Gå til innhold

Skal velge Linux distro og ønsker råd!

Anbefalte innlegg

Min gamle 80gb IDE harddisk (med Windows) gikk føyka og jeg har nå en ny Samsung Spinpoint 250gb S-ATA harddisk i hus.

En tanke om å ha linux som hovedOS har streifet meg, men har en del spørsmål og trenger råd.

1. Hvilken distro burde jeg velge? Kriterier: Enkelt, pent å se på, fleksibelt visuelt og funksjonelt, være en god erstatter for Windows.

2. Jeg ønsker å kunne kjøre Windows XP Pro (Eng) via. LINUX for å spille diverse spill osv.

Lar dette seg gjøre, hvilke muligheter mister jeg, pluss og minus. Snakker vel om en emulator her. Og kan jeg kommunisere med Windows? Jeg vet det er store begrensninger på den fronten, men er jeg dum og jeg lagrer all musikken, alle filmene og alle bildene mine på LINUX partisjonene?

3. Hva skal installeres først av Linux og Windows, og hvordan gjøres det (helst trinn for trinn) med en helt clean S-ATA harddisk, upartisjonert.

4. Er det kurrant med drivere til Linux? Og burde jeg vurdere en 64-bits distro?

Hvordan er det å ha flere skjermer med Linux? Har to CRTer, en på 19" og en på 15", og jeg ønsker å bruke begge, i Linux også.

Det var alt jeg kom på nå, men jeg er sikker på at etterhvert som jeg får svar på spørsmålene, vil nok flere spørsmål dumpe innom. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt du har spurt om har blitt dekket tusen ganger før på forumet. Distrovalg er opp til deg selv. Er jo bare å laste ned en haug forskjellige, og teste litt.

Installer Windows først, det er stort sett enklest. Boot opp Windows hvis du skal spille eller gjøre noe annet som krever Windows, det er det enkleste. Hvis du vil ut på eventyr, kjør XP i VMware til de programmene du ikke kan leve uten, og prøv spill i Wine/Cedega.

Drivere finnes det nok av, og det skulle fungere helt kurrant med en 64-bit distro. Det aller enkleste er nok 32-bit fremdeles, men det aller aller meste funker uten noe mer tøv på 64-bit også. Det går helt fint an å kjøre flere skjermer.

Lenke til kommentar

Er fullt klar over at dette er ganske vanlige spørsmål, men blir bare mer og mer forvirret for hvert ord jeg leser om det å begynne med linux.

Okey, så VMware er svaret om jeg skal kjøre Windows i Linux? Takk for det. =)

Når det gjelder distro står Ubuntu øverst på lista, men hvor fleksibelt er det egentlig ved tanke på shell?

Lenke til kommentar

Takk for den enkle og greie tilbakemeldingen. =) Da går jeg får Ubuntu. Etter hva jeg har lest virker det som om det er det beste for meg.

Da installerer jeg altså Windows på en partisjon først, så kjører jeg opp med Ubuntu Live CD og installerer det på en egen partisjon.

Er det noe spesielt jeg burde tenke på ved tanke på hardware og den slags? Har jo blandt annet et trådløst nettverkskort fra 3com som er kobla opp mot ADSLroutern vår hjemme. Har nett fra Bluecom og de bruker ikke "vanlig" oppkoblingsmetode, og ikke brukernavn og passord. Kan det bli problematisk?

Har en AMD Athlon 64-basert PC med vanlig DDR PC3200 400mhz fra OCZ, ASUS A8N hovedkort, Geforce 6600GT PCI-E, trådløs mus og tastatur fra Logitech (settet kalt "Desktop MX"), Logitech webkamera (Quickcam 4000 Pro) osv... Regner med det går greit med drivere til dette?

Lenke til kommentar

Windows i vmware er helt ubrukelig for å spille 3D-spill, så om det er målet så gå heller for cedega/wine. Webkameraet er støttet "ut-av-boksen" på Ubuntu.

Jeg tror Bluecom bruker DHCP? Tror det skal gå greit, sjekk om du har nett mens du installerer fra livecd.

Ubuntu er like fleksibel som andre distroer er med tanke på shell, mange tror at en distro er mer fleksibel enn noen annen, men de fleste kan brukes til dette. Noen er bare mer nybegynnervennlige enn andre(SUSE, Ubuntu, Fedora Core, Mepis, Xandros osv.)

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å ha en egen windowspartisjon til spilling osv. Sitter du i linux og er nødt for å bruke software som f.eks ms office (var nødt til det på skolen), så går det ann å boote windowspartisjonen din i VMware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...