Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å lære meg C/C++ og kansje litt java (Objekt orientert)

 

det jeg lurer på er hvor jeg skal starte? i vilken ende?

 

noen som kan ramse opp alt jeg trenger av programmer og kansje bøker?

 

Min mor har 4år med IT Admin eller hva det nå heter så ho kan forklare meg litt og hun har en heil del bøker som jeg kan lese i. (det morsome er at mamma gikk lei av Data midt i 5 året og droppa, og skal nå ta Statsvitenskap)

 

men vist noen gidder å ta tid og kansje forklare meg noe greier og tilvise til hvor jeg kan finne compilere (tror det er det, det heter) og hva jeg kansje burde lese.

 

Takk på forhånd.

 

 

og ja vist du har den nye MSN Live så legg meg til [email protected] lag en delt mappe og legg det jeg trenger der.

genial greie det derre tenker meg copyright river seg i håret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er 2 bøker; en vol. 1 .. og en vol. 2 .. start med vol. 1

 

mingw er en kompilator (ikke editor)

 

du trenger altså i tillegg en eller annen editor for å redigere filer med kildekode i .. disse filene "sender du" til kompileren (mingw), som så produserer .o, .dll og/eller .exe-filer

 

bok om hvordan du kommer i gang med og bruker mingw (eller GCC; som er "samme ting"):

http://www.network-theory.co.uk/docs/gccintro/

 

manualen til GCC/MinGW:

http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc/

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

lol .. flamefest FTW. \o/

 

(vel, okei .. jeg foretrekker helt klart GCC (d.v.s. MinGW under Windows) selv .. og selv om jeg ikke synes Dev-Cpp er verdens beste IDE/editor, så bruker den i det minste GCC/MinGW til å utføre kompileringen - så kan man eventuellt bytte til en bedre editor siden (Emacs f.eks.))

Lenke til kommentar
Nei, Dev-Cpp er et mye finere IDE enn Visual Studio 2005 Express. Dessuten er g++ en mye bedre kompilator enn Microsoft sin.

6443468[/snapback]

 

Beklager jeg ønsker vanligvis å holde meg unna slike tullete debatter, men dette var for dumt til at jeg kan la det gå; det du sier der er rett og slett TØV. Hva legger du i bedre kompilator? Uttalige benchmarks har jo vist at programmer kompilert med visual c++ er mye raskere ytelsesmessig enn programmer kompilert med g++ (gcc). Hva IDE'et angår så er vel det smak og behag, men VS.net har en del mer nyttige features som dev-cpp mangler. Hvor kritisk det er for en nybegynner kan vel diskuteres, men for personer som koder C++ daglig så er dev-cpp dessverre for svakt.

Lenke til kommentar

selvfølgelig, skulle bare mangle når det gjelder ide-features, men når man er litt ny, burde man vel strengt talt bare konsentrere seg om selve språket.

 

Nå vet jeg ikke hvordan dette er lengre, men er ikke gcc mer "korrekt" i forhold til c++ standarden (jeg er ute på tynnisen her nå, so correct me if im wrong) ?

Lenke til kommentar

tror ytelse basert på (edit: GCC kontra VC) kompilere ofte er lite relevant.. eller i hvertfall her da; forskjellene er ikke store nok; og jeg tror du lyver når du sier "mye raskere" .. hvis det _er_ fakta, så forsterker uansett det punktet under når man ser forskjellene i praksis

 

okei, vel - lite relevant for det første av samme grunn som du nevner i sammenheng med IDE/editorer (nybegynnere trenger det ikke, og når man tenker igjennom dette med IDE/editorer så foretrekker "ekspertene" ting som VIM og Emacs - så go figure), men også fordi det sjeldent er der flaskehalsen sitter .. ta f.eks. Linux; den er kompilert v.h.a. GCC og .. vel, det er vel ikke noen vits å gå inn på; ting går raskere under Linux .. og det er på grunn av "algoritmebaserte" optimaliseringer i "brukerkoden"

 

det er også en masse andre grunner til å foretrekke GCC fremfor VC, utenom hastighet

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

teksteditor? .. en sånn du skriver tekst (kildekode) i? -- notepad f.eks.?

 

det står beskrevet her åssen du kompilerer kildekoden til "exe-filer": http://www.network-theory.co.uk/docs/gccin...gccintro_9.html (jeg linket til denne boken i posten over også)

 

hm, det som står der er da godt nok forklart (?)

 

uansett; siden setter man opp editoren til å kalle kompileren (og linkeren) for deg v.h.a. en hurtigtast så du slipper å gjøre det manuellt.. deretter bruker du ting som make eller scons (scons anbefales) til å kompilere et prosjekt for deg

 

edit: rettet leif

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Apropos ytelse...

 

Det er ikke bare maskinkoden som VC++ produserer som er raskere. Selve kompileringen går mye raskere i forhold til mingw. Og på C++ features er VC++ 7.1/8.0 vel så bra som gcc.

 

Mingw med tilhørende standardbibliotek har mange mangler etter min mening. Og Dev-Cpp har enda flere mangler og feil. Det medfølgende standardbiblioteket har f.eks. ikke støtte for noe så grunnleggende som wchar_t. Til det må du bygge og installere et tredjepartsbibliotek som STLPort.

 

Hvis en ikke av ymse religiøse eller politiske overbevisninger ikke vil bruke Microsoftprodukter ser jeg svært få (om noen?) grunner til å velge mingw framfor VC Express...

Lenke til kommentar

En ting som er litt viktig da...Visual C++ 2005 express er IKKE lett å ha med å gjøre når man skal kode med standardbiblioteker i C++. By default så må du installere og mekke manuelt for å få dette til å funke, noe som er pain. Derav vil jeg til tross for at jeg ellers mener VS.net er overlegent på mange områder mene at han kanskje bør bruke noe annet først til han forstår mer.

 

Jeg sier meg faktisk enig med zirener. Legg inn dev-cpp og lær deg språket først. Når det er gjort så prøv gjerne andre løsninger.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...