Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med objektivvalg


Anbefalte innlegg

Er en hobbyfotograf som har holdt på med naturfotografering ei lita stund. Kameraet jeg bruker nå er et Fujifilm Finepix S5000 (et kamera jeg for øvrig er godt fornøyd med).

 

Har tenkt på kjøp av digital SLR og har i grunn blinket ut Nikon D70(s). Så har jeg noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. (Hva er forresten forskjellen på D70 og D70s?)

 

Jeg vil antagelig kjøpe et Nikon D70s KITm/18-70mm f/3,5-4,5G AF-S (ca 8 000 kr). I tillegg har jeg litt lyst på et tele zoom objektiv og et makroobjektiv. Har i grunn satt meg en prisramme på 15 000 - 16 000 kr for det utstyret jeg skal skaffe meg.

 

1. Hva betyr alle bokstaver som kan stå i objektivnavnene (eks. AF, EF, DX, IF-ED, D, G, S osv.)?

 

2. Er originalobjektivene til Nikon å foretrekke fremfor Sigmas og Tamrons objektiver for Nikon? Ble en gang anbefalt å holde meg til originalene.

 

3. Hva er diameteren på linsene til et Nikon D70s, objektivfatning osv.? Passer alle Nikons objektiver til denne modellen?

 

4. Har tenkt på kjøp av et tele zoom objektiv. Har sett på Nikon 70-300mm F4-5,6 AF-D, som koster 3 990 kr hos fotovideo.no. Hva mener folk om dette objektivet? Er dette en grei pris å betale for et slikt objektiv? Jeg mener, kan en utifra denne prisen forvente god opptikk? Hvilke anbefalinger kan folk komme med når man skal finne et tele zoom objektiv til naturfotografering?

 

5. Er også fascinert av makrofotografi og nærbilder. Derfor øynes behovet for et makroobjektiv. Men så ser jeg på objektiver på nettet og oppdager at de ofte har nærgrense på både 20, 30 og 40 cm. Kan resultatet da bli et skikkelig nærbilde? (Som dette: http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2657653)?

Hvordan skal jeg gå fram og hva skal jeg huske/se på når jeg skal velge brennvidder på makroobjektivet og objektivet selv?

 

 

Som folk antagelig vil forstå er jeg ganske ny i forbindelse med speilreflekskameraer, og derfor vil jeg være takknemlig for all hjelp. Forslag til kombinasjon av kamera + teleobjektiv + makroobjektiv ville være fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1.  Hva betyr alle bokstaver som kan stå i objektivnavnene (eks. AF, EF, DX, IF-ED, D, G, S osv.)?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=246207

2. Er originalobjektivene til Nikon å foretrekke fremfor Sigmas og Tamrons objektiver for Nikon? Ble en gang anbefalt å holde meg til originalene.

I utgangspunktet ser jeg ingen grunn til å holde seg kun til Nikons objektiver. Både Sigma, Tamron og Tokina produserer mange flotte objektiver, som i mange tilfeller er både bedre og billigere enn Nikons/Canons alternativer.

3. Hva er diameteren på linsene til et Nikon D70s, objektivfatning osv.? Passer alle Nikons objektiver til denne modellen?

Alle Nikons nyere objektiver passer, og faktisk også de aller fleste gamle Nikon-objektiver...(altså objektiver som kan være mange tiår gamle - men noen av disse vil ikke gi automatisk lysmåling)

Sigma-, Tamron- og Tokina-objektiver med Nikon-fatning vil også fungere.

Diameteren på frontelementet varierer fra objektiv til objektiv.

4. Har tenkt på kjøp av et tele zoom objektiv. Har sett på Nikon 70-300mm F4-5,6 AF-D, som koster 3 990 kr hos fotovideo.no. Hva mener folk om dette objektivet? Er dette en grei pris å betale for et slikt objektiv? Jeg mener, kan en utifra denne prisen forvente god opptikk? Hvilke anbefalinger kan folk komme med når man skal finne et tele zoom objektiv til naturfotografering?

Det nevnte objektivet er helt greit, jeg har det selv, men jeg har ikke brukt det på nesten 2 år. Årsaken er at jeg har skaffet meg en langt bedre telezoom med mye bedre lysstyrke, som egner seg mye bedre til sportsfotografering og portretter.

Objektivet du nevnte vil fungere bra i godt lys, men i dårlig lys vil du savne bedre lysstyrke. Jeg tror kanskje jeg vil anbefale deg å vente med zoomobjektiv, til du har prøvd kitobjektiv og andre brennvidder og funnet ut nøyaktig hva du trenger, og kanskje du til og med har spart opp mer penger til et bedre objektiv...

5. Er også fascinert av makrofotografi og nærbilder. Derfor øynes behovet for et makroobjektiv. Men så ser jeg på objektiver på nettet og oppdager at de ofte har nærgrense på både 20, 30 og 40 cm. Kan resultatet da bli et skikkelig nærbilde? (Som dette: http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2657653)?

