bassbone Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Er cpu vifta spesiell eller kan jeg bruke hvilken som helst vifte til formålet med tenke på plugg, tempraturkontroll og signal tilbake til hovedkort? Skal ha en vifte på toppen av kjøleribba, nå så sitter det en stor vifte i bakveggen på kabinettet med trakt/kanal til ribba. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Du må bruke en vifte med 3 kabler (for turtelleren i vifta) for at Hovedkortet/BIOS skal klare å lese av hastigheten, men du kan også skru av alarmen ved for lavt turtall i bios og kjøre uten. (dog kan det være at maskinen nekter å starte hvis den ikke registerer vifte på cpu. - da må du kanskje inn i bios med en vifte MED turtallsmåler, endre instillinger og så koble på en uten...) Med mindre hovedkortet ditt kommer fra en ferdig-PC produsent som f.eks. Dell, skal så og si alle vifter kunne brukes. iallefall av typen 80, 92 og 120mm vifter. Lenke til kommentar
bassbone Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Du må bruke en vifte med 3 kabler (for turtelleren i vifta) for at Hovedkortet/BIOS skal klare å lese av hastigheten, men du kan også skru av alarmen ved for lavt turtall i bios og kjøre uten. (dog kan det være at maskinen nekter å starte hvis den ikke registerer vifte på cpu. - da må du kanskje inn i bios med en vifte MED turtallsmåler, endre instillinger og så koble på en uten...) Med mindre hovedkortet ditt kommer fra en ferdig-PC produsent som f.eks. Dell, skal så og si alle vifter kunne brukes. iallefall av typen 80, 92 og 120mm vifter. 6440785[/snapback] Hmm.. Har dell hovedkort, har de spesiell plugg eller noe? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) De hadde iallefall det tidligere. hvis viftepluggen ikke ser slik ut som på bildet kan du ikke bruke standardvifter: http://www.brian1.net/computers/fan_tails/...flo_tails02.jpg pokker ta dell, jeg bestillte inn ett lass med 92mm vifter til jobben før jeg fant ut at de ikke kunne brukes ... Endret 5. juli 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hvis du har dell 8400 (jeg har en slik en) eller lignende så har du antagelig 5 pins kontakt på hovedkortet. Jeg bytta cpu kjøler på min og fiksa dette ved å bruke strøm direkte fra psu'en og en manuell viftestyring. temperaturen fikk jeg ved å legge en temp måler under kjøleblokka, ikke gjør dette hvis du ikke har råd til å drite deg ut. Eneste som er litt kjipt er at du vil få en melding hver gang du starter pc'n om at cpu vifta ikke fungerer press F1 for å fortsette. Dette kan du heller ikke deaktivere i bios. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 kjekke DELL bioser ^_^ vi kunne også benyttet denne løsningen, hadde det ikke vært for at man neppe kan forklare brukeren at han/hun nå trykke F1 hver gang maskinen skrus på og ignorere "alarmen" Lenke til kommentar
bassbone Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Er en dimension 4600 kor dette, og det er 3pinner på pluggen, husker ikke akkurat utseende på den i farta, så da er det mulig det er håp for den, mener det er en av de to til høyre på det bildet: http://www.brian1.net/computers/fan_tails/...flo_tails02.jpg Så da er det kurante saker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå