gxi Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Det er en slik du trenger, men ikke nødvendigvis akkurat denne, siden den er ekstremt dyr: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...no&dok=6633.htm Du trenger ikke en som tar unna 150A kontinuerlig, så om du leter litt, så kanskje du finner en vesentlig billigere enhet som ikke har så høye specs. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Er vel strengt tatt en som drar unna 150A jeg trenger. Takk for linken! Får se hva det blir til. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Ikke kontinuerlig 150A. Batteriet vil fungere som glatter for strømmen fra laderen uansett. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Har nå fått montert to identiske batterier (2x90Ah) og resultatet var forbløffende bra! Fant ut at det jeg evt. trenger er et skillerelé. Kjøpte nettopp en annen bil, og der er det selvsagt ikke plass til så stort batteri i motorrommet, så da må jeg nesten ha et slikt relé. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Hm, jeg har to svært forskjelige batterier (60 og 120 Ah) paralellkoblet til mitt anlegg, og jeg har ikke opplevd noen problemer. Er kanskje fordi det ene er akkurat dobbelt så stort? Endret 16. juni 2007 av Lefse Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Det oppstår ikke problemer så lenge begge er konstant oppladet, og begge er av samme type og helst av samme alder. Problemet kommer dersom et av dem er utladet mens det andre er oppladet, fordi det da kan oppstå veldig sterke strømmer mellom batteriene. Du kan jo f.eks tenke deg hvis det på 120Ah er helt utladet, mens det på 60Ah er helt oppladet. Det kan ta oppstå en strøm fra 120Ah-batteriet til 60Ah-batteriet. 60Ah-batteriet vil faktisk være helt fullstendig utladet før de klarer å nøytralisere seg, og et fullstendig utladet batteri skader seg selv når det oppstår strømmer igjennom det pga. svært høy resistans. Strømmene mellom et helt oppladet og et helt utladet batteri kan være såpass store at selv det kan skade dem. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Aha, sånn å forstå, tror det store batteriet var tålig fullada når jeg kobla det til ja, så var vel ikke så mye spenningsforskjell og sånt mellom de. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 Det går greit med gelé- og ikke-gelébatteri i sammen så lenge man har skillerelé i mellom? Fått montert (nesten) alt anlegget i den nye stasjonsvogna. Men selvfølgelig er det ikke plass til noe større enn ca. 64Ah-batteri i motorrommet (mot 100Ah i den gamle bilen). Har et 100Ah i bak og venter bare på en 200A-sikring jeg har bestilt før jeg kopler det til. Mangler bare å få bygd kasser til mellombassene mine. (To av disse koselige 6,5-tommerne). Lenke til kommentar
Defus Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 haha Midbasser ja Ser mer ut som bare basser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå