Cowboystrekk Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Dama mi og ei vennine flyttet nylig inn i ei leilighet og bestilte bredbånd fra NGT. De sjekket når de hadde tilgang til nett (hjemme hos foreldrene til dama mi som bor et stykke unna) hvordan det lå an med bestillingen. Etter ei uke kom 4.juli opp som installasjonsdato for montør. Da de kom hjem fra jobb den 28.juni lå et brev fra montør om at de ikke hadde vært hjemme når bredbåndet skulle installeres. De dro hjem til foreldrene til dama mi og sjekket mail, den 27.juni hadde de fått mail om at montør kom dagen etter. Samtidig stod det i mailen at de skulle få 3 dagers varsel før installasjonsdato slik at det gikk an å endre. Dette ble naturlignok vanskelig når de får en mail dagen før, samt at montøren ikke hadde ringt dem slik at de hadde mulighet til å komme hjem å slippe han inn. De ringte NGT etterpå, men NGT hevdet dette var deres feil og at de måtte betale gebyr for å ikke ha vært hjemme på installasjonsdato. Jeg synes dette høres helt idiotisk ut. De sjekket status på NGT sine sider dagen etter, der står det fremdeles 4.juli. I forigårs, mandag 2.juli ble det imidlertid oppdatert til 27.juni?!? Noen som kan si noe om rettighetene deres ift dette? Når NGT ikke holder sine egne betingelser om minst 3 dagers varsel samt ikke har kontakt på tlf (hallo! de har jo ikke internett til vanlig så det er jo vanskelig å få sjekket hele tiden om NGT har sendt mail eller ikke). Jeg synes ihvertfall NGT kan droppe å fakturere dem for den montøren som kom når de har gitt så dårlig info som ikke engang var i tråd med retningslinjene deres. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Ingen som har noen tips? Lenke til kommentar
mintman Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Dette her er kinkig og det er viktig evt. ha "bevis". Har dere evt. noen screenshots av de forskjellige datoene? Jeg ville tatt en ny telefon til kundeservice, vært høflig og forklart situasjonen, og sett om de gir etter. Hvis ikke kan du ringe Forbrukerrådet og bedt om litt tips om hvordan gå frem. I tillegg finnes det også en del tips i denne tråden hvordan man skal gå frem ved klager i IT verdenen. Husker ikke akkurat hvor i tråden, men du kan søke og finne. Lykke til! Endret 7. juli 2006 av gstavdal Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Det er montør selskapet som faktuerer timer for det. altså sønnico/bravida og dei. Viss du ikkje har fått faktura på det enda, så slipper du det vel sida dei ikkje har gjort noke. montør skal alltid ringe på forhand... Lenke til kommentar
mar Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Ingen som har noen tips? 6450011[/snapback] Noter ned dato og klokkeslett for eposten som varslet montør. Så viser du til meldingen fra NextGenTel om 3 dagers varsel og til slutt datoen som montøren var innom. Dersom NGT faktisk har informert om 3 dagers varsel også brutt dette så er det bare å nekte å betale, skulle NGT ta det så langt at de kommer med et innkassovarsel sender du en skriftelig innsigelse (denne kan med fordel sendes rekomandert). Edit: Det å ringe inn å hyle og skrike og kalle han/hun som sitter der for idiot osv, er en grei måte å sørge for at ingen gidder å hjelpe deg, så vet du det. Endret 7. juli 2006 av mar Lenke til kommentar
pri Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Hei. Dersom saken er slik du sier, skal det ikke betales noe som helst ekstra for at montør har vært der. At Nextgentel i det hele tatt mener at varsel på epost er godt nok, er rett og slett helt utrolig. Ring Nextgentel kundeservice igjen, forklar saken en gang til. Det er stor forskjell på de ansatte hos NGT og er du heldig, møter du på en person som ønsker å hjelpe deg. Når det er sagt er det viktig at du noterer navnet på den du snakker med, da saker har en tendens til å forsvinne i alt rotet deres. Jeg hadde selv en sak gående med NGT hvor jeg sa fra tre ganger om at jeg ikke skulle ha noen faktura for