Hvordan skal jeg gå fram og hva skal jeg huske/se på når jeg skal velge brennvidder på makroobjektivet og objektivet selv?

Nærgrense forteller ingenting om hvor stor forstørrelse du kan få på makrobilder...

Et skikkelig makroobjektiv har 1:1-forstørring, dvs et insekt vil være like stort på bildebrikken (f.eks. dekker 2cm av brikken) som i virkeligheten (et 2 cm langt insekt). Forstørringsgraden skal være oppgitt i spesifikasjonene. Sigma 105mm makro og Tamron 90mm makro har et veldig bra rykte og anbefales, selv har jeg Sigmas versjon. Denne er også helt super som portrettobjektiv.

Som folk antagelig vil forstå er jeg ganske ny i forbindelse med speilreflekskameraer, og derfor vil jeg være takknemlig for all hjelp. Forslag til kombinasjon av kamera + teleobjektiv + makroobjektiv ville være fint.

6438760[/snapback]

Mitt forslag:

D70s

18-70mm kitobjektiv

Sigma 105mm makro

+ vent med teleobjektivet, du har faktisk ikke så verst tele med dette makroobjektivet...

Lenke til kommentar

Nesten helt enig med anderfo, spesielt å vente med og kjøpe for mange objektiver.

 

Når det gjelder makroobjektiv, har jeg selv Tamron 90/2,8. Valgte den fremfor Sigma 105 da enkelte tester holdt den for hakket bedre enn Sigma sin samt at jeg har hatt et par uheldige objektiver fra Sigma.

 

Tokina sin 100/2,8 skal visst også være veldig bra. Les litt om den på nettet, da jeg har null erfaring med den.

 

Forskjellen på D70 og D70S (tatt etter hukommelsen):

 

D70 har trådløs fjernkontroll. D70S har trådløs og med kabel.

D70S har 0,2 tommer større skjerm, 1,8 vs 2.0 tommer.

Den innebygde blitzen på D70S dekker en noe større vinkel. Husker ikke helt, men tror det er 18 vs 20 mm.

 

Resten kan oppgraderes via ny firmware, så i praksis er de like.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Nikon 70-300mm F4-5,6 AF-D til mitt D70. Faktisk blir objektivet sjelden brukt. I motsetning til hva jeg trodde det kom til å bli før jeg kjøpte objektivet. Behovet var mindre enn jeg trodde.

Det er ikke noen lyssterk linse, men gir gode bilder i godt lys. (Har ikke prøvd noe i dårlig lys)

Har tatt en del bilder med flere objektiver for å sammenligne skarphet. Ut fra denne testen er det ikke noe dårlig objektiv. Har sett en del gode bilder tatt med dette objektivet.

 

Selvfølgelig vil et mer lyssterkt objektiv være bedre, men da blir prisen 8- 10- 16000,- (nytt)

Lenke til kommentar

Har selv et Sigma 70-200mm f2.8-objektiv, som nevnt i signaturen. Fikk det brukt for 4000 og er kjempefornøyd med det.

 

Det som er viktig å huske med teleobjektiver er at du trenger ganske kort lukkertid for å få skarpe bilder, og da er det godt med f2.8.

 

Ulempen er at teleobjektiver med så god lysstyrke er store og dyre.

Lenke til kommentar

Hva med Nikons 18-200 vr linse?

 

Fordeler:

 

En linse dekker stort sett alle behov

Lettere med en linse (Vekt på fjelltur)

Du slipper støv og dritt inn i kamra som kan skje ved linseskift

Linsa er drit bra

 

Ulemper:

 

Du steller deg bakerst i en rimelig lang ventekø :)

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte mitt første speilrefleks i fjor sommer etter mange år med kompaktkamera trodde jeg også at teleobjektiv var noe jeg kom til å få bruk for, men jeg valgte (heldigvis) å kjøpe kun hus + kitobjektiv og heller vente med innkjøp av mer utstyr.

 

Etter noen uker med fotografering forsto jeg at det ikke var mer tele eller vidvinkel jeg hadde lyst på, men heller stativ og gode fastobjektiver.

 

Moralen i historien er ikke å kjøpe stativ og gode fastobjektiver, men å vente med objektivkjøp til etter at man har fotografert en del med det nye kameraet sitt. Da vet du mer om behovene dine enn hvem som helst på dette forumet, og du kommer til å gjøre ett bedre kjøp.

Endret av wiley
Lenke til kommentar
...eller er det f det står...?

Det ville vel vært mer naturlig.

Er nok jeg som ikke har øya med meg...

6449333[/snapback]

Det står 105mm 1:2.8. Brennvidden er 105mm og maksimal blenderåpning er f/2.8 (ofte skrives bare 1:2.8, eller 105mm/2.8).

Forstørringsgraden er inntil 1:1, det står her:

https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications (her kalles det "Makroforhold")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...