Gå til innhold

Fargekalibrering: Pantone Huey eller Spyder 2?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal kjøpe meg fargekalibreringsutstyr på fotovideo. Har fått tilbud på Pantone Huey til 1295kr eller Colorvision Spyder 2 til 1250kr. Synes det er vanskelig å velge. Huey'en har en hendig funksjon, den kan automatisk endre monitorkalibreringen dersom lyset i rommet endrer seg. Kjekt å ha når man sitter og jobber på kveldstid, og lyset i rommet endrer seg.

 

Spyder2 virker på den andre siden å ha noe høyere generell kvalitet og nøyaktighet.

 

Anbefalinger?

 

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Hei,

 

Skal kjøpe meg fargekalibreringsutstyr på fotovideo. Har fått tilbud på Pantone Huey til 1295kr eller Colorvision Spyder 2 til 1250kr. Synes det er vanskelig å velge. Huey'en har en hendig funksjon, den kan automatisk endre monitorkalibreringen dersom lyset i rommet endrer seg. Kjekt å ha når man sitter og jobber på kveldstid, og lyset i rommet endrer seg.

 

Spyder2 virker på den andre siden å ha noe høyere generell kvalitet og nøyaktighet.

 

Anbefalinger?

 

mvh Thorstein Korsvold

6437818[/snapback]

 

Jeg bruker Huey, og du må ikke ha på den funksjonen som gjør at den endrer automatisk etter lyset i rommet.

 

Fungerer kjempebra synes jeg.

Ser veldig godt før og etter kalibrering.

Lenke til kommentar

Vi har ikke gjort noen grundig test av disse (men det kommer om ikke alt for lenge). Men vi har begge på akam, og den vesentligste forskjellen er at Huey er langt lettere å kalibrere. Den gjør jobben selv, og det er lettere å få et godt resultat. Jeg skal ikke si at du ikke kan få et enda mer optimalt resultat med Spyder2, siden du selv er med på kalibreringen, men jeg slurvet med kalibreringen, fordi det var litt for tungvindt, og da var det veldig greit med Huey.

 

Men som sagt - jeg har ikke sammenliknet resultatene, så dette var bare en omtale av bruken.

 

Erik

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på de forskjellig utgavene av Spyder? Foto & Video har jo tre forskjellige. Hva er f. eks. forskjellen på denne og denne?

6674424[/snapback]

 

Såvidt jeg har forstått det er forskjellen i hva som følger med av software, derfor jeg kjøpte den billigste. :cool:

6675285[/snapback]

 

Synes du Spyder'en er vanskelig i bruk?

 

Det hadde jo vært kjekt med et kalibreringverktøy som var enkel og bruke og ga et godt resultat. Sånn sett virker jo Pantone Huey som det greieste valget.

 

Vi har ikke gjort noen grundig test av disse (men det kommer om ikke alt for lenge).

 

Er det snakk om dager, uker eller måneder når du sier om ikke alt for lenge?

Lenke til kommentar

Spyder'n er bare å koble til, trykke "videre" noen ganger, gi beskjed om type skjerm, sett verktøyet der den er tegnet på skjermen, så gjør den resten selv. Har ikke prøvet andre verktøy, men har prøvet denne på en nesten ny DELL LCD, en gammel CRT og en gammel laptop. Resultatet overbeviste meg.

 

Den største forskjellen var på den gamle lapen som ble kjøpt på GC for 2 år siden og som nå nyter pensjonisttilværelse som surfemaskin. Skjermen ble faktisk ganske bra etter kalibrering.

Lenke til kommentar

Ok. Uansett regner jeg med at Express holder til mitt bruk. Jeg skal kun kalibrere en skjerm, og jeg har enda ingen spesielt god printer. Til en hobbyfotograf så er det vel ikke så voldsomt viktig med den ekstra funksjonaliteten Pro utgaven gir, og om jeg en gang kommer til å trenge den finnes det jo oppgraderingspakker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...