Gå til innhold

Optikk med manuell fokus til D50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet hvordan det er å bruke optikk med manuell fokus til nyere dSLR? Er utfordringen at det er vanskelig å stille skikkelig fokus på grunn av begrensningen til søkeren?

6438907[/snapback]

I tillegg vil du heller ikke få korekt lysmåling, eller rettere sagt du vil bare få korekt lysmåling når linsa er vidåpen. Men det er mulig å regne seg fram til rett lukker, med å regne ut hvor mange trinn linse er nedblendet, og derette kompensere ved å senke lukkerhastigheten tilsvarende mengde trinn.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan det er å bruke optikk med manuell fokus til nyere dSLR? Er utfordringen at det er vanskelig å stille skikkelig fokus på grunn av begrensningen til søkeren?

6438907[/snapback]

Foruten det nevnte med lysmålingen - som sålangt jeg kan se er særegent for Nikon - er det en real utfordring å stille skarpt med søkerne på SLR med 1.5x og 2x cropfaktor. En ting er at skjermen er såpass lyssvak og liten som den er, men den er heller ikke på noen måte optimal for manuell fokusbekreftelse. Til dette har de fleste dSLR for finkornede mattskiver, som gjør at det er vanskeligere å se om bildet er helt skarpt eller ikke.

I tillegg gjør dette (? - er ikke hundre prosent sikker på de konkrete sammenhengene her) at dybdeskarpheten en ser gjennom søkeren i beste fall tilsvarer blender 4, selv om en skulle bruke mer lyssterk optikk. Med andre ord - ting som ser skarpe ut i søkeren på større blendere kan falle utenfor feltet med akseptabel skarphet i virkeligheten.

Selv om det for mange kan virke som et gufs fra fortiden og skape noen små problemer med lysmåling, har jeg valgt å skaffe en mattskive med splitbildeprisme og mikroprismering til min 7D for å gjøre manuell fokus mer anvendelig. Denne fungerer glimrende med objektiv med blender 4 eller større, og gjør at jeg hele tiden har et konkret og pålitelig mål for fokusavstand selv når jeg bruker autofokus.

Så over til litt personlig synsing. Jeg følte selv (før jeg fikk den nye mattskiva) at det var en betydelig forskjell på hvor enkelt det var å bedømme fokus med optikk som er skarp på største blender kontra optikk som er litt myk. Uten å ha sammenliknet konkret, følte jeg meg tryggere på makro-objektivet Tamron 90mm 2.8 enn på min egen 85mm 1.4, siden førstnevnte er sylskarp hele veien og dermed gir skarpere detaljer under fokusering. Dette skal jeg jommen teste ut på flere brennvidder (f.eks 28mm) neste gang jeg besøker foreldrene.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Selv om det for mange kan virke som et gufs fra fortiden og skape noen små problemer med lysmåling, har jeg valgt å skaffe en mattskive med splitbildeprisme og mikroprismering til min 7D for å gjøre manuell fokus mer anvendelig. Denne fungerer glimrende med objektiv med blender 4 eller større, og gjør at jeg hele tiden har et konkret og pålitelig mål for fokusavstand selv når jeg bruker autofokus.

6441522[/snapback]

Er det utbytbar mattskive på 7D eller er det modding på kjøkkenbenken, og spesialbestilt mattskive fra selskaper som lager slike det er snakk om her?

Lenke til kommentar

Lysmåling: For presisjon, bruk gråplate og legg histogrammet, som i dette tilfellet bare blir et par søyler, der en godt (for dine formål) innstilt automatikk vil legge det.

Fokusering: Det går ikke raskt og enkelt, men det går, og det er litt en treningssak også. Fokusindikatoren på D50 gir etter min erfaring ganske pålitelig beskjed, men det er en stor fordel å bruke ganske lyssterk optikk.

Lenke til kommentar
Er det utbytbar mattskive på 7D eller er det modding på kjøkkenbenken, og spesialbestilt mattskive fra selskaper som lager slike det er snakk om her?

6441675[/snapback]

Hvis en bestiller ny mattskive fra Minolta/Sony, må kameraet inn til service for å få denne innstallert (dvs. de selger den ikke løst), men det er fullt mulig og skremmende enkelt å gjøre byttet selv om man har tålmodighet og støe hender. Haoda Fu (http://groups.yahoo.com/groups/Screen4DSLR) lager skjermer til de fleste digitale speilrefleksmodellene, og siden den blåser nytt liv i 7Den i svak belysning med lyssterk optikk var det veldig godt anvendte $72 for min del.

(mekanisk stabilisert 85mm 1.4 på ISO3200 sparker bak i halvmørket..:))

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...