Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vann/kondens i fordeler?


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2000 A4.

Her om dagen spylte jeg motor og motorrom med høytrykksspyler, dog med god avstand. Fikk beskjed av kyndige bekjente om at dette var helt ufarlig å gjøre, og merket ingen forskjell samme kveld.

Dagen etter derimot, "fusket" bilen ved mer enn halvt gasspådrag, jeg fikk ingen kompresjon, og turtallet steg ikke, bortsett fra hakkete.

 

Fikk beskjed om at det sannsynligvis var kommet fukt i fordeler, og om å tørke ut av denne. fordelerlokket sitter dog ikke tilgjengelig, men tydeligvis nede bak blokka, inn mot kupeen. Har derfor ikke gjort dette, men det ser allikevel ut til at det har ordnet seg etter 2-3 dager.

Kan det hende, at om dette var feilen, at fukten har fordampet av seg selv?

Kan jeg fortsette å spyle motor med høytrykk, så lenge jeg kan leve med litt fusk en dag eller to? eller er dette skadelig?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan umulig være bra med noe som får bilen til å fuske. Overslag gir karbonstriper og korrosjon gir dårlig kontakt, og til slutt er situasjonen permanent, med kanskje flere feil samtidig.. Og hva er vitsen med å vaske motoren så ofte som du ser ut til å ha tenkt å gjøre? Den blir jo bare rusten of fæl av det.. Det kun ved utstilling og ved arbeide på motoren jeg ser noe nytteverdi i motorvask.. Det er ingen kontakter etc. i bilen som er laget for å motstå det vanntrykket som oppstår ved bruk av høytrykksspyling. Avstanden spiller i denne sammenhengen mindre rolle. Bruk evt. hageslange med moderat trykk.

Lenke til kommentar

Er første gang den har blitt vasket på 3 år, så gjør nok ikke det, nei.. :p Blir nok også siste, etter at jeg fant feilen;

 

Var kommet fukt på plugghettene/ledningen fra festet i blokka, og ned til selve hetta.. hadde også havnet litt på pluggene, så overslag her var årsaken til fuskingen.

Blokka er jo dekket av et deksel, så hadde ikke trodd det skulle komme vann gjennom der, og deretter ned langs pluggledningene, regnet med det var relativt tett der..

 

Men da vet man det til neste gang, at å spyle motoren koster:

20kr for spylinga

719,-Kr for diagnose, halvtimes arbeid og fire plugger.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...