Landeplagen Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hvor er viftene vanligvis på en datamaskin? Jeg skal prøve å fjerne støvet av dem. Noen som har noen tips til det..? Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Dei ligger inni "boksen" også kalt Kabinett. 1 på CPU på det Store datakortet. 1 på¨Hovedkortet. 1 (kanskje) på skjermkortet. 1-2-3-4 som kanskje som blåser lutf inn/ut fra kabinettet. Spørs hvilken Datamaskin du har osv. Åpner du den, ser du fort hvor dei ligger henne. EDIT : Noen kaller også kabinettet for Harddisken. Endret 5. juli 2006 av Aykon Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg har åpnet begge sider av kabinen( )... Men er det bare å blåse alt man har inni der (med munnen) eller må det sterkere lut til? Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Lurt å bruke støvsuger. Er det mye, får det garantert deg til å nyse pluss at det støver ned hele rommet, tro meg - det har jeg prøvd Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Spørs hvor skikkeligt du vil ha det. Blåser du inni, får du jo ikke alt ut. Skal du støvsuge inni, så ikke kom bort i noen komponenter. U can DO it. =) Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg pleier å koble ut strømforsyningen, og pirke ut støvet med q-tips. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 hvis det fungerer med munnen så går det greit, IKKE bruk støvsuger eller andre ting som kan sende avgårde statisk elektrisitet. Da dreper du antagelig deler av pc'n din. obs, pass på så du ikke spytter på delene når du blåser, det kan også drepe komponenter. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 OK, skal prøve. Men hvis jeg dør av støtet så kan jeg ikke svare på om jeg klarte det. Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 hvis det fungerer med munnen så går det greit, IKKE bruk støvsuger eller andre ting som kan sende avgårde statisk elektrisitet. Da dreper du antagelig deler av pc'n din. obs, pass på så du ikke spytter på delene når du blåser, det kan også drepe komponenter. 6441062[/snapback] Hvorfor ikke støvsuger? Det går da fint ann å støvsuge vifter i PCen for å få vekk skitt og støv. Bare lurt å slå av maskinen først Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 alt som kan sende avgårde statisk elektrisitet er viktig å holde unna pc'n. det spiller ingen trille om det er strøm i pc'n eller ikke. det å putte hånda inn i en pc kan sende avgårde et bittelite lyn som skader pc'n din Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 OK, skal prøve. Men hvis jeg dør av støtet så kan jeg ikke svare på om jeg klarte det. 6441066[/snapback] Hadde vert kjipt å dødd av det. Ikke at du hadde merket det da men. Kjipt uansett sikkert. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Gode nyheter folkens! Jeg døde ikke. Men jeg fikk ikke med så mye støv, siden alle viftene var inni bokser/beholdere og for å nå dem må jeg begynne å skruve og bale. Nei, jeg venter til neste uke. Da får vi en som har skikkelig peiling på besøk. Men takk likevel. Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hei å god morgen. Jobbet noen uker på ett dataversted. Der fikk eg i oppdrag å opne ett kabinett. Å nedi bunnen der låg det støv som var 2-3 cm høyt. DET kaller eg mye støv. Eg har aldri sett makan før. Tror det går under type "Brannfarligt". Menmen, ha ein fin dag. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Må jeg skruve opp den "lille" boksen (Hovedkort?) for å rengjøre eller bør man ha peiling på det først..? Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Spørs hvor mye støv det er. Hovedkortet er jo det store kortet som alle andre kort er koblet til. Er 1-2 vifter som regel på det. 1 på hovedkortet og 1 på pcu-enn. Er noen kjøleribber og der, som viftene står oppå. (som regel) På noen ligger viften inni ribba på ein måte. Men ligger den oppå kan du skru av bare vifta og støvsuge nedi ribbene. Du bør ikke ta av kjøleribba fra prosessoren viss du ikke har gjort det før. Første gang eg gjorde det så knuste eg kjernen på prosessoren min. Snufs. jaja, lykke tel Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Det enkleste er ofte å bare løsne selve viften. Bare å skru ut de 4 skruene som fester den (dette gjelder i hovedsak prosessor kjøleren) Bruker en q-tips så får en ut det meste. Men eg bruker for det meste å ta ut hele kjøleren, men det er litt mer risikabelt vis en ikkje helt vet hva en gjør.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå