Gå til innhold

Strøyk for 3 gang, MC 125cc teorien. Tips?

Marti

Anbefalte innlegg

Idag strøk jeg da for tredje gang (mens stebroren min besto, hans første >_>), begynner å bli rimelig lei av dette nå. Jeg har lest 2 bøker, (for bil/trafikk og MC boka), lest dette sammendraget, tatt 6-7 prøver på zensor med greie resultater, alle øvingstemaene på zensor, og sist men ikke minst, tatt 2 prøver fra trafikkskolen. Skjønner ikke helt hva jeg gjør galt her :(. Noen som har ett eller to tips til meg? Hadde vært utrolig bra av dere. Takk på forhånd :).

(for deres informasjon strøk jeg første gang med 26 feil av 25 mulige, andre gang med 28 og tredje gang med 28.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er kanskje hvordan du leser ikke hva du leser. Når du skal studere noe hjelper det skjeldent å lese rett gjennom en bok. finn på andre måter å lær.

Be en kamerat eller lignede om å spørre deg en masse spørsmål fra boka. klarer du ikke spørsmåla leser du svaret for så å gå over til neste spørsmål. når du begynner å kunne ting utenat så er du i god gang.

Det er en stor forskjell på å lære ting muntlig og skriftlig, desverre er det ikke så enkelt å få muntlige prøver. Personlig så lærer jeg lite av muntlig foredrag, men jeg tar ting enkelt ved å lese meg til det.

Husk at enkelte bruker litt lengre tid på å lære ting og må lære ting på en annen måte. jeg trur du fikser dette. :thumbup:

Kan hende at stebroren din tar ting veldig enkelt eller har veldig god husk.

Lenke til kommentar

Boken er egentlig ganske dårlig hvis målet med å lese den er å stå på teoriprøven. Den inneholder stort sett bare tips om kjøreteknikk og slikt, og det får man omtrent ikke spørsmål om. Det beste mener jeg er å kunne og forstå reglene. Jeg skummet bare gjennom boken, men leste ganske mye i trafikkrelaterte regler, der disse er de viktigste:

Trafikkregler

Vegtrafikkloven

Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m.

Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.

Kjøretøyforskriften

Skiltforskriften

Forskrift om førerkort m.m.

Forskrift om bruk av kjøretøy

De to første er de absolutt viktigste, og du kan stort sett bare hoppe over det meste som ikke er generelt eller relatert til MC. Jeg fikk 12 feil, de fleste på førstehjelpsrelaterte ting, som jeg hadde lest for dårlig på. Grensen for å stryke var 25. Hvis du stryker igjen bør du gå gjennom prøven etterpå og se hvilke temaer du gjorde det dårligst i.

Det er mye lettere å resonere seg fram til hva svaret på et spørsmål du ikke har sett før er, hvis du skjønner reglene. Jeg tok diverse tester og slikt på nettet først, og jeg syntes det virket som reglene var et eneste stort kaos. Etter at jeg brukte tid på å sette meg inn i hva de er, er det mye lettere å skjønne hva hvorfor svarene av og til kan virke litt merkelige. Lesing av reglene var forøvrig mye nyttigere for den ordentlige teoriprøven enn prøvene på nettet. Jeg synes de på nettet går altfor mye rundt grøten.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...