Gå til innhold

Merkelig problem - noe å bryne seg på...?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nylig flyttet på hybel, og har fått et problem...

Jeg gledet meg til å få fastlinje, men med én gang jeg setter inn kabelen i nettverkskortet, så fryser PC'n... Jeg har prøvd med to forskjellige nettverkskort, prøvd å deaktivere lydkort, cd-rom osv, resettet biosen, klokket ned cpu'n, prøvd forskjellig kabel og til og forskjellig hybel (det er PC'n min som er problemet...). Har prøvd Win 2000 og Win XP - med samme resultat. Til og med installeringen av Windows fryser dersom jeg har kabelen i kortet!

Så jeg lurer nesten på om jeg rett og slett må kjøpe ny pc fordi det er noe feil? :sad: Men jeg skjønner ikke hva det kan være...

Her er det jeg har:

Abit BH6

Celeron 300A (kjørt på 4.5*100 i snart 3 år)

Hercules Dynamite TNT (1)

IBM 10 + 40 Gb disker

SB Live 256 lydkort

SMC EZ 10/100 combikort (også prøvd Trust 10/100)

256 Mb SDRAM

(i et hx45 (tror jeg det heter - helt vanlig) kabinett, temperatur aldri vært noe problem).

Plextor 32x SCSI-CD-ROM (og da selvsagt også et scsi-kort, som jeg ikke husker hva er)

Plextor 424/10/40x brenner

Philips 40x/10x DVD

Kjører alt på nyeste drivere/firmware/bios.

Jeg er frustrert - hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hørtest litt snodig ut ja.

-Har du prøvd nettverkskortet på forskjellige kortplasser?

-har du prøvd å sette opp irq manuelt til nettverkskortet (i bios, hvis du har den muligheten)

-Har du prøvd å nappe ut alle andre kort en nettverkskortet for å se om det funker da?

Lykke til!

(gratis fastlinje den brede vei til himmelen!)

Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne at jeg har prøvd å installere Windows på begge diskene, og da deaktivert den andre disken igjen. Samme resultat.

Håper at noen av dere kan ha noe clue om hva dette kan være...

Kan det være konflikt mellom maskina mi og BEGGE nettverkskortene da? De har begge virka pent før i høst iallfall :smile:

Lenke til kommentar

Hm, kanskje stikkordet var 'begge' foran nettverkskort. Hvorfor har du to nettverkskort i den?

Jeg opplevde omtrent det samme med en maskin med FreeBSD som står som ruter. To nettverkskort... og etter bytte av kortene, samt kompilering av ny kjerne fikk jeg problemet der maskina frøs i det jeg satte i kabelen. Prøvde litt forskjellige ting, uten hell.

Da jeg byttet kortenes plass, kort A på plassen til kort B og omvendt, funket alt som det skulle. Hadde altså bare satt kortet konfigurert for LANet på "utisden", mens kortet ut stod mot innsiden. Så om du har en lignende konfigurering, prøvd å bytte dem.

-P-

Lenke til kommentar

Hei!

Har hatt tilsvarende problem før, bare med et skjermkort som var def. Da også låste maskinen seg totalt. Jeg ville rett og slett prøvd med et nytt nettverkskort. De er trossalt ikke så dyre iforhold til tid å plunder hvis det viser seg å være kortet.

Hei Hei

Lenke til kommentar

Bra at det funker da. Jeg hadde et lignende probb med krysskabel, da frøs PC-en min hvis bruttern boota eller nettkabelen ble kobla til når begge maskinene var på. Han har 3c509B-combo, jeg 3c905B-TPO. Det gikk over med nye drivere for kortet mitt.

Av en eller annen grunn har 98se for seg at kortet mitt er et 3c900 10Mbit-kort ved PnP-installasjon, noen som har peil på hvorfor? Har ikke sett det problemet med samme type kort noen andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...