ADSL, da jeg hadde avsluttet mitt forhold (bekreftet pr. telefon og epost) for flere måneder siden. Jeg vil også råde deg til å ikke betale noe som helst før linjen er installert og fungerer. Ikke ta det så nøye om de kommer med inkassovarsel, inkassobyrået er vant med (og tjener gode penger på) at NGT sender dem saker som soleklart ikke skulle gått til inkasso. Pri PS: Til NGTs forsvar har de meget gode og stabile linjer til gode priser, så det er bare å håpe at man ikke får problemer Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Har ikke screenshots, men vi er minst 3 stykker som alle har sett 4.juli som antatt installasjonsdato. Jeg regner med det har noe å si når NGT ikke opprettholder sin eget "3 dager før" varsel? Og at montør ikke ringer overhodet, men bare ringer på døra å går sin vei da han ikke får svar? Lenke til kommentar
mar Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Har ikke screenshots, men vi er minst 3 stykker som alle har sett 4.juli som antatt installasjonsdato. Jeg regner med det har noe å si når NGT ikke opprettholder sin eget "3 dager før" varsel? Og at montør ikke ringer overhodet, men bare ringer på døra å går sin vei da han ikke får svar? 6450091[/snapback] Det at noen har sett en antatt dato 4 juli betyr ingenting. Det sendes ut varsel på epost (dersom man har oppgitt epost adresse) eller som brev. Når ble dette sendt og når kom montøren. Det er dette som betyr noe. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Ingen som har noen tips? 6450011[/snapback] Noter ned dato og klokkeslett for eposten som varslet montør. Så viser du til meldingen fra NextGenTel om 3 dagers varsel og til slutt datoen som montøren var innom. Dersom NGT faktisk har informert om 3 dagers varsel også brutt dette så er det bare å nekte å betale, skulle NGT ta det så langt at de kommer med et innkassovarsel sender du en skriftelig innsigelse (denne kan med fordel sendes rekomandert). Edit: Det å ringe inn å hyle og skrike og kalle han/hun som sitter der for idiot osv, er en grei måte å sørge for at ingen gidder å hjelpe deg, så vet du det. 6450078[/snapback] Vennina til dama mi som ringte var sakling, men ble likevell fortalt at dette var deres feil da de ikke hadde vært hjemme. Har ikke fått noe regning på det, problemet nå er at NGT hevder på kundesidene sine at abonnementet deres er iverksatt, noesom ihvertfall gir liten mening. EDIT: de fikk modemet 2 dager etter at montøren hadde kommet uten å si ifra, skal ikke modemet komme før eller samme dag som montør? Endret 7. juli 2006 av Bamsemoms Lenke til kommentar
mintman Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Nei jeg fikk også modemet etter at linjen var aktivert. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 OK, takker for alle svar så langt. Når jeg tenker på det så er det jo egentlig sønnico som har gjort den verste feilen her da de ikke har ringt verken før eller når de kom. Jeg har fått installert adsl på hybeler eller boliger jeg har hatt tilknytning til 4 ganger og de har alltid ringt ei stund før de kommer (vanligvis dagen før) og avtalt tid. Såklart forutsatt at NGT har greid å gitt dem tlf-nummeret til hun som står som eier av abonnmentet. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Nå har de fått refundert pengene fra at montøren kom bomstur. Men 2 ganger senere presterte de å bestille opp ny montør for å installere bredbånd selv omd e hadde hatt bredbånd i over en måned?! De sa ifra begge gangene, men en av gangene kom allikevel montør og de har fått regning på 400,- pga det. Hva faen er det de driver med? Har de ingen oversikt over kundene sine, eller er installasjon, faktura og kundeservice-avdelingene helt separate og sjelden kommuniserer? Dessuten kommer aldri hastighetene over 9000 på tross av atd et er en 20000 linje. Ja, jeg sjekket hos dem direkte koblet til modem uten noen andre påkoblet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Dessuten kommer aldri hastighetene over 9000 på tross av atd et er en 20000 linje. Ja, jeg sjekket hos dem direkte koblet til modem uten noen andre påkoblet. 