Gå til innhold

Brøyt av en transistor på skjermkort :(


Anbefalte innlegg

I dag når jeg skulle ta ut skjermkortet og teste det i en kamerats maskin klarte jeg og bryte av en transistor på skjermkortet. Jeg prøvde det og jeg fikk skjermbilde :)

 

Men burde jeg prøvde å lodde på transistoren eller bare la det vær sånn ?

Blir det dårligere ytelse uten den ?

 

4622_b01f83c1.jpg

 

Det er den lille nederst i høyre hjørne som jeg pella av :(

 

Det er 7900 gt som dere sikkert ser.. Hvis det er best å lodde er det vanskelig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan ikke jeg noe om oppbyggingen av skjermkort, men regner med at alle komponeter som er satt på har en misjon.

 

Etter hva jeg kan se tror jeg det er en kondensator du har revet av.

 

Ser ut som du har revet av benene ved bunn av den og ikke benene av kortet, hvis du skjønte den.

 

Benene sitter altå igjen under plast-biten som sitter igjen på kortet.

 

Hvis du skal lodde på den igjen må du først lodde av benene fra kortet og lodde de på kondensatoren igjen og så lodde den fst i kortet.

 

Problemet blir å få benene til å sitte fast på kondensatoren når du lodder den fast i kortet for da vil loddetinnet smelte også der.

 

Det du kan gjøre er å ta litt loddetinn der benene skal sitt på kondesatoren, sette en ned på kortet og varme opp benene på kortet og håpe på at loddetinnet på kondensatoren smelter og fester seg til resten av benene.

 

 

Tar forbehold at jeg har sett feil på bildet.

 

Mvh

 

Otte

Lenke til kommentar

Hei.

 

Litt vanskelig å se på det bildet, kunne du tatt et bilde av bare det aktuelle hjørnet med litt større oppløsning?

 

Ut fra det jeg ser er jeg enig med Otte at det er en kondensator.

Dens oppgave er nesten helt sikkert å glatte spenningen fra en switchet spenningsregulator på kortet.

Sånn som det ser ut på bildet er det 3 identiske kondensatorer som jobber sammen der, og du har revet av den ene.

Derfor vil kortet fungere fint, faren er mere støy på spenningen, og større belastning på de 2 gjenværende kondensatorene.

Hvis støyen ikke fører til noe ustabilitet kan kortet fungere sånn lenge, men du kan redusere levetiden på de 2 siste kondensatorene.

 

Dette er mest sannsynlig SMD (overflatemonterte) komponenter, og nesten håpløst å lodde på igjen det du har revet av. Men ser det ikke så godt på bildet. Hvis det er SMD må du ihverfall ha spesial utstyr (varmluft og loddepasta) for å lodde det på igjen, og den delen som er knekt av er kanskje helt ødelagt.

 

MVH Nettulf

Lenke til kommentar

En bør ikke komme i nærheten av sånt utstyr med en standard penneloddebolt og loddetinn. Det er så godt som klin hakke umulig å ikke løsne andre komponenter, eller søle tinn på andre strømbaner. Alt er så kompakt og smått at det maskinloddes på fabrikkene.

Lenke til kommentar
En bør ikke komme i nærheten av sånt utstyr med en standard penneloddebolt og loddetinn. Det er så godt som klin hakke umulig å ikke løsne andre komponenter, eller søle tinn på andre strømbaner. Alt er så kompakt og smått at det maskinloddes på fabrikkene.

6438323[/snapback]

 

dette er sannheten med modifikasjoner.. er fullt mulig, men du skal vite hva du gjør!

Lenke til kommentar

Du greier da og lodde på den igjen med en tynn lodde spiss, hvis det er den Kondensator pakka som jeg tror det er.

 

Mye lettere hvis du tar et bilde av ditt skjermkort og Kondensatoren som falt av. Så kan jeg se hvordan lodde "padene" ser ut.

 

Er ikke umulig at skjermkortet fungerer helt fint uten den også.

Lenke til kommentar
Du greier da og lodde på den igjen med en tynn lodde spiss, hvis det er den Kondensator pakka som jeg tror det er.

 

Mye lettere hvis du tar et bilde av ditt skjermkort og Kondensatoren som falt av. Så kan jeg se hvordan lodde "padene" ser ut.

