Gå til innhold

trenger noen råd og vink om vannkjøling.

Anbefalte innlegg

prosjekt vannkjøling:

jeg har tenkt og entre den våte og vidunderlige verden av vannkjøling,

er ganske fersk på området så jeg vet ennå ikke helt hvordan det fønker.

har snust litt bori forumet og lest en del tester av forskjellig og kommet fram til at disse delene kan være bukbare.

-cpu blokk:Magnum 478 ...(3dfxcool-565kr)

-gpu blokk:Magnum GPU...(3dfxcool-470kr) (NB:passer denne til radeon 9700pro)

-chipsett blokk:Magnum NB...(3dfxcool-435kr)

-pumpe:Eheim 1048...(3dfxcool-569kr)

-radiator:Innovatek radiator, "Dual" (microplex-795kr)

-kabinett: Lian Li Servertower, Aluminium, m/USB (microplex-2713kr) (er ikke helt sikker på denne)

-slangeklemmer,nippler,osv

må jo også ha slanger, er det noen merker som er bedre egnet enn andre eller er det ett fett?

vanntank? har fått inntrykk av at de aller fleste lager sin egen vanntank, og at de ferdige vanntankene er heller skrale,

er det noen webshopper som selger brukbare vanntanker eller må jeg mekke en selv?

har tenkt og kjøre dette systemet på en:

-p4-2,8ghz

-ati radeon 9700pro, men ingenting er kjøpt eller bestemt ennå.

som sagt er ingenting bestemt ennå så forslag til forandringer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den radiatoren fra Innovatek mener jeg bestemt har nipler beregnet på slanger med 8mm innerdiameter.

Magnumblokkene er enten 1/2" eller 3/8" (ca 12,3mm og 10mm). Har jeg rett kommer du til å slite litt med å få dette sammen uten overganger.

Men det er mulig niplene kan byttes ut med feks 3/8" messingnippel. For radiatoren er både bra og stilig den.

Jeg bruker tuppervare som vanntank sjøl. Men de Magnumblokkene er så lekre at de fortjener noe bedre.

Slanger: Silikon er bra. Tygon er bedre, gjennomsiktige og mye dyrere. PVC er bare billig.

Lenke til kommentar

kjører nesten indentisk vannkjøling selv det eneste som er forskjell er radiatoren der jeg bruker en black ice extrem da denne passer perfekt over strømforsyningen i mitt Lian Li pc70 kabinett,når det gjelder vanntank har jeg den sorte som du får på 3dfxcool,slangene er av silikon og kjøpt hos nettconnectione.no, systemet funker kjempebra sys temp 25 og cpu 37 grader når jeg kjører på 3,15 på prosessorn

Lenke til kommentar

oki, men hvis jeg har forstått det rett så pleier vannet og pumpes opp i radiatoren for og så gå til: cpu,chipsett,gpu og inn i radiatoren igjen for og så gå rundt igjen(stemmer det?)

men problemet er vel at vannet er rimelig varmt når det ankommer gpu, er det da ingen måte og kjøle det ned på etter hver blokk??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-15 19:07, skrev dangerc:

oki, men hvis jeg har forstått det rett så pleier vannet og pumpes opp i radiatoren for og så gå til: cpu,chipsett,gpu og inn i radiatoren igjen for og så gå rundt igjen(stemmer det?)

Mhm, nesten... men du må lede vannet inn igjen i pumpa eller vanntanken din, slik at pumpa får noe å pumpe rundt :wink:

En annen ting er: ha gpu'en din før chipsettet.. det er egentlig ikke så farlig om det ikke er kjøling på chipsettet...

en bra rekkefølge : pumpe > radiator > cpu > gpu > vanntank > pumpe

Quote:

men problemet er vel at vannet er rimelig varmt når det ankommer gpu, er det da ingen måte og kjøle det ned på etter hver blokk??

Du kan jo sette opp flere enn én radiator i kjølesystemet ditt, men jeg tror nok en gpu kan klare seg ganske greit på litt lunka cpu vann :wink:

Det er vel ikke akkurat slik at de små knøttviftene som følger med kjøler så fantastisk bra i forhold til cpu vann :wink:

Lenke til kommentar

Systemet kan kjøres med feks to radiatorer. En før og en etter CPU. Men tempen på vannet vil ligge sånn ca fra 25 til max noen og tredve. Og det tør jeg påstå gir en bedre kjøling enn det aller meste av standard luftkjøling til både GPU og chipset.

Edit: Blodhemn rakk å poste før meg, ja... :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Bach på 2002-10-15 20:05 ]

Lenke til kommentar

Ja går i planer om akkurat det samme system sjælv som dangerc...

Men borde ikke 2 120mm vifter kyle mer en 1???

Ja tror att ja kommer att feste en innovateks dual i taket på lian li kabinettet som dangerc skal ha og 2 120mm enermax ovanfør dær...me stort høl i taket før go luft tillførsel.

I den bakre øvre veggen på kabinettet så kommer det att sitta 2 80mm enermax att suge ut den varm luft som kommer fra taket.

Det kommer att hva 2 st 80mm enermax nede i kabinettet og så att det blir litt genomstrømning an luft:)

Slanger ja skall bruke e tygon fra nettconection

Men en sak ja lurer på...e ikke:Ø8/Ø10mm samme som 3/8 og att det skall passe for 10mm nipler????

Veldigt fint viss noen kan svare på det???

Lenke til kommentar

Det var spørsmål om tanken jeg brukte,det er den lille og den duger i massevis,det er også snakk om antall vifter og der vil jeg si att dere bør tenke på støy for en av fordelene med vannkjøling er jo att du får vekk støyen,begynner du derimot å montere en masse vifter vil jo dette vere borte.Jeg kjører selv med en 120 mm vifte på radiator som jeg har stilt ned til ca 1500 omdr (dvs lydløs) i fronten har jeg to 80mm vifter begge nedstilt til ca 1700 omdr,to 80 mm bak for å dra ut varm luft disse er også stilt ned til 1700 omdr.når jeg med dette kan kjøre med ca 25-28 grader på systemet og 37-40 grader på prosessor synest jeg det er bra jeg kjører tross alt på 3,15. med flere vifter og større hastighet kan man muligens tjene en tre fire grader men da er man samtidig tilbake til støyen på luftkjøling

Lenke til kommentar

Omega det er ganske riktig det du sier om dimensjonene på slangene men med den radiatoren som du snakker om kan ikke de slangene brukes som du har tenkt,dette fordi disse slangene er mye tykkere i godset du kan jo selvfølgelig kjøpe nye nipler til radiatoren da vil det gå

Lenke til kommentar

Snekkern..du får ju køpt tygon slangen i 1/2 også...vill det då passe???

Eller villken tykkelse skal ja ha på slangen for att alt skall passe på oppsettet??

Hvilken slange tykkelse e best???

Eller hvordan byter ja nippler på radiatorn???

Ja kommer even att køre all vifter på det laveste(liker ikke flyplanslyd)

Ang lyd...noen some veit om eheim 1048 låter mye???

Takk for svar Snekkern:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...