Gå til innhold

Hvordan få best mulig Luftsirkulasjon?


Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av noen ny vifter og lurer på hvordan jeg skal ordne det med hvilken vei viftene blåser for og få best mulig kjøling i kabinettet. Se bildet under for mere info:

 

 

Vifteoppsett.jpg

 

Vifte 1: 120mm, satt til og blåse luft UT av kabinettet.

Vifte 2: 92 mm, bak harddiskene, satt til og blåse luft UT av kabinettet.

Vifte 3: 92 mm, bak harddiskene, satt til og blåse luft UT av kabinettet.

Vifte 4: 92 mm, sitter i side døra, satt til og blåse luft INN på skjermkort/CPU.

Vifte 5: 92 mm, sitter i side døra, satt til og blåse luft INN på skjermkort.

 

Vifte 6: Nyinkjøpt 80mm vifte, monteres mellom front døra og selve kabinettet, satt til og blåse luft inn i kabinettet.

 

Vifte 7: Nyinkjøpt 80mm vifte, monteres mellom front døra og selve kabinettet, satt til og blåse luft inn i kabinettet.

 

Vifte 8: Nyinkjøpt 120mm vifte, monteres på stål platen med hull, satt til og trekke luften bakover i kabinettet.

 

Vifte 9: Nyinkjøpt 120mm vifte, monteres på stål platen med hull, satt til og trekke luften bakover i kabinettet.

 

Grunnen til at jeg har så mange vifter er fordi jeg har satt inn 3 nye disker i tillegg til de 3 som står der, det er altså 6 hdd som står med ca 1cm mellomrom og de begynner og bli veldig varme.

 

Dette er et forslag jeg har satt opp, venligst kom med andre forsag om hvilken vei viftene skal blåse.

 

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, se litt på dette bildet. Du har for mange vifter i kabinettet ditt syns jeg . Det vil bare bli masse vilkårlig bråk uten noen god effekt. det er ikke antall vifter som gir god kjøling det er riktig plasering.. Mitt kabinett har 1 stk 120 mm vifte inn(cpu kjøleren og en 120 mm vifte ut (PSU vifta), det er en vifte på skjermkortet og en 80 mm vifte inne i psu'en, (nå har jeg modda en del, se link) [link]

 

Jeg har satt opp 2 forslag som jeg mener kommer til å funke bra

 

luftingipc2qf.th.png

 

Nå er jeg usikker på om psuen din trekker luft ut bak, hvis den ikke gjør det monter en 80 mm vifte bak sånn at den gjør det. jeg er heller ikke sikker på om psuvifta dytter lufta riktig vei så den må du kanskje snu.

 

ved skjermkortet holder det å montere en 120 mm vifte i døra som blåser inn, (da kan du kanskje gå over til passiv kjøling på skjermkortet også) Denne vifta kan du sette på 5 volt slik at den ikke bråker så mye

 

På harddiskene dine kan du sette 2 120 mm vifter som trekker ut lufta, slik at du unngår å sende varm luft inn i kabinettet.

 

Den cpu kjøleren din må trekke lufta riktig vei for at dette skal funke bra.

 

Forslag 2. dette blir en del modding og diverse kanaler som kanskje ikke ser så kult ut hvis du bryr deg om det...

 

luftingipc21qe.th.png

 

det grønne er kanaler/delere, desverre så suger jeg i å tegne, blå er fortsatt vindretning.

 

trikset her er å la cpu vifta dra luft inn i kabinette, kanskje ikke dra kanalen så langt over kjøleren, slik at den også kjøler skjerkortet bak.

 

Harddiskene er i et eget rom som med en 120 mm vifte som drar luft inn og en som dytter lyfta ut igjen.

 

skjermkortet blir kjølet av 1 120 mm vifte i døra som drar innn luft og en åpning som slepper ut lufta igjen litt lenger bort.

 

Her må også psu'en trekke luft ut av kabinettet.

 

Jeg trur jeg har fått med meg det meste, mangler jeg noen forklaringer blir det antagelig bare en edit av inlegget.

Lenke til kommentar

Tviler litt på dette, etter hva jeg har lest , og etter egne erfaringer er det best og ta kald luft inn forran og blåse det ut bak.

 

skjermkortet og Psu'en blåser varmluft ut på baksiden og vis jeg da tar 120mm i bakkant til og trekke inn luft vil denne bare suge inn varmluften som Skjermkort/Psu har blåst ut.

 

Det samme gjelder eksempel 2, her blåser psu'en varmluft ut bak og denne blir igjen tatt inn av 120mm bak og deretter blåst rett på cpuen.

 

Har tenkt på og la alle de fremste viftene, (2,3,6,7,8,9) ta kald luftinn forran og la de 3 bakerste (1,4,5) + psu vifta blåse luften ut på baksiden.

 

Hva synes dere om det??

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

det vil gi veldig dårlig kjøling på grunn av at en standard hd vil ligge på 40 grader. 6 harddisker vil da produsere mengder med varmluft som skal kjøle ned prossessoren. trikse er å kjøle den varmeste tingen sist. og 6 hard disker er varmere enn prossessoren.

 

Varme stiger også oppover slik at varmen fras psuen vil gå rett opp etter at den har gått ut av kabinettet. noe som gjør at cpuen vil trekke inn kald luft fra gulvet.

Lenke til kommentar

Har tenkt på dette jeg også, men hvorfor anbefaler mange sider og gjøre slik jeg har sagt, har sett flere kunnskapsfulle folk på forumet som sier det samme feks:

 

NorthGarden

 

En grei regel å vite, er at varmluft stiger.

Derfor bør den vifta som ofte er foran, nede, suge kald luft inn.

Den vifta som ofte er bak, litt høyere, blåse varmluften ut.

Og om du har en vifte i toppen, bør den også blåse luft ut.

 

 

På denne måten suges det inn kald luft, og all den varme luften blåses ut.

Lenke til kommentar

Hei! Sliter selv m tempen nå, skjermkortet spyr ut varme, og tempen ligger mer eller mindre på rundt 50'C i kabinettet, mens cpu'n har en idle på rundt 35-40'C. Tenkte å teste ut den vrien med å suge luft inn bak, og skyve den ut framme selv, får ta en time på det etter jobb. Har det selv sånn at luften kommer inn foran, og beit meg merke i det at hd'n vil øke tempen på den til den har endt opp bak ved gpu og cpu, noe som da kanskje er uheldig i det lange løp. Om det har noe effekt kan jeg komme tilbake på senere. :hmm:

Lenke til kommentar
Hei! Sliter selv m tempen nå, skjermkortet spyr ut varme, og tempen ligger mer eller mindre på rundt 50'C i kabinettet, mens cpu'n har en idle på rundt 35-40'C. Tenkte å teste ut den vrien med å suge luft inn bak, og skyve den ut framme selv, får ta en time på det etter jobb. Har det selv sånn at luften kommer inn foran, og beit meg merke i det at hd'n vil øke tempen på den til den har endt opp bak ved gpu og cpu, noe som da kanskje er uheldig i det lange løp. Om det har noe effekt kan jeg komme tilbake på senere. :hmm:

6471471[/snapback]

 

Hei hei,

 

Dette med temperaturer er noe herk. Jeg kjøpte 2 NorthQ Silent Tornado 80mm Fans, (5000 rpm) og 1 Akasa AK-210 Lo-Noise Chipsetkjøler (5000 rpm)

 

Det sammen med en cool drive 6 hdkjøler / vifte/sensorstyring og resultatet ble ganske bra.

 

Temp. i kabinettet er nå totalt ca

25 grader,

Baksiden av Harddisken: 20

Inni cooldriven: 32

PSU'en: 24

På utsiden av ATI kortet: 20

CPU'en 38

 

de 2 80mm tornado viftene står i siden på kabinettet og blåser kald luft inn og passivt ut på andre siden. I tillegg har jeg en fortron Elipsion 600w PSU og et ATI X1900XT 512mb kort med sine egne vifter.

 

Det som bråker mest er det forbaska skjermkortet, når jeg spiller diverse spill.

 

Men men .. ;)

Lenke til kommentar

Hva med å dele opp kabinettet i to kjølesoner?

 

ha 4 vifter fremme i kabinettet. to på hver side av harddiskene som henholdvis suger inn og blåser ut luft på tvers av kabinettet.

 

Så har du to på døra i bakkant som suger inn til resten av systemet, og bruker viftene på bakplata+psu til å suge ut lufta der.?

Lenke til kommentar

Lurer litt på om den kabinettemperaturen kan være selve hovedkortet sin temperatur. Bruker Asus Probe til å avlese temp, og jeg har hørt at kjøleevnen til chipsetvifta ikke er allverden på et Asus A8N-SLi. Sosete som jeg er har jeg enda ikke fått tid til å få gjort noe med viftene, men en annen ting jeg har lagt merke til er at kulelagerene på de enkelte viftene har begynt å bli dårlig. Har et Thermaltake V2000 kabinett hvor det fulgte med 8 vifter, sikkert ikke av beste kvalitet. Lurer på å kanskje bytte ut samtlige, eller kanskje de mest vesentlige av de, så om noen har tips om hvilke vifter som er kul nok og ikke støyer for mye, skrik ut! Gjerne med overgang til 4-pin kontakt.

Lenke til kommentar

Vifte 1-3 Luft Ut

Strømforsyning Luft ut

 

Vifte 4-8 Luft in

skjermkortet trenger luft og den blåser det ut til utsiden (hvist den suger fra utsiden bak og blser inn så snur du vifte 5 til å blåse ut)

samnt Cpu vifta blåser det meste på neste vifte så du får en liten vind tunel der.

post-66779-1153349914_thumb.jpg

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar

Det var slik jeg hadde tenke det også. Men har enda ikke fått alle viftene.

 

Snakket med Digital Impuls og ba dem bestille alt opp fra MicroPlex og ringe meg opp når alt hadde kommet, kom tilbake 1 uke og 3 dager etterpå og de hadde ikke engang bestillt det da. Ba dem igjen bestille det opp og nå har det gått 2 uker og har ikke hørt noe enda.

 

Dårlig service mener jeg.

Lenke til kommentar

Vifte 2&3 (foran bak HDene) bør snues til å trekke inn .

Hvis ikke drar disse bare mye av frisklufta rett ut igjen i forparten av kabinnettet istedet at frisklufta bøyes innover forbi/over hovedkortet.

 

Alt som er foran bør trekke INN luft , bak og topp blåse UT .

Sidedør er vanligvis tiltenkt å trekke INN .

 

Ved å sette det opp slikt kan du droppe vifte 8&9 .

Istedet ville jeg laget topp hull , og bruket en av de til topp vifte .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...