6996519[/snapback] ADSL2 er veldig avhengig av linjeforhold. Du kan ikke regne med 20.000. Får selv mellom 9k og 12k.. Likevel er det klart mest for pengene. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Hvordan sjekker du hvor mye du er oppkoblet på? Du kan gå inn på web-grensesnittet til modemet å se hva du er oppkoblet med. Ring og forklar situasjonen igjen.. får du ikke nok linje kan du be dem skru av stabilitets profilen din. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Hvordan sjekker du hvor mye du er oppkoblet på?Du kan gå inn på web-grensesnittet til modemet å se hva du er oppkoblet med. Ring og forklar situasjonen igjen.. får du ikke nok linje kan du be dem skru av stabilitets profilen din. 6996587[/snapback] Har testet med itavisen, HWs test og et lite program som jeg ikke husker hva heter, jeg er bare på besøk hos dama i helgene så jeg får ikke sjekket igjen før da, men de har ringt å klaget å hastigheten flere ganger uten at det har hjulpet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Hvordan sjekker du hvor mye du er oppkoblet på?Du kan gå inn på web-grensesnittet til modemet å se hva du er oppkoblet med. Ring og forklar situasjonen igjen.. får du ikke nok linje kan du be dem skru av stabilitets profilen din. 6996587[/snapback] Har testet med itavisen, HWs test og et lite program som jeg ikke husker hva heter, jeg er bare på besøk hos dama i helgene så jeg får ikke sjekket igjen før da, men de har ringt å klaget å hastigheten flere ganger uten at det har hjulpet. 6996747[/snapback] Det er ikke vits - man får aldri 20k, det er kun de som ligger helt inntil sentralen. Sjekk linjeavstand på https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ Velg Digital Ethernet, så står det. Jeg har Total linjelengde inkludert inntak: 2103 meter Lengde på inntak: 100 meter (standard) og får som sagt 9-12k. Det er som man kan forvente. NGT sier vel også "opp til" 20k. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Hvordan sjekker du hvor mye du er oppkoblet på?Du kan gå inn på web-grensesnittet til modemet å se hva du er oppkoblet med. Ring og forklar situasjonen igjen.. får du ikke nok linje kan du be dem skru av stabilitets profilen din. 6996587[/snapback] Har testet med itavisen, HWs test og et lite program som jeg ikke husker hva heter, jeg er bare på besøk hos dama i helgene så jeg får ikke sjekket igjen før da, men de har ringt å klaget å hastigheten flere ganger uten at det har hjulpet. 6996747[/snapback] Det er ikke vits - man får aldri 20k, det er kun de som ligger helt inntil sentralen. Sjekk linjeavstand på https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ Velg Digital Ethernet, så står det. Jeg har Total linjelengde inkludert inntak: 2103 meter Lengde på inntak: 100 meter (standard) og får som sagt 9-12k. Det er som man kan forvente. NGT sier vel også "opp til" 20k. 6996855[/snapback] Ok, skal sjekke når jeg skal besøke dama til helga, kommer med tilbakemelding da Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Itavisen er trøblette når du skal teste hastigheter over 6mbit.. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Ok, skal sjekke når jeg skal besøke dama til helga, kommer med tilbakemelding da 6996865[/snapback] Du kan forresten også gå inn på http://10.0.0.1 (ihvertfall med Thomson-modem), og se nøyaktig hva oppkoblingshastigheten er mellom modemet og sentralen. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Ok, skal sjekke når jeg skal besøke dama til helga, kommer med tilbakemelding da 6996865[/snapback] Du kan forresten også gå inn på http://10.0.0.1 (ihvertfall med Thomson-modem), og se nøyaktig hva oppkoblingshastigheten er mellom modemet og sentralen. 6997504[/snapback] Ok, husker ikke hva slags merke det var på modemet, takk for tipsene så langt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå