Lars! Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Kunne vore greit å fått opp ein avstemning på dette. I skriftleg form, skiller du substantiva i ein og eit, eller ein, ei og eit? Sjølv om eg bur i Bergen skil eg mellom ein, eit og eit. Eg syns det er utruleg teit å skrive til dømes "en jente - jenten". Endret 5. juli 2006 av Lars89 Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Bruker bare en og et jeg, sikkert derfor jeg suger i nynorsk. Jeg sier en jente, en katt osv. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg bruker aldri "jenta", "kua", "melka" osv. men det er fordi jeg bor i Bergen. Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Curse: Katt er eit hankjønnsord. Endret 5. juli 2006 av Lars89 Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg skriver nynorsk egentlig, men bruker bokmål her på forumet siden jeg ikke er så flink i det på skolen. Lenke til kommentar
safsent Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Greit å skille mellom, jeg prøver så godt jeg kan. I skriftlig form skriver jeg "ei jente", men muntlig hender det nok at jeg sier "en jente". A-endingene derimot, de bruker jeg, men det har vel mye med dialekta der jeg bor. Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Eg syns det er utruleg teit å skrive til dømes "en jente - jenten". 6441364[/snapback] Da er du vel strengt tatt stril, og ikke bergenser? Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Eg syns det er utruleg teit å skrive til dømes "en jente - jenten". 6441364[/snapback] Da er du vel strengt tatt stril, og ikke bergenser? 6441509[/snapback] Jau, eg er nok det. Eg er ikkje innfødt Bergenser heller då, men eg rekner meg no som det allikavel. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Curse: Katt er eit hankjønnsord. 6441468[/snapback] Neeei, tuller du? Ser du, jeg aner ikke hva som er hokjønn siden jeg ikke bruker ei Lenke til kommentar
Licht Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Vi har ikke grammatisk hunkjønn i Bergen (til gjengjeld er andre ting av hunkjønn av langt høyere kvalitet enn i resten av landet), ergo bruker jeg bare en og et - både skriftlig og muntlig - om jeg ikke da skriver nynorsk. Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 I skriftlig...øhm...skriver bokmål. og der kan man jo bruke mange både i hankjønn og hunkjønn, men i tale er det mer a-endelser, og på forum og chater o.l. skriver jeg som jeg vil...men også da mest som jeg ville sagt det jeg skriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå