Gå til innhold

Skal kjøpe tegnebrett. Hvilket? 1000,-

Anbefalte innlegg

Slik er det ofte, bjornkn, uten at jeg vet om det stemmer her. Det minner faktisk litt om Lomo-diskusjonene som av og til oppstår. De som har klare beskrivelser av "Lomo-effekten" har åpenbart aldri brukt et selv. På foto.no var det en som foreslo vaselin på UV-filter, ha ha.

Ser i alle fall ut fra denne tråden at jeg ville valgt A5 til PS-pirking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt min wacom i A6 størrelse hele tiden. Stort sett går det på retusjering av gamle bilder for kunder, samt noe retusj og generelt photoshopjobbing for meg selv.

Jeg har hele tiden brukt relativ modus og synes det er det beste.

Brettet har hele tiden klart seg til mitt bruk, men det som er irriterende er når man skal dra lange linjer som markeringer etc, og man plutselig er utenfor brettet. Det skjer ofte.

Etter at jeg kjøpte tegnebrettet bruker jeg kun dette, og aldri mus lenger.

når det gjelder valget mellom de to merkene har jeg ikke noe konstruktivt å komme med, men jeg får nesten kommentere at jeg er godt fornøyd med bruken og ergonomien til pennen til Wacom, siden dette temaet har vært oppe.

Et lite tips dersom du er i tvil, er å enten låne deg et, om det er mulig, eller kjøpe et billig et for å finne ut om det er noe for deg, samt finne ut av hva du trenger.

Lenke til kommentar
På foto.no var det en som foreslo vaselin på UV-filter, ha ha.

6447435[/snapback]

Vaselin er vel metoden for å få "softe" bilder?

6448601[/snapback]

Ja, det blir litt absurd. Han foreslo også å lage riper i et UV-filter, hva enn det skulle ha med Lomo å gjøre. Han hadde som sagt neppe noensinne brukt et (fungerende) Lomo. Glassobjektivet i Lomo er skarpt nok, og hvor de ripene kommer inn forstår jeg ingenting av. Nå ja, dette ble litt OT, selv om det er beskrivende for slik adferd.

Her i tråden har det ikke forekommet noen form for missledende adferd.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt min wacom i A6 størrelse hele tiden. Stort sett går det på retusjering av gamle bilder for kunder, samt noe retusj og generelt photoshopjobbing for meg selv.

Jeg har hele tiden brukt relativ modus og synes det er det beste.

Brettet har hele tiden klart seg til mitt bruk, men det som er irriterende er når man skal dra lange linjer  som markeringer etc, og man plutselig er utenfor brettet. Det skjer ofte.

Etter at jeg kjøpte tegnebrettet bruker jeg kun dette, og aldri mus lenger.

når det gjelder valget mellom de to merkene har jeg ikke noe konstruktivt å komme med, men jeg får nesten kommentere at jeg er godt fornøyd med bruken og ergonomien til pennen til Wacom, siden dette temaet har vært oppe.

Et lite tips dersom du er i tvil, er å enten låne deg et, om det er mulig, eller kjøpe et billig et for å finne ut om det er noe for deg, samt finne ut av hva du trenger.

6447666[/snapback]

Hvor kan jeg låne det? Kjenner ingen som har det :p
Lenke til kommentar
Ikke kast bort penger på Trust eller tilsvarende Nille-produkter. Det er en grunn til at alle sverger til Wacom.

6443367[/snapback]

Enig der :)

Hadde Trust før, men det var rett og slett ubrukelig. Det eneste det fungerte ok som var som mus, tegning og skriving var det bare å gi opp. Jeg hadde også problemer med driverene og programvaren som fulgte med.

Så kjøpte jeg meg et Wacom Graphire A6 for en god måned siden. Det var som en helt annen verden. Jeg var litt skeptisk til størrelsen i begynelsen, men det er annerledes enn å tegne på et A6 ark. Jeg betalte en tusenlapp på Datakjeden.

Så spørsmålet er ikke hvilket merke du skal velge, men hvilket wacom-brett du skal velge :)

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg låne det? Kjenner ingen som har det :p

6450027[/snapback]

Tja, om du er i Oslo eller Ålesund området til tider kan du alltids prøve mitt. Ellers regner jeg med at det finnes noen i ditt nærområde som evt kan hjelpe deg her inne?

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Intuos 3 er jo kremen, jeg kommer aldri til å gå tilbake til noe annet. Har ikke testet Trust Wireless Scroll Tablet TB-4200 som komplett selger, jeg antar at det ikke holder helt mål. (Det er helt klart rettet mot hobbybrukere.) Jeg fant ingen info om trykksensitivitet, om knappene er programmerbare etc. på siden deres. Et brukbart tegnebrett bør ha minst 512 trykksensitivitetsnivå. Jeg har arbeidet på en tablet-pc med trust-teknologi, og det var ikke akkurat en fantastisk opplevelse. (I allefall i forhold til intuos3, jeg antar det vil være greit for noen som ikke har prøvd noe annet.)

Ut ifra min erfaring ville jeg anbefale en graphire 4 eller intuos 3. A5 er en grei størrelse for de fleste jobber. Jeg tror dessverre ikke du finner intuos 3 a5 til under 2500. (Det kan være en tanke å bestille fra USA, med tanke på den lave dollaren for tiden. Men husk å regne med toll+mva.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...