Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En ting som er litt viktig da...Visual C++ 2005 express er IKKE lett å ha med å gjøre når man skal kode med standardbiblioteker i C++. By default så må du installere og mekke manuelt for å få dette til å funke, noe som er pain. Derav vil jeg til tross for at jeg ellers mener VS.net er overlegent på mange områder mene at han kanskje bør bruke noe annet først til han forstår mer.

 

Jeg sier meg faktisk enig med zirener. Legg inn dev-cpp og lær deg språket først. Når det er gjort så prøv gjerne andre løsninger.

6452592[/snapback]

 

Nei, jeg er nesten helt sikker på at du husker feil invictus. Standardbiblioteket følger med installasjonen mens Platform SDK må installeres separat. Du kan med andre ord utvikle konsollapplikasjoner som tar i bruk hele C++ standarden (med få sære unntak som f.eks. export) og som enkelt kan kompileres på andre platformer.

 

Platform SDK er som du kanskje vet Windows API og litt mer til (blant annet ATL). Så hvis du ønsker å lage GUI trenger du denne. Det er heller ikke så vanskelig å installere den. Det er hovedsaklig å trykke på setup.exe og legge til filbanene til kompilatoren. Nyere versjoner av Platform SDK vil helt sikkert gjøre dette automatisk.

 

En standardinstallasjon lar deg faktisk ikke bruke Windows API i motsetning til en typisk Dev-Cpp installasjon. Så argumentet om portabel kode slår nesten tilbake på Dev-Cpp ;) .

 

Edit:

 

Fra produktspesifikasjonen: "Visual C++ 2005 Express Edition includes a fully ISO-compliant implementation of the Standard Template Library (STL)."

Endret av kjetil7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes igrunn det er bra at en standradinstallasjon ikke inkluderer Platform SDK, nettopp fordi det er en standardinstallasjon. I Dev-C++ er det også veldig enkelt å installere bibloteks -"pakker", så om man vil kode GUI eller grafikk eller hva man måtte ønske er ikke det noe problem.

 

Men jeg er uansett veldig enig i det du sier veldig enig i det du sier. Dog har jeg har selv aldri prøvd VC++ * rett og slett fordi jeg aldri har hatt en lisens og fordi jeg aldri har følt at det er kompilatoren som begrenser meg. :)

 

Håper jeg ikke har misforstått her nå, heh.

Lenke til kommentar
Men jeg er uansett veldig enig i det du sier veldig enig i det du sier. Dog har jeg har selv aldri prøvd VC++ * rett og slett fordi jeg aldri har hatt en lisens og fordi jeg aldri har følt at det er kompilatoren som begrenser meg. :)

6453805[/snapback]

Express edition er gratis og er en mye bedre editor enn Dev-cpp :) Man skal argumentere svært godt hvis man skal overbevise meg om at dev-cpp er en bedre editor enn vs.net 2005 på _noen som helst_ områder. Men for all del, Dev-cpp er ikke dårlig; jeg bare svarer på det tøvet tidligere i tråden om at dev-cpp er bedre enn vs.net. Faktisk så er Dev-cpp MER en bra nok for en person som holder på å lære seg faget.

 

Hva kompilatorer angår derimot kan man argumentere frem og tilbake for både det ene og andre valget. Men fakta er at gcc (og spesielt mingw) faktisk ligger etter ytelsesmessig. _Samtlige_ benchmarks jeg har sett sier nettopp dette (kan se om jeg finner noen av de). Jeg sier ikke at det er så ille at det ikke fungerer, men at det faktisk er en markant forskjell. Det finnes jo tilogmed flere benchmarks som gir enterprise java høyere ytelsesmessig score enn c-programmer skrevet i gcc (gcc -O2 på nyere gcc 3 om jeg ikke husker helt feil) når samme algoritme har blitt implementert. Alle som følger med daglig på nyhetssider om operativsystemer o.l. bør ha fått med seg at ytelse og gcc faktisk er et tema. Dog er ytelse bare et av mange kriterier, og jeg forstår godt at mange foretrekker gcc over alternativer f.eks. av moralske grunner eller av det enkle grunnlag at vc++ begrenser seg til en platform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...