mer for seg å lage en sak a la "Svunne Piratperler" i forbindelse med PotC: DMC, fremfor å slenge ut en Topp10IMDb-sak? Knyttes artikkelen opp til en blockbuster, har vanlige folk en inngang til saken, mens f.eks. en Topp10IMDb-sak kun vil umiddelbart være interessant for de som vet hva IMDb er og trolig har sett filmene uansett... Eller hva sier dere?

Lenke til kommentar
Hva med "11.September" som kommer på kino en gang i september da..?  :)

6515689[/snapback]

Er det Oliver Stones "World Trade Center du tenker på"? Kommer ikke før i oktober, se traileren her:

http://www.kulturo.no/video/film/trailer_f...de_center/26314

Det er vanskelig å vite så lenge på forhånd om vi kommer til å kjøre anmeldelser på kinofilmer. Det har litt med hvilke skribenter som er tilgjengelige på klokkeslettene pressevisningene går, og tid for pressevisninger får vi som oftest ikke vite før ett par dager før premieren.

Lenke til kommentar

QUOTE(Henrik Salthe @ 19/07-2006 : 07:59

)

Jeg tror det i slike tilfeller har mer for seg å lage en sak a la "Svunne Piratperler" i forbindelse med PotC: DMC, fremfor å slenge ut en Topp10IMDb-sak? Knyttes artikkelen opp til en blockbuster, har vanlige folk en inngang til saken, mens f.eks. en Topp10IMDb-sak kun vil umiddelbart være interessant for de som vet hva IMDb er og trolig har sett filmene uansett... Eller hva sier dere?

6517236[/snapback]

Jeg er enig, det er derfor jeg skrev dette i et tidligere innlegg:

Derfor synes jeg at litt eldre filmer kunne vært bra. Da gjerne filmer som har betydd mye for filmbransjen og trekke paraleller til de nyere filmene.

6448594[/snapback]

Du har nok rett i at folk som ikke er så veldig interessert i å få sett eldre filmer, ikke nødvendigvis blir det etter å lese lange artikler om Gudfaren og Casablanca. Kanskje en artikkel om "Hvilke filmer har betydd mest for filmhistorien" eller noe slikt kunne vært fint.

Endret av Fisker
Lenke til kommentar
en artikkel som "Hvilke filmer har betydd mest for filmhistorien" høres for meg veldig interresant ut!

6517336[/snapback]

Det har en tendens til å bli ufattelig subjektivt, men jeg er enig i at det kan bli veldig bra (og veldig tidkrevende).

- Første kjente film

- Første film med lyd

- Første film med farger

- Første tegnefilm

- Første dataanimerte film

- Filmer som definerte sjangerne (Metropolis - sci-Fi, Blade Runner - cyberpunk, osv)

osv osv

Lenke til kommentar

6515647[/snapback]

Hissig? :dontgetit:

Jeg er da ikke hissig (hverken med eller uten " ;) ). Kun innlegg hvor noen anklager andre for å støtte terrorisme hvis man kjøper Jaffa appelsin er slikt som kan hisse meg opp litt... :)

Støtter forresten forslaget ditt og LarsP sitt. Dog tror jeg Kulturo først og fremst bør fokusere på å få kapasitet til å anmelde nye filmer (I hvert fall storfilmer) før de bruker kapasitet på annet. Som nevnt tidligere så er de i startfasen og må ikke prøve å gape over for mye på en gang.

Men jeg håper de noterer ned forslagene på et ark og henger det opp på kontoret (helst utgangsdøren) slik at de ikke blir glemt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
- Første kjente film

- Første film med lyd

- Første film med farger

- Første tegnefilm

- Første dataanimerte film

- Filmer som definerte sjangerne (Metropolis - sci-Fi, Blade Runner - cyberpunk, osv)

6517523[/snapback]

Er med på tanken, men det må nesten være første kjente film med lyd, farger osv også. Hvem vil høre om filmen fra sent på 1800-tallet med håndmalte ruter? En anmeldelse av henholdsvis The Wizard of Oz og Gone With the Wind hadde vært på sin plass i stedet, da de defineres som verdens første kjente fargefilmer. Det er selve revolusjonen som er interessant, ikke det som startet den.

Siste punktet ditt er absolutt gjennomførbart, men litt problematisk med tanke på at det er flere sjangerdefinerende filmer i alle sjangere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...