Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan en heftig forsterker ødelegge et batteri?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Har nå fått montert to identiske batterier (2x90Ah) og resultatet var forbløffende bra! Fant ut at det jeg evt. trenger er et skillerelé.

Kjøpte nettopp en annen bil, og der er det selvsagt ikke plass til så stort batteri i motorrommet, så da må jeg nesten ha et slikt relé.

Lenke til kommentar

Det oppstår ikke problemer så lenge begge er konstant oppladet, og begge er av samme type og helst av samme alder. Problemet kommer dersom et av dem er utladet mens det andre er oppladet, fordi det da kan oppstå veldig sterke strømmer mellom batteriene.

Du kan jo f.eks tenke deg hvis det på 120Ah er helt utladet, mens det på 60Ah er helt oppladet. Det kan ta oppstå en strøm fra 120Ah-batteriet til 60Ah-batteriet. 60Ah-batteriet vil faktisk være helt fullstendig utladet før de klarer å nøytralisere seg, og et fullstendig utladet batteri skader seg selv når det oppstår strømmer igjennom det pga. svært høy resistans. Strømmene mellom et helt oppladet og et helt utladet batteri kan være såpass store at selv det kan skade dem.

Lenke til kommentar

Det går greit med gelé- og ikke-gelébatteri i sammen så lenge man har skillerelé i mellom?

Fått montert (nesten) alt anlegget i den nye stasjonsvogna. :p Men selvfølgelig er det ikke plass til noe større enn ca. 64Ah-batteri i motorrommet (mot 100Ah i den gamle bilen). Har et 100Ah i bak og venter bare på en 200A-sikring jeg har bestilt før jeg kopler det til.

Mangler bare å få bygd kasser til mellombassene mine. (To av disse koselige 6,5-tommerne). :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...