Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Golf, Mitsub. Lancer andre? Trenger kjøperåd

Anbefalte innlegg

Vurderer ny bil til ferien (for familie på 2v. og 2b.), og har satt prisen til 230-240.000. Da er tilhengerfeste med, samt frakt og andre omk.

Da får jeg en bil i Golf-klassen, med en 1,4l eller 1,6l motor.

Har foreløpig sett på Mitsubishi Lancer (Invite) 1,6 Stv., VW Golf (Trendline) 1,4 og Peugeot 207 1,4.

Lanceren vil komme på 246.000. Den er svart, og ganske stilig, men inni er den direkte kjedelig. Dashbordet minner om Mazda 626 på sene 80-tallet. Den er sparsomt utstyrt, men har i det minste A/C og el.vindusheiser framme og bak. Den hadde ettermontert Blaupunkt bilstereo. Den hadde god plass, og var lett å kjøre og venne seg til. Den har 1,6l motor, og det er som nevnt stasjonsvogn. Den sies å ha bra annenhåndsverdi, grunnet 5 års nybilsgaranti og høy driftssikkerhet. Lanceren står i butikken, og kan lev. på kort varsel.

Når det gjelder merke og forhandlere, ligger Mitsubishi helt greit an, ifølge undersøkelser gjort av Autoindex. Jeg har aldri hatt merket før, og heller ikke erfaring med vår lokale forhandler.

Golfen vil kommer på 237.000, men her er det en del jeg nok kan spare på utstyret og ikke minst dekkvalg. Butikken har flere inne, så her har jeg mer valg enn hos Mitsubishi. Av utstyr hadde den Climatronic A/C, el-vinduer f/b, kjørecomputer, midtarmlene, integrert bilstereo og ESP. Den hadde en 1,4l motor, som var overraskenede kjapp og trekkvillig. Golfens utseende er absolutt til å leve med, uten at jeg tok helt av. Bilen var meget god å kjøre med unntak av at jeg savnet korsryggstøtte, samt at jeg syntes clutchpedalen måtte trykkes laaangt inn (og jeg har lange bein!). Annenhåndsverdien på Golf er vel ganske så god. Kvaliteten/driftssikkerheten er vel også ganske bra, men her er vel japanerne hakket bedre? Nybilgarantien er 3 år, men det er jo 5 års reklamasjonsrett. Et aber med VW er at de ligger svært dårlig an i brukerundersøkelser i regi av Autoindex. Gang på gang scorer VW dårlig. Selv om brukerne er blitt mer fornøyde med bilen, får forhandlerne meget dårlige karakterer i alle ledd. Dette er lite tillitsvekkende!!

Jeg har aldri hatt merket før, og heller ikke erfaring med vår lokale forhandler.

Peugeoten var dritbra å kjøre, men motoren på 1,4l ble her i minste laget. Og prisen opp til en 1,6 var såpass mye høyere at den blir nesten like høy som de to ovennevne bilene, og Peugeoten har minst bagasjeplass.

Selv med stilig design og bra utstyrspakke, velger jeg bort 207.

Outsidere:

Toyota Corolla. Helt på topp i Autoindex. Noe kjedelig design, men topp driftssikkerhet og annenhåndsverdi. Har ennå ikke prøvekjørt den, men tror den blir litt dyr.

Frykter lang leveringstid. Har aldri hatt Toyota, men er ikke fornøyd med vår lokale forhandlers selgerne, som er mette av dage, og mister fort interessen for deg som kunde. De er vel for vant med et merke som selger seg selv og som mange velger flere ganger.

Renault Mégane II. Kan bli aktuelt. Prøvekjørte en for et par år siden, og den var helt grei. Men vendte jeg ikke helt til styringen. Har hatt Renault Mégane før, og var godt fornøyd, helt til feilene kom, da den var 6-7 år gammel (og vokst ut av reklamasjonstiden). Det ble dyrt! Var meget godt fornøyd med forhandler/verksted!

Ford Focus. Var og kikket på en i dag, men rygget ut da jeg så prisen. Den er i overkant av hva jeg vil gi, og det var litt overraskende. Focus skal være meget god på kjøreegenskaper. Har hatt en Ford tidligere, men kuttet dem (den lokale forhandleren) ut etter at de gjentatte ganger sviktet meg. Jeg ble både lurt og de gjorde enkelte elendige reparasjoner. Jeg hadde Ford Fiesta fra 1985-1995. Men firmaet har i dag andre eiere, og jeg håper jo de har forbedret seg.

Setter stor pris på om noen har kommentarer, råd eller tips! :)

Foreløpig står det mellom Golf og Lancer. Lancerens fortrinn er at den er stasjonsvogn, at den har 1,6l motor, og at den har 5 års garanti. Er lykklig ukjent med forhandleren.

Ellers heller det meste i retning av Golf. Det er en utrolig kjekk og meget kurant bil. Derfor finnes det masse utstyr til den, både originalt og uoriginalt.

Aberet er forhandlernes dårlige rykte på landsbasis. Tenker også på Golf som tyveriobjekt, men med startsperre er den vel ikke så lett å stjele, forutsatt at tyven har rappa nøkkelen?

Da jeg skal bruke bilen på ferie (om 1 mnd), må bilen kunne leveres i tide. Det kan f.eks ikke Nissan Note, som jeg fattet interesse for. Men skal prøvekjøre en Note...

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom i dag over Nissan Note, og det spørs om det ikke blir den!

Prøvde en 1,6 med 110 HK og automatgir. Den var godt utstyrt, og man satt høyt. Minnet meg om Renault Modus (ingen tilfeldighet) og Renault Scénic. Uansett milevis fra Primera og Almera.

Bilen passet meg perfekt, og det skal mye til for at den ikke går av med seieren. Bilen er produsert i England, men regner med at den er på høyde for det kvalitetsmessig. Nissan er jo japansk.

Prøvde også Toyota Corolla, og den var veldig bra. Men synes A-stolpene hindret sikten vel mye, og det gjorde også speilet inne og de utendørs speilene.

Lenke til kommentar

Har nå funnet bilen.

Var og så på en Skoda Fabia Summer* 1,4 TDI Stv.

Den har dieselmotor, soltak, antispinn, vinterhjul inkludert, automatisk A/C og var meget god å kjøre, selv om den er noe høyt giret.

Bilen dekker familiens behov for plass, ikke minst bagasjeplass. Og ikke minst; mye bil for pengene!

De andre bilene vi har sett på gir oss ikke mer, samt at de er klart dyrere.

Prøvde også en Octavia 1,6 Summer. Den var meget godt utstyrt, og hadde også soltak, samt en sinnsyk generøs bagasjeplass. Men den ble rett og slett for stor for vårt behov, samtidig som den var litt undermotorisert, spesielt med hensyn på landeveiskjøring. Men fyttegriiisen for et godt kjøp det kunne vært!

*Summer er kampanjebiler fra VAG, med bl.a soltak.

Et par spørsmål:

Noen som vet om vanlige feil/mangler på Fabia? Har kun lest om lekkasjer rundt vinduer og slitte hjullagre, men at dette var såpass kjente feil at importøren strakk seg langt. Om det gjelder de siste årgangene, vites ikke.

Ellers scorer Møller Bil og forhandlerne dårlig i Auto-Index. Det er kanskje et tankekors, men hvilke erfaringer har dere?

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Møller kan kanskje være noe vanskelige, men er du grei selv så er de også greie er nå min erfaring ;)

Fabia er jo en ny bil, vet ikke når denne modellen kom men neppe mange år siden, så feil som finnes på den er vel ikke avdekket enda ;)

Lenke til kommentar
Møller kan kanskje være noe vanskelige, men er du grei selv så er de også greie er nå min erfaring ;)

Fabia er jo en ny bil, vet ikke når denne modellen kom men neppe mange år siden, så feil som finnes på den er vel ikke avdekket enda ;)

6460701[/snapback]

Ang. Møller: Får håpe du har rett! :)

Fabia har vel vært 6-7 år på markedet, og derfor skulle det være godt grunnlag for å gi informasjon om bilens holdbarhet, mht. feil/mangler. Håper at man på en såpass gammel modell allerede har luket bort de mest hyppige feilene. Samtidig bygger Fabia på velprøvd teknikk fra VW Polo.

På den måten kan det kanskje være lurt å kjøpe en modell som har vært på markedet flere år, fremfor en helt ny modell. På den annen side er det med Fabia ikke noen 'nyhet' man kjøper, om man kan si det på den måten.

Lenke til kommentar

Valget er tatt!

Har kjøpt en Skoda Octavia 1,6 Summer.

Prisforskjellen mellom den og Fabia'en jeg har navnt ovenfor, var såpass liten, at valget ble enkelt.

Riktignok skulle forhandleren ha 10.000 for hengerfeste, og det ble til at jeg valgte å droppe dette foreløpig. Kanskje jeg kan få montert et på sikt, f.eks på ferie i utlandet.

Lenke til kommentar

edonis:

Prisforskjellen var bare 15-16.000 kr, så jeg hadde egentlig ikke noe valg.

Likte Fabia veldig godt, men når jeg sparte så lite på å ta den, tok jeg det dyreste, sikreste, romsligste og mest velutstyrte alternativet.

Octavia er mer tidsriktig enn Fabia, men Fabia har masser av sjarm, og ser fin ut.

Jeg kan trygt anbefale begge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...