 

Er ikke umulig at skjermkortet fungerer helt fint uten den også.

6440259[/snapback]

 

Tar bilder i morgen :)

Endret av Skavhaug
Lenke til kommentar

Om du virkelig trenger å få satt den på å ikke er villig til å gjøre det selv, fordi du er redd for hva som kan skje, har du sikker i ditt lokale nærmiljø noen slags form for en radio/tv reperatør som jobber med dette hele dagen lang. Og de kan sine saker. Han tar sikker ikke mer en et par hudre kroner eller mindre for å lodde på noe slikt. :)

 

Har akkurat kjøpt en tunig chip til bilen min og torte ikke lodde selv og fikk en slik radio tv reperatør til å lodde den inn, måtte ut med 650,- kr men det inkluderer utlodding å bevaring av den gamle, + at det var over 20 pinner som måtte loddes, det som og er greit er jo at de er forsikret og ødelegger de noe får du erstatning. En innsprøytnings hjerne til en bil er dyre saker og jeg så på det som en god investering..

Lenke til kommentar
Du greier da og lodde på den igjen med en tynn lodde spiss, hvis det er den Kondensator pakka som jeg tror det er.

 

Mye lettere hvis du tar et bilde av ditt skjermkort og Kondensatoren som falt av. Så kan jeg se hvordan lodde "padene" ser ut.

 

Er ikke umulig at skjermkortet fungerer helt fint uten den også.

6440259[/snapback]

 

 

Jeg har tidligere fått revet av en slik kondensator på en av kortene mine.

 

På det så går "padene" gjennom en plastikk plate som kondensatoren passer oppi.

 

 

Jeg hadde flaks og det var loddingen til kortet som løsnet og jeg satt igjen med kondensatoren, plastikken og hele "padene". jeg fikk loddet den på med en 0,3mm loddespiss, men det var trangt.

 

 

Bare pass på at anode og katode, pluss og minus, komer på riktig sted.

 

Mvh

 

Otte

 

 

 

 

Edit: så nå at han ikke hadde tatt bilde av sitt eget kort.

Endret av Otte
Lenke til kommentar
IKke pent å gni salt inn i såret vel

 

Av og til så er det. Enkelte lærer ikke før..

Så nå vil han sikkert være mer forsiktig når han roter i maskinen..

sannheten svir (ihvertfall for lommeboken) i dette tilfelle..

Jeg føler absolutt med fyren, er veldig kjipt når sånt skjer...

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
IKke pent å gni salt inn i såret vel

 

Av og til så er det. Enkelte lærer ikke før..

Så nå vil han sikkert være mer forsiktig når han roter i maskinen..

sannheten svir (ihvertfall for lommeboken) i dette tilfelle..

Jeg føler absolutt med fyren, er veldig kjipt når sånt skjer...

6442240[/snapback]

 

Har aldri ødelagt hardware på grunn av klønete fingre jeg :w00t:

Men opplevde nylig at min pc plutselig døde helt uten videre.

Bytta psu bytta minne cpu tok ut alle kort hard disker ja alt og ikke et pip å se/høre fra maskinen min, konklusjon -> Hovedkortet døde sånn helt uten videre.

Prøvd å nullstille bios og alt sammen. Tragisk :wallbash: Et hovedkort med dualchannel U320 scsi, gigabit ethernet +++ det svei litt i pungen :devil:

Kjøpte meg laptop nå da, slitt endel med støy og prøvd å fjerne dette med vannkjøling vifteløs psu +++ Først med laptop har det blitt en stille verden :w00t:

På fredag skal jeg bytte in laptop og få laptop med HD dvd spiller 17" wuxga lcd skjerm 2x120 GB HDD hdmi utgang ++++ :dribble:

 

Kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg :D

 

Blir litt rart å ikke ha en pc å knudre med plikke sku feilsøke etc da..

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
Kan jo ta det på garantien den gang kortet ryker! Så kan vi få nvidia til å tro det er produskjonsfeil :) ?

6442294[/snapback]

 

Ikke om kortet ryker på grunn av en manglende kondensator, men på en annen side så kan jo gutten hevde at det aldri har sittet en kondensator når han fikk den